Ligestilling

Kvinder får de arbejdsopgaver, der ikke giver stjerner på skulderen

03-03-2022
5 min.
'Kan du ikke lige tage håndklæderne med hjem i weekenden og vaske dem?' spurgte en chef. Det var næppe tilfældigt, at det var en kvindelig medarbejder, der fik spørgsmålet. Foto: Patryk Kosmider/Shutterstock

Kvinder bliver i højere grad end mænd bedt om at tage de kedelige tjanser på kontoret. De melder sig også i højere grad selv til at tage dem. Men der er (måske) momentum for et opgør.

Mette Knudsen blev dybt forbløffet, da det kvindelige Djøf-medlem ringede. Kvinden fortalte, at chefen havde bedt hende og hendes kvindelige kolleger – men ikke mændene – om på skift at vaske kontorets håndklæder i weekenden.

”Man tror jo, det er løgn," siger Mette Knudsen, der er rådgivningschef i Djøf.

Det er et af de mere grelle eksempler – men faktisk ikke så usædvanligt.

For du er med overvejende sandsynlighed kvinde, hvis det er dig, der sætter fødselsdagsflag på din kollegas bord. Hvis det er dig, der rydder ud af bordet i mødelokalet efter mødet. Og hvis det er dig, der melder dig, når chefen spørger, hvem der vil sørge for morgenmad til mødet i morgen.

Et studie beskrevet i Harvard Business Review viser nemlig, at kvinder i højere grad end mænd bliver bedt om at tage de ’ikke-karrierefremmende’ opgaver. Der er også 48% større sandsynlighed for, at det er en kvinde, som melder sig, når chefen efterspørger én til at tage den slags opgaver, som typisk ikke fører til flere stjerner på skuldrene.

”Vi bør deles om de opgaver”

Mette Knudsen har på fornemmelsen, at hvis Djøf gennemførte en lignende undersøgelse, ville udfaldet blive det samme. De lidt trælse og ikke særligt udviklende opgaver vil især blive løftet af kvinderne.

”Alt fra at blive bedt om at planlægge sociale arrangementer eller at melde sig og sige: ’Den der flytning på kontoret skal jeg nok få organiseret.’ På en arbejdsplads er der nogle lavpraktiske opgaver, som bare skal gøres.”

Vi bør bare i højere grad deles om dem, siger Mette Knudsen.

”Hvis flere øver sig i at sige nej, kan det ovenikøbet medføre, at udførelsen af opgaverne i højere grad vil blive påskønnet.”

Derfor har Mette Knudsen nogle råd:

  • Hvis du bliver direkte spurgt af chefen, om du fx ikke lige kan smutte ned og købe kage til afdelingen – og du måske har gjort det tidligere – kan du på en pæn måde sige: ’Nej, det passer dårligt i dag.'
  • Det er ikke kun den enkelte medarbejder, der skal sige fra. Som chef skal man have et øje for at påskønne dem, der påtager sig kedelige, men nødvendige opgaver – og også have et øje for, hvis det altid er den eller de samme få personer, der tager sig af de 'kedelige' opgaver, og pege på en ny. Det kan i øvrigt hurtigt ændre en opgaves status, hvis chefen en gang imellem siger: 'Dén tager jeg.'
”Bedt om at passe børn til firmafest”

Videnscenteret KVINFO, der arbejder med køn og ligestilling, gennemførte i efteråret undersøgelsen 'Køn og Kultur i Kommunalpolitik'. Her svarede 17% af de kvindelige kommunalpolitikere ja til, at de udfører kønstraditionelle opgaver, som ikke er en del af deres egentlige opgaver. Det samme gjaldt 4% af de mandlige kommunalpolitikere.

KVINFO-direktør Henriette Laursen synes ikke, det er okay, hvis det udelukkende er kvinder, der bliver spurgt, om de lige kan tage håndklæderne med hjem i weekenden.

Men hun synes ikke, at den største udfordring er, hvem der melder sig til at tage de opgaver, som af mange bliver opfattet som ’ikke-karrierefremmende’.

”Udfordringen ligger i, at den slags opgaver ikke bliver værdsat. At de opgaver, som holder hånden under alt muligt andet arbejde, ikke tæller.”

Fokus skal i langt højere grad være på, hvordan vi værdisætter forskellige opgaver, siger Henriette Laursen.

”Om det er håndklæder, der skal vaskes, eller en fødselsdagskage, der skal bages, kræver det ikke hardcore forudsætninger. Men det er alt sammen noget, der gør, at vi trives og får tingene til at hænge sammen. Derfor burde den slags opgaver også være karrierefremmende.”

KVINFO har på Instagram efterspurgt eksempler på medarbejdere, der har taget ’ikke-karrierefremmende’ opgaver. En fuldmægtig i staten skriver: ”Bedt om at passe ansattes børn til firmafest.” En anden skriver: ”Blev i dag bedt om at arrangere morgenmad til onsdag. I mit team er vi mig plus seks mænd.” En marketingsansvarlig skriver: ”Tømmer postkasse og bestiller frokost til kolleger.” Alle oplevelserne stammer fra kvinder.

Kvindebåsen

Sara Louise Muhr, professor og ledelsesforsker på Copenhagen Business School, genkender samme billede fra sin egen forskning: Altså at kvinderne både bliver bedt om og selv tager de ikke-karrierefremmende opgaver.

”Vi forventer feminin adfærd af kvinderne – og når jeg siger 'vi', mener jeg os alle sammen. Hvis kvinderne så siger fra over for de ’ikke-karrierefremmende’ opgaver, bliver de oplevet som for maskuline. Omvendt vil vi ikke på samme måde rynke på næsen af en mand, der siger: ’Næh, det er ikke mit job.’”

Sara Louise Muhr mener omvendt, at det faktisk kan være karrierefremmende for mænd at tage opgaver, der ikke er karrierefremmende for kvinder.  

 ”Vi synes, det er imponerende, hvis en mand tager hjemmebagt kage med. Det samme gælder, hvis en mandlig partner rydder op efter et møde. Men hvis det er en kvindelig juniorkonsulent, der gør det, lægger du ikke mærke til det, selv om det ikke står i hendes jobbeskrivelse.”

Det vil sige, at mænd får credit for at gøre det, siger hun, mens kvinden kun taber på det, siger Sara Louise Muhr.

”For det er ikke karrierefremmende, hvis hun gør det, og det putter hende endnu mere i den der kvindebås, der ikke er lederbåsen. Og hvis hun siger nej, er hun usympatisk.”

Momentum for at sige fra?

Mette Knudsen fra Djøf håber og tror dog på, at der blæser nye vinde.



”I slipstrømmen på MeToo- og sexismedebatten er der et momentum for, at mange flere får øje på de ikke-udtalte forventninger, som baserer sig på køn.”

Det vil alt andet lige også gøre det lettere at sige fra, siger Mette Knudsen, som har en fornemmelse af, at der sker fremskridt.

”Det er blevet nemmere at sige: ’Jamen, nu er det ikke første gang, du spørger om det her, og jeg vil gerne hjælpe, men der er også andre, du kan spørge.’ Eller: ’Hvorfor er det altid kvinderne, der bliver spurgt?’”

Sara Louise Muhr er i tvivl.

”På den ene side er det blevet mere socialt acceptabelt, at kvinderne siger fra. Men på den anden side er det blevet mere sådan: ’Nej, hold nu op med at være så sart – nu er det virkelig gået for vidt.'”

Vi skal simpelthen for alvor i gang med en mental omkodning – og det gælder os alle sammen, siger Sara Louise Muhr.

”Prøv lige at skifte perspektiv: ’Havde jeg spurgt manden, om han ville vaske håndklæder og havde jeg rost kvinden, der satte kaffekopper ud på rullevognen efter mødet? Havde jeg været imponeret, hvis det var en mand, der havde gjort det? Og ville jeg synes, det var forkert, hvis han havde sagt, at han ikke ville vaske håndklæder?” 

Kommentarer

Kim, fysioterapeut

01.04.2022 kl. 20.16

Dette viser virkelig hvad Djøf'ere reelt mener om de varme hænders arbejde... det virker som en meget nedladende tilgang.
Det er måske derfor der mangler forståelse for, hvor vigtigt det er at hjælpe hinanden på en arbejdsplads, hvor alle opgaver er vigtige brikker i det samlede puslespil ... hermed mener jeg ikke at man bør forskelsbehandle mellem køn. Blot at det nok vil være rigtig træls, hvis de "ikke karrierefremmende" opgaver ikke bliver udført - af mænd såvel som kvinder... jeg har da været med til at tørre opkast såvel som afføring op selvom det var rengøringsdamens opgave... men det var hende som kastede op.
Det vil betyde at opgaveløsningen bliver usammenhængende og opdelt...men det passer jo også bedre i et regneark... hver kasse/ rubrik for sig... uden realtion til virkeligheden.
En skam det er Djøf'ere som står for at styre vores samfund ... men måske derfor der kommer så mange styringsværktøjer og omstruktureringer baseret på regneark og uden relation til det ægte arbejde blandt de varme hænder.
Jeg håber virkelig I også har vigtige ting at tage jer til på arbejdet... så som at finde ud af, hvilke varme hænder der skal afskediges - undskyld effektiviseres, hvorved borgerne kommer til at opleve en dårligere service/behandling...men det må de jo finde sig i.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anonym

07.03.2022 kl. 22.05

En mandlig chef bemærkede engang til mig i en samtale om to af hans konsulenter, hvor han generelt roste begges arbejdsindsats og opgaveløsning, at den ene (kvinde) ikke var for fin til også lige at hente kaffen og i det hele taget få møderne, især med eksterne, til at glide - men at hendes mandlige kollega var - for - afvisende omkring opgaver, der ikke lå i forlængelse af hans faglige kompetence, og at det faktisk gjorde ham til en mindre brugbar medarbejder. Det er ikke alle, der er blinde for de små ting, der får tingene til at glide.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Lisbet

07.03.2022 kl. 12.26

Ja principielt meget enig. Kvinder har en tendens til at påtage sig mange opgaver "rundt om" kerneopgaven. Mænd har en tendens til at flytte borde for hele teamet, slæbe flyttekasser og rigge IT til.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Marie

06.03.2022 kl. 00.29

Jeg opdagede kønsforskellen i mit første studiejob og bestemte mig for, at jeg ikke ville udfører en (service)opgave, som en mand ikke ville udfører. Jeg har ikke løftet en finger for fællesskabet siden da. Værd at tænke over, synes jeg.

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kristina

05.03.2022 kl. 07.30

Min mandlige kollega havde kage med på kontoret. Mens vi drak kaffe og spurgte til opskriften, fortalte han, at han sådan set generelt står for madlavningen hjemme. Han blev nærmest udråbt til en helt.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne

04.03.2022 kl. 09.01

Min mands kolleger troede det var mig der havde bagt den kage han tog med på arbejde.

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Anne

04.03.2022 kl. 08.42

Det nemmeste, når direkte adspurgt som i eksemplet med håndklædevask, er at svare "det har jeg ikke tid til", og så gå videre med at lave det man var i gang med, for det er ikke mit problem om håndklæderne bliver vasket, den må chefen selv rode med. I tilfældene hvor det er at melde sig frivilligt til de kedelige tjansen, lad være, det er ikke dit problem, den må chefen selv uddelegere, og hvis du ikke synes det er din tur - se punkt 1

1 kommentar
7

Elizabeth

04.03.2022 kl. 09.15

Nu er jeg selv chef - og det er for nemt bare at sige, at det er chefens problem. Så bliver konsekvensen bare at der slet ikke er nogen håndklæder. Men pointen er jo, som i denne artikel - at “de kedelige” opgaver må fordeles ligeligt, ligesom alle andre opgaver og uanset køn. Jeg besluttede mig selv allerede som 18-årig, da jeg var i en politisk ungdomsorganisation, konsekvent at sige nej til “kvindeopgaverne” - det måtte de 90 % mandlige ungdomspolitikere selv rode med. Og det var nyttig erfaring at tage med mig ind i det virkelige arbejdsliv. Så kvinder - sig fra, hvis det altid er jer, der bliver peget på - ofte sker det helt ubevidst, så det er sundt at gøre chefen opmærksom på ubevidst kønsbias.

1 kommentar
7

Dorthe

04.03.2022 kl. 09.40

Det er bedre at tale om "De praktiske opgaver" eller "De kedelige opgaver". Kønsidentifikation på opgaver, der skal løses, gør jo at vi siger nej. Men der skal jo stadig ryddes af (ex, på kontoret) eller løses velfærdsopgaver på et højt fagligt niveau (ex. sygepleje), og det er da ikke god ledelse at efterlade de opgaver uløst, fordi vi konsekvent siger nej?

0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.