I penalhuset

Overstregningstuschen er ikke noget vidundermiddel

21-04-2021
2 min.
Det kan give et værdifuldt overblik over teksten, hvis man highlighter nøglebegreber og centrale passager. Men tilføjer man ikke sine egne noter, risikerer man, at læsestoffet ikke for alvor sætter sig fast. Foto: Rawpixel.com/Shutterstock

For mange studerende er overstregningstuschen et kærkomment redskab. Men den skal bruges med omtanke – ellers kan den være en hæmsko for, at du lærer nok af at læse.

Gul, grøn, orange, blå, rød, lyserød. Farverne er utallige, men formålet det samme: At highlighte noget vigtigt. Der er selvfølgelig tale om alle studerendes tro væbner – overstregningstuschen.

En af brugerne er Ida Margrethe Stagsted, der studerer økonomi på Københavns Universitet, og hun har en forkærlighed for to bestemte farver.

”Hvis jeg læser i en fysisk bog, benytter jeg mig især af to forskellige farver – gul og orange. Den gule tusch bruger jeg til at highlighte indhold, som måske ikke lige er det vigtigste. Orange bruger jeg til at sætte nøglebegreber og teoretikere i struktur. Hertil kan jeg måske skrive lidt ekstra noter og informationer ude i siden,” forklarer den 6. semesterstuderende.

Overblik

Ida Margrethe Stagsted føler, at hendes brug af overstregningstuschen giver et godt overblik, når hun læser op til eksamen.

Noget, der bliver bakket op af Peter Stray Jørgensen, som har skrevet utallige bøger om notatteknik og studieliv. Han har blandt andet skrevet ’Notatteknik for studerende’ og ’Studielæsning på videregående uddannelser – læsestrategier og læseteknikker’.

”Overstregningstuschen er rigtig god til at give overblik og føre hen til de steder, hvor du har læst noget vigtigt,” siger han.

Håndnoter

Eksperten indenfor notatteknik vil dog ikke ligefrem kalde overstregningstuschen et vidundermiddel, for den har også sine begrænsninger.

”Ved at overstrege i teksten er du underlagt bogens logik. At strege noget over er en passiv måde at tage noter på. Her er det bedre at skrive i hånden, da der sker en aktiv bearbejdelse af stoffet, og man udarbejder så at sige sine egne noter. Dermed er sandsynligheden for, at stoffet sidder bedre fast, også større,” siger Peter Stray Jørgensen.

Ida Margrethe Stagsted kan nikke genkendende til Peter Stray Jørgensens råd. Hun har selv erfaret, at det er godt at tage noter i hånden, fordi der er så meget matematik på hendes studie. Her benytter hun en pen til sin Ipad. Hertil kan hun også lide at lave plancher, mindmaps og andre aktive former for notetagning.  

”Jeg føler, tingene sidder bedre fast, når jeg gør en aktiv indsats ved at overstrege, tegne og skrive,” siger hun. 

Hvilken farve?

Ida Margrethe Stagsted har ikke noget svar på, hvorfor hun har en forkærlighed for netop gul og orange. Det har fundet hende naturligt at bruge disse farver, og herefter har de bare hængt ved.

Et canadisk studie har vist, at det tilsyneladende er bedre at bruge en rød kuglepen til detalje-orienterede opgaver end en blå, og den blå kuglepen er bedre til mere kreative opgaver. Men det drejede sig altså ikke om overstregningstuschen.

Hvis man spørger hjerneforsker på Københavns Universitet, Albert Gjedde, har han intet entydigt svar på, om der en bestemt farve, som hjernens hukommelsesevne reagerer bedre på end andre.

”Om der er specifikke farver, der gør, at man husker bedre, har jeg intet kendskab til. Men ved at overstrege kan man i hvert fald hurtigt få dannet sig et overblik,” siger han. 

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.