NYT JOB

"Når jeg møder et menneske med psykisk sygdom, er jeg mest af alt René og socialarbejder"

03-11-2020
4 min.
René Vejby Kierch er uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet i 1993. Siden 1999 har han arbejdet på socialområdet i en række sjællandske kommuner. Foto: Caroline Winkel

Cand.scient.pol. René Vejby Kierch er blevet forstander for et stort bo- og behandlingstilbud for mennesker, der er svært ramt af psykisk sygdom og misbrug. Mere end 20 års erfaring på socialområdet har gjort ham til stærk kritiker af at tale om 'kolde og varme hænder' i den offentlige sektor.

Cand.scient.pol. René Vejby Kierchs arbejdsliv har været en lang rejse gennem alle hjørner af socialområdet: Først som udviklingskonsulent og djøfer inde i administrationen – og siden som leder ude i frontlinjen på tilbud for borgere med psykiske lidelser.

Nu er han blevet forstander for det store bo- og behandlingstilbud Orion i Hillerød med 85 ansatte. Beboerne er svært udfordret af psykisk sygdom i kombination med misbrug.

”Orion er kendt for sin tilgang med at gøre tingene på beboernes præmisser. Fx at beboerne selv må vælge, hvilke medarbejdere de vil arbejde sammen med. Vi kalder det netværksorganisering og åben dialog,” fortæller René Vejby Kierch.

Han kommer fra et lederjob på et andet bosted med samme målgruppe og har arbejdet inden for det sociale område siden 1999.

”Orion har vist en vej, som jeg meget gerne vil være med til at hjælpe videre.”

Lige så meget socialarbejder som djøfer

Hvad føler du dig mest som – djøfer eller socialpsykiatrisk specialist?

”Jeg er begyndt at svare, at jeg egentlig opfatter mig lige så meget som socialarbejder som djøfer. Eller lad mig hellere sige: Jeg er cand.scient.pol., organisationspsykolog og socialarbejder på én gang.”

Hvor bruger du dine djøf-kompetencer?

”Det er svært at svare helt præcist på, men det er jo nok evnen til at se, hvilken strategisk retning vi skal lægge, og hvordan vi kommer derhen. Og selvfølgelig når vi har brug for analyser og udviklingsprojekter til at understøtte vores drift. Jeg tænker også, at jeg bruger en kombination af mine djøf-kompetencer og min master i organisationspsykologi, når det er nødvendigt at undersøge, hvad der er på spil i organisationen, og hvilken kompleksitet der ligger i en opgave.”

Hvad har de fagprofessionelle lært dig?

”Hvor vigtigt det er at arbejde med relationen til borgeren. Altså forståelsen af, hvordan man møder et andet menneske, som har udfordringer, og hvordan vi hjælper et menneske videre til et bedre liv. Det har jeg lært fra de faguddannede. Når jeg møder beboerne her, er jeg mest af alt René og socialarbejder.”

Forstander på den moderne måde

Forstander er en usædvanlig titel blandt djøfere, hvor det plejer at hedde chef, leder eller direktør.

Er der en forskel for dig?

”Jeg har det lidt dobbelt med den titel. Jeg synes, det er en flot gammel titel, der rummer stor faglighed og autoritet. Det er jeg stolt over, at jeg er fundet værdig til. På den anden side får jeg også associationer til en lidt gammeldags jeg-alene-vide-leder. For mig bliver det vigtigt at gå foran, men træffe beslutninger i dialog med beboere og medarbejdere," siger han.

For han tror på, at de bedste beslutninger tager man i fællesskab.

"Hvilket ikke betyder, at jeg tror på, alle kan blive enige om alt. Så er det min opgave – som forstander – at træffe også de upopulære og vanskelige beslutninger. Men det har jeg stået i før, og det ansvar tager jeg på mig.”

Nej til 'varme og kolde hænder'

I tidens løb har der lydt megen kritik fra de fagprofessionelle – altså fra faggrupper som fx dem, René Vejby Kierch er leder for på Orion – mod djøferne inde i forvaltningen og på Slotsholmen.



Hvordan oplever du det fra din stol?

”Jeg kan ikke fordrage udtrykket ’kolde og varme hænder’. Jeg synes, der tales ned til alle de dygtige medarbejdere med opgaver af administrativ eller konsulentlignende karakter, når man kalder dem ’kolde hænder’. Jeg gør, hvad jeg kan for at tale de begreber ned."

Hvordan?

"Jeg forklarer, hvorfor det er nødvendigt, at de opgaver bliver løst. Det er helt centralt, at man som ’frontmedarbejder’ kan se og forstå, hvorfor der lægges opgaver på ’frontmedarbejdere’ centralt fra. Hvis du ikke forstår dét, der opfattes som 'administrative byrder' og forandringer, så vil det skabe modstand. Jeg tror, det er kimen til det modsætningsforhold, der ofte er mellem os, der arbejder ude i fronten, og djøferne, der identificeres som dem med regler og forandringer."

Hvordan kommer vi ud over det?

”Jeg tror, vi kan nå langt, hvis vi bliver bedre til at forklare behovet for ændringer for dem, der skal varetage opgaven. Samtidig er det vigtigt, at djøferne bliver bedre til at balancere de modeller, de gerne vil rulle ud, i forhold til ressourcetræk og forventet resultat – her kan vi godt opleve, at de centrale djøfere mangler noget indsigt i ’vores verden'.”

Har du et særligt ønske for de mennesker, der er ramt af psykisk sygdom med tilhørende sociale problemer?

”Borgere med psykiske lidelser kan gennemsnitligt se frem til at leve kortere end andre borgere i Danmark. Det synes jeg ikke, vi skal acceptere – det må vi kunne gøre bedre. Det er først og fremmest et politisk spørgsmål, som jeg trods alt ikke mener, jeg skal løse alene på Orion.” 

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.