NYT HVERV

Professor med speciale i trængsel

28-10-2019
2 min.
Mogens Fosgerau har valgt at forske i transportøkonomi på Københavns Universitet (KU) frem for DTU, hvor han tidligere var professor. På KU er det nemlig lettere at rekruttere de rigtige medarbejdere til forskningsteamet. Privatfoto

Professor Mogens Fosgerau er nyt medlem af Det Miljøøkonomiske Råd. Han forsker i trafikøkonomi og undersøger bl.a., hvad tid er værd.

Han bestemmer ikke, hvilke nye veje og broer, der skal bygges. Men hans forskning indgår som beslutningsgrundlag i de fleste store trafikprojekter, både i Danmark og en lang række andre lande. Det nye medlem af Det Miljøøkonomiske Råd, professor Mogens Fosgerau, har nemlig udviklet en metode til at beregne, hvad tid er værd, fx når vi sidder i kø på vejene.

Hvis hans forskning skal sammenfattes i ét ord, er det trængsel. Herunder hvad tid er værd, hvor stor usikkerhed der er, og hvordan det påvirker folks adfærd.

Mogens Fosgeraus analyser bliver anvendt konkret som baggrund for store samfundsmæssige beslutninger. Han har i snart mange år rådgivet Transportministeriet, og han oplever det som absolut positivt, at forskningen således omsættes til praksis.

”Det er meget tilfredsstillende. En stor del af meningen med samfundsforskning er jo også, at forskningen skal i spil,” siger Mogens Fosgerau.

Trafikøkonomi var ikke bevidst karrierevalg

I første omgang valgte han ellers forskningen og det teoretiske fuldstændigt fra. Som kandidat i matematik-økonomi fra Aarhus Universitet og ph.d. i matematik fra et universitet i London – om noget meget abstrakt – savnede han at beskæftige sig med noget, som flere kunne bruge. Derfor sagde han meget bevidst farvel til den akademiske verden og blev konsulent i stedet for.

I rådgivningsvirksomheden Cowi startede han så med at lave trafikprognoser for Storebæltsbroen. Og da han ramte rigtigt inden for ganske få procent, blev det starten på, at han kom til at arbejde med trafik. Det var således ikke et bevidst valg fra starten, at hans senere forskerkarriere fik trafikøkonomi som omdrejningspunkt.

Et højdepunkt har været hans hidtil mest citerede artikel, hvor han ’satte regularitet på formel’ og dermed bidrog til at sætte pris på den tidsbesparelse, en trafikinvestering kan give. Den bliver nu brugt som grundlag for trafikinvesteringer rundt omkring i verden.

Modtog prestigefyldt bevilling

I mange år har Mogens Fosgerau arbejdet på Danmarks Tekniske Universitet (DTU), hvor en gruppe økonomer beskæftiger sig med transportøkonomi. Men da han i 2016 fik bevilget det eftertragtede ERC Advanced Grant på 2,5 mio. euro (ca. 19 mio. kr.), som kun ganske få danske forskere modtager, valgte han at flytte sin forskning fra DTU til Økonomisk Institut på Københavns Universitet (KU).



”KU passer bedre fagligt, og her er det lettere at rekruttere den slags mennesker, jeg skal bruge til forskning,” siger Mogens Fosgerau.

Al hans forskning handler om, hvordan man regulerer på trafikområdet, og fremover rykker han så endnu tættere på den politiske beslutningsproces, i og med at han nu er udpeget som medlem af Det Miljøøkonomiske Råd. Opgaven her opfatter han som en del af det at være professor, og med hans egne ord ”hænger det superfint sammen”.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.