Overblik
3.3.2023
af
Dennis Christiansen
Foto: Mads Teglers
Læs anbefalingerne, der skal sikre ”bedre samspil mellem Folketing, regering, embedsværk og medier” – og være med til at afværge en ny mink-, Tibet- eller Støjberg-sag.
Så landede de. De 23 anbefalinger, der ifølge det såkaldte Dybvad-udvalg skal forbedre samspillet mellem politikere, embedsmænd og medier.
Udvalget blev nedsat af Djøf i januar 2022 med tidligere departementschef Karsten Dybvad for bordenden.
Baggrunden: At Tibetkommissionen, Minkkommissionen, Instrukskommissionen, rigsretssagen mod Inger Støjberg og FE-sagen med udvalgets ord har ”givet anledning til fornyet debat om grænserne for embedsværkets rådgivning og bistand, koordination og centralisering samt hastigheden i politikudviklingen og beslutningsprocesserne i centraladministrationen.”
Som baggrund for rapporten har udvalget fået udført en række undersøgelser.
For det første har forskerne Jørgen Grønnegård Christensen og Peter Bjerre Mortensen leveret et 81-sider langt notat om centraladministrationens udvikling. Djøfbladet bragte 31. januar interview med de to forskere om deres analyse under overskriften Konstant brandslukning slår departementerne ud af kurs.
Her nævner de bl.a., at de konstante tilpasninger af centraladministrations organisation de seneste 20 år har skabt ”ministerier uden fast form”, og at dette ”har negative konsekvenser for opgaveløsningen – driften, politikudviklingen og implementeringen”. Og de påpeger også, at Koordinationsudvalget og Økonomiudvalget har udviklet sig til et slags ”regeringens indre kabinet”, og at dette ”rejser væsentlige spørgsmål om, hvad den rette koordinationsbalance i regeringsarbejdet er”.
For det andet har Rambøll gennemført en større spørgeskemaundersøgelse med deltagelse fra 3509 embedsmænd og -kvinder fra alle niveauer af centraladministrationen – samt foretaget over 75 dybdegående interviews med ministre, embedsfolk med og uden lederansvar, journalister og særlige rådgivere.
Spørgeskemaundersøgelsen viser bl.a., at det kan være svært at holde balancen mellem den parti-neutrale embedsmandfaglighed og den politisk-taktiske rådgivning.
Cirka 42% af embedsværket mener, at det er udfordrende at efterleve de centrale pligter i Kodex VII, når de betjener ministeren under tidspres. 50% er enige i, “at det kan være svært at levere rådgivning og bistand på et højt fagligt niveau og samtidig loyalt varetage ministerens politisk-taktiske ønsker.”
Hertil kommer, at ca. 6% svarer, at de ofte ikke siger fra over for en overordnet, selv når de selv synes, de burde gøre det. 18% svarer, at det sker en gang imellem.
I interviewdelen af undersøgelsen fremhæver en topchef, at departementscheferne reelt fungerer som viceministre, der ”tænker politik, politik, politik”. En embedsmand uden ledelsesansvar fortæller, at “det er blevet en større del af vores opgave at oversætte fagligheden til noget, der er politisk spiseligt. Der er noget med det spænd. Man er begyndt at forhandle på formodninger om, hvad X minister gerne vil have”.
Af undersøgelsen fremgår det også, at cirka 6% af embedsværket er helt eller delvist uenige i, “at embedsværket i egen organisation altid overholder loven”. Cirka 7% siger det samme om at holde sig til sandheden. Og så vurderer cirka 19%, at embedsværket sommetider forsøger at dække over fejl.
For det tredje har udvalget rekvireret et notat fra Djøf om udviklingen i ansættelsesformer for chefer i centraladministrationen, som dokumenterer en udvikling fra varig tjenestemandsansættelse til tidsbegrænset kontraktansættelse. Mellem 80 og 85% af alle chefer i centraladministrationen er i dag ansat på åremål – og udvalget bemærker i sin rapport, at det er ”nærliggende at overveje, om den øgede brug af åremålsansættelse for chefer […] kan have som effekt, at den enkelte chefs rammer for at værne integritet og faglighed og stå fast i ministerrådgivningen forringes.”
Og for det fjerde har Finansministeriet og KL leveret en række nøgletal om ansatte i departementer og styrelser, herunder om personaleomsætning, sygefravær, årsværk, anciennitet og uddannelsesbaggrund.
På baggrund af undersøgelserne har udvalget identificeret otte problemstillinger og er kommet med en række anbefalinger – 23 i alt – der skal kunne skabe ”bedre samspil mellem Folketing, regering, embedsværk og medier”.
Læs anbefalingerne herunder. Djøfbladet vil i de kommende uger følge op på udvalgets rapport og de undersøgelser, der ligger til grund for den. Du er velkommen til at bidrage til debatten via kommentarfeltet i bunden af artiklen.
Ledige stillinger
Problemstilling 1: Hvordan kan det i højere grad sikres, at beslutninger i regeringen og ministerierne er lovlige, inden de meldes ud, herunder i sager præget af tidspres?
Udvalgets anbefaling:
Problemstilling 2: Hvilke konsekvenser har en centralt koordineret beslutningsproces i regeringen, og hvordan kan de ulemper, som en sådan beslutningsproces har, adresseres?
Udvalgets anbefalinger:
Problemstilling 3: Hvordan kan beslutningsprocesser og politikskabelse tilrettelægges, således at der er tid til grundig udformning og behandling af politiske udspil, herunder reformer og lovgivning?
Udvalgets anbefalinger:
Problemstilling 4: Hvordan kan en udfordret tillidsrelation mellem medierne og embedsværket genoprettes?
Udvalgets anbefalinger:
Problemstilling 5: Hvordan kan rammerne for ministres brug af sociale medier og embedsværkets bistand hertil blive mere klare?
Udvalgets anbefalinger:
Problemstilling 6: Hvordan kan et mere hensigtsmæssigt samarbejde mellem Folketinget og regeringen tilrettelægges?
Udvalgets anbefaling:
Problemstilling 7: Hvordan kan der sikres bedre rammer for, at embedsværket kan værne egen faglighed og integritet?
Udvalgets anbefalinger:
Problemstilling 8: Hvordan kan der sikres en mere afbalanceret offentlighedslov og en bedre behandling af sager om aktindsigt?
Udvalgets anbefalinger:
Tidligere departementschefer:
Karsten Dybvad, tidligere departementschef i Statsministeriet og Finansministeriet (formand)
Jakob Jensen, adm. direktør i DBU, tidligere departementschef i Beskæftigelsesministeriet
Kristian Vendelbo, adm. direktør i KL, tidligere departementschef i Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tidligere ministre:
Karen Ellemann, generalsekretær for Nordisk Ministerråd, tidligere medlem af Folketinget og minister (V)
Martin Lidegaard, medlem af Folketinget, tidligere minister (RV)
Eksperter:
Amalie Trangbæk, adjunkt, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet
Jørgen Steen Sørensen, højesteretsdommer, tidligere Folketingets Ombudsmand og rigsadvokat
Lotte Jensen, direktør for VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Chefredaktører:
Kristian Madsen, chefredaktør på A4 Medier
Mette Østergaard, chefredaktør på Berlingske
Medlemmerne har været udpeget i deres personlige egenskab og har arbejdet uafhængigt af og uden vederlag fra Djøf.
Udvalget har i alt afholdt 14 møder i perioden fra den 24. februar 2022 til den 25. januar 2023.
Kilde: ’Dybvad-udvalget – Bedre samspil mellem Folketing, regering, embedsværk og medier’ 2023
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER