Undersøgelse

Studerende giver dumpekarakter til fjernundervisning

29-06-2020
2 min.
Djøf Studerendes formand, Kristian Nysom Lassen, er ikke imponeret over kvaliteten af fjernundervisningen. PR-foto: Djøf

Langt størstedelen af de studerende i Djøf synes, at corona-undervisning over computeren har været dårligere end ved fysisk fremmøde på universitetet. Formanden for Djøf Studerende er ikke overrasket. Han har nemlig selv prøvet det.

Kvaliteten af fjernundervisningen under corona-krisen har været dårligere eller meget dårligere, end hvad de studerende har været vant til ved fysisk fremmøde. Det har 71 % af de adspurgte studerende svaret i en ny undersøgelse fra Djøf.

”Det er ikke optimalt for at sige det mildt,” siger Kristian Nysom Lassen, formand i Djøf Studerende.

Han er ikke overrasket over resultatet, for han har selv har modtaget fjernundervisning som studerende på Aalborg Universitet.

”Der er rigtig meget, der går tabt, når vi ikke er der fysisk. Det ender ofte som envejskommunikation med nogle slides, der bliver lagt ud – typisk med et lydspor til. Så forsvinder dialogen,” siger han.

Færre stiller spørgsmål under fjernundervisning

En forskergruppe på Aalborg Universitet har tidligere konkluderet, at der bliver stillet færre spørgsmål, når undervisningen foregår digitalt. Det bekræfter undersøgelsen fra Djøf også. 60 % af de adspurgte studerende svarer, at de stiller færre spørgsmål i fjernundervisningen.

”Det vidner om, at der er noget, der går tabt. Hvis der fx bliver stillet 200 spørgsmål på et semester, og der så lige pludselig kun bliver stillet 100, så er der jo 100 spørgsmåls viden, der går tabt,” siger Kristian Nysom Lassen.

Han oplever ofte selv at få aha-oplevelser, når hans medstuderende stiller spørgsmål til den fysiske undervisning.

”Det er både et tab for den enkelte, der ikke får stillet sit spørgsmål, men også for resten af holdet, der ikke får chancen for at følge med i dialogen og de spørgsmål, der normalt bliver stillet på en forelæsning.”

Er fremtiden digital?

Den digitale fjernundervisning forsvinder næppe helt, selv om corona-krisen forhåbentlig gør det. CBS har fx allerede meldt ud, at halvdelen af deres undervisning i efterårssemestret bliver online.



Kristian Nysom Lassen mener, at det er vigtigt at inddrage de studerendes erfaringer og indsigelser, hvis man som universitet overvejer at åbne op for online-sluserne.

”Det må ikke blive på bekostning af vejledning og feedback. Og det skal ikke bare være en spareøvelse, fordi man synes, at det er smart. Det skal være for at højne kvaliteten af undervisningen, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så skal universiteterne ikke gøre det.”

For ham er det vigtigt, at det er muligt at deltage aktivt i fjernundervisningen.

”Eller har man en tendens – kender jeg fra mig selv – til at zoome sådan lidt ud, hvis man bare skal høre på en monolog i fire timer.” 

3 kommentarer
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer

Henrik

03.07.2020 kl. 13.17

Man har åbenbart ikke forholdt sig til at et stort antal studerende og lærere slet ikke har haft den nødvendige viden om online undervisning. De fleste blev kastet ud i en helt ny situation pga. Covid-19.

Man burde i stedet have foretaget undersøgelsen blandt de studerende, som havde lærere, der i forvejen vidste noget om online undervisning.

Mig bekendt har der i disse tilfælde været tale om at studenterevalueringerne været særdeles gode. I de tilfælde jeg kender til, enten de samme eller bedre end fremmødeundervisning.

Nu har man så (som set ovenfor) lavet en undersøgelse blandt lærere og studerende, hvor online undervisning åbenbart ikke har fungeret, og den bruges så til at fordømme online undervisning generelt. Istedet burde man have spurgt og lært af best practice. Jeg ser det som en stor metodefejl i undersøgelsen.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Birthe

03.07.2020 kl. 08.07

Det er nok en læringsproces, hvor de studerende skal lære og huske, at spørgsmålene er vigtige. SDU har i mamge år lavet deltidsundervisning, der streames og lægges ud bagefter, så dem, der er i andre tidszoner eller blot ikke kan den dag, kan se undervisningen senere. Der plejer også at være nogle fysisk tilstede, som typisk er lidt mere spørgelystne, men der er nogle lærere, der er rigtig gode til at inddrage dem, der er på i cyberspace.
Der er til gengæld også fordele ved digital undervisning, så som mindre transport=sparet tid og penge. Hvis det optages, kan man gense i forbindelse med eksamen og få alle guldkornene med.
Så erfaringsopsamling er vigtigt - og best practice formidling ligeså!

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Søren Thrane

29.06.2020 kl. 11.32

Spørg som eksempel på følgende måde: jeg vil nu bé jer om, hver især, at bruge 1 min. til at forberede et spørgsmål, ift. emnet, der kan komme dig selv og dit område til gode.

... i stedet for, som nævnt i artiklen:

"Er der nogen, der har spørgsmål? ... Nej? Slet ingen?"

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.