Leder

Fjernundervisning må ikke gå ud over studerende

17-08-2020
2 min.

Universiteterne skruer op for fjernundervisningen. Det bekymrer Djøf Studerende. ”Hvis formålet er bedre læring, bakker vi op. Men hvis målet blot er at spare penge, er der grund til at advare,” skriver formand Kristian Nysom Lassen.

69.526 studerende har for kort tid siden fået besked om, at de er blevet optaget på en videregående uddannelse. Heraf 11.750 på en af de samfundsvidenskabelige uddannelser, djøf-uddannelserne.
Jeg vil gerne ønske stort tillykke til dem alle. Uanset hvilken uddannelse, man har valgt, er der brug for dygtige og veluddannede unge.

Derfor er det også helt afgørende, at kvaliteten følger med, når så mange unge skal dygtiggøre sig. I alt for mange år har uddannelsessektoren været præget af bevidstløse nedskæringer. Først i sidste time lykkedes det at afværge nye store besparelser på de samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser ved forhandlingerne om finansloven for 2020.

Mange års nedprioritering af uddannelserne ser vi desværre alt for tydeligt, når vi kigger på de studerendes forhold. Mange efterlyser mere undervisning og bedre dialog med underviserne. Og alt for mange døjer med stress, ensomhed og et stort pres for at kunne leve op til alle de forventninger, vi lægger på os selv – og som vi møder som studerende i dag – høje karakterer, hurtigt gennem studierne, studierelevant arbejde, spændende cv og … listen er lang.

Det er på tide, at politikerne anerkender, at vi som studerende har brug for kvalitet i undervisningen. Ro og tid til at lære og udforske det fag, vi har valgt. At vi kan mødes med hinanden og vores undervisere og indgå i det sociale fællesskab, en videregående uddannelse også er.

Corona ramte selvfølgelig også uddannelsessektoren, da Danmark i foråret lukkede ned, og universiteterne over night skulle tilbyde fjernundervisning. Det har naturligvis sat universiteterne under et kæmpe pres at skulle omlægge undervisningen fra den ene dag til den anden. En rundspørge blandt medlemmer af Djøf Studerende viser, at kvaliteten ikke altid har været lige god. For at sige det mildt. 71 % svarede i undersøgelsen, at de fandt kvaliteten dårlig eller meget dårlig i forhold til det, de var vant til. Netop fraværet af dialog med undervisere og medstuderende har været en af de største barrierer.



Derfor er det med bekymring, at vi hører, at stort set alle universiteterne planlægger at øge andelen af fjernundervisning de kommende semestre. Vi har ikke noget imod, at man tager nye undervisningsformer i brug. Men det er helt afgørende, at de studerendes erfaringer også bliver hørt og kvaliteten løftet. Hvis formålet er bedre læring, bakker vi op. Men hvis målet blot er at spare penge, er der grund til at advare.

Fra Djøf Studerendes side vil vi i den kommende tid sætte fokus på de studerendes trivsel og kvaliteten af uddannelserne. Det er der mere end nogensinde brug for.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.