Brevkasse

Hjælp - jeg er faldet pladask for en kollega!

08-05-2019
2 min.

Er det det god idé at være kærester og samtidig være ansat på samme arbejdsplads – og hvilke konsekvenser kan det få?

Jeg er faldet pladask for en kollega, og det er gensidigt ❤. Vi er i samme afdeling, og vi er begge superglade for vores jobs og trives (indtil videre) rigtig godt med chefer, kollegaer og kunder. Men Amors pile har altså ramt os dybt, og vores forhold har udviklet sig til noget seriøst. Så kære Djøf, hvad er det rigtige at gøre her?

’Ham den forelskede’

Kære medlem

Det er meget forskelligt, hvordan arbejdspladser forholder sig, når to medarbejdere falder for hinanden og begynder at danne par.

Så start med at stikke en finger i jorden. Er der en politik på området. Nogle steder er der klare regler for dette – andre steder ikke. Hvad gælder hos jer? Er der andre i jeres organisation, som danner par? Hvordan har man tacklet det tidligere? Hvad er kulturen omkring dette hos jer? Start med at være nysgerrigt undersøgende på det.   

Uanset om der er politik, historik eller ej på området, så skal I være åbne omkring jeres forhold, når nu I har ’fundet’ hinanden på den måde. Derfor: Giv jeres ledelse og jeres kollegaer mulighed for at forholde sig til situationen. Derved passer I på jeres kollegaer, jeres virksomhed og ikke mindst jer selv.

Og I undgår/reducerer derved rygtedannelse, spekulationer og negativ feedback. Alt sammen noget, der stresser både jer og jeres organisation unødigt.

Med jeres åbenhed får I også afklaring med ledelsen om, hvilke konsekvenser jeres relation skal have. Mulighederne er mange, viser erfaringerne. At en af jer bliver nødt til at søge nyt job uden for huset er naturligvis et scenarium. Og ikke sjældent er det også det, det ender med.

Men måske kan det klares med, at en af jer søger et job i en anden afdeling i huset. Eller at I fortsætter i samme afdeling, men med ændret ansvars- og opgavefordeling(er).

Måske det slet ikke er noget problem, og I fortsætter i jeres jobs, som I plejer. Når blot I selv evner at tackle det åbent og klogt i forhold til kollegaer, kunder og forretningen i det hele taget.

Det er fx klogt at være forstående over for kollegaernes eventuelle bekymringer, at være på forkant med eventuelle ’kasket-faldgruber’ i forhold til projekter, samarbejder og opgavefordelinger mv., og at I i det hele taget håndterer situationen professionelt.



Så rådene er: Vær undersøgende, vær åbne/professionelle omkring det, og regn bestemt med, at det har konsekvenser i forhold til jeres jobs.    

Go' vind med processen og tillykke med jer fra Djøf.

Frederik Iuel, chefkonsulent, Djøf

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.