Djøf mener

Tillid er nøglen til arbejdsglæde og gode resultater

11-12-2021
2 min.
Når der sker fejl, skal vi ikke pr. automatik indføre mere kontrol og styring, men i stedet lære af fejlene, mener Hanne Fugl Eskjær, formand for Offentlige Chefer i Djøf. Foto: Djøf

Vi skal væk fra unødvendige styringskrav, overflødig dokumentation og detailregulering, der fjerner fokus fra kerneopgaverne. Udvikling og mod må ikke sande til i angsten for at begå fejl, skriver Hanne Fugl Eskjær, formand for Offentlige Chefer i Djøf.

Tillid er det kit, der både binder samfundet og vores arbejdspladser sammen. Det oplever jeg selv i dagligdagen, hvor det er tydeligt, at graden af tillid er helt afgørende for, hvordan mine kolleger og jeg trives i jobbet og for de resultater, vi skaber sammen. På samme måde som borgernes tillid til myndighederne og borgernes tillid til hinanden er et vigtigt fundament for den danske samfundsmodel.

En ny undersøgelse fra Djøf viser, at vi heldigvis har en høj grad af tillid på de offentlige arbejdspladser. Det gør mig glad, at tre ud af fire medarbejdere har tillid til deres nærmeste leder, og at 85% oplever, at deres leder har tillid til dem. Undersøgelsen viser, at tillid er afgørende for vores jobtilfredshed, og at der er en tæt sammenhæng mellem tillid og stress. Jo højere grad af tillid, jo mindre stressede er vi. Så alt, hvad vi som chefer og medarbejdere kan gøre for at øge tilliden rundt om på vores arbejdspladser, smitter direkte af på vores arbejdsglæde og helt sikkert også på det stykke arbejde, vi udfører for andre mennesker.

Tillid er også det centrale omdrejningspunkt i bestræbelserne på at udvikle og modernisere offentlige arbejdspladser. Vi er enige om, at vi skal væk fra unødvendige og rigide styringskrav, overflødig dokumentation og detailregulering, der fjerner fokus fra kerneopgaverne. Selvfølgelig vil der ske fejl, men her skal vi ikke pr. automatik indføre mere kontrol og styring, men i stedet lære af fejlene. Allerhelst gennem en åben og tillidsfuld dialog på arbejdspladserne.



Det er mit håb, at whistleblowerordningerne, som i denne måned skal være rullet ud i hele den offentlige sektor og i større virksomheder, kan blive et vigtigt værktøj til at skabe endnu mere tillid. Ordningerne har fået kritik for det modsatte. Men hvis de bliver brugt rigtigt, er de en ekstra kanal til, at medarbejderne kan gøre opmærksom på – måske – uredelige forhold på jobbet. Ordningerne skal være trygge og sikre – både for whistleblowere og dem, der bliver fløjtet af. Tillid, retssikkerhed og ordentlighed er nemlig tre sider af samme sag.

De tre temaer fylder også i de aktuelle sager, der er ved at blive undersøgt i forskellige undersøgelseskommissioner og i en rigsret. Det optager os alle. Hvor sagerne ender, ved ingen af os endnu. Men jeg vil advare mod, at de får os til at slække på ønsket om mere tillid og mindre kontrol. Udvikling og mod må ikke sande til i angsten for at begå fejl. 

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.