Buddha-hjerne på firmaets regning

12-09-2012
5 min.

Går meditation og mindfulness på jobbet for tæt på dig? Eller er det et personalegode, som kan give dig stolthed, glæde og energi?

Mindfulnessmeditation, en mental træningspraksis hentet hos buddhisterne i Østen (se hvad mindfulness er i boksen forneden), er efterhånden blevet en fast bestanddel i ledelsernes og HR-folkets værktøjskasse med performance management tools.

Eller tjek Djøf Efteruddannelse og Djøfs tillidsrepræsentantuddannelse. Begge har undervisning i mindfulness med i kataloget som et redskab til stresshåndtering og øget evne til at bevare roen og overblikket.

Trenden kommer fra USA, og i går satte Statens Center for Kompetenceudvikling (SCK), COK og ASTD Denmark spot på den på en konference med titlen ’Mind your Business – hjernen på arbejde’.

En evne, alle kan træne

Den amerikanske psykolog og professor, dr. Shauna Shapiro, Santa Clara University, var blevet fløjet ind fra San Francisco. Hun forsker i den kliniske effekt af mindfulness og har gjort feltstudier på amerikanske arbejdspladser, som anvender mindfulness-træning.

”Mindfulness virker både i forhold til ens performance og produktivitet på jobbet – og i forhold til ens almindelige velbefindende. Det reducerer stress. Det skaber et bedre relationelt klima mellem folk, fordi det øger den emotionelle intelligens,” siger Shauna Shapiro til djøfbladet.dk

Mindfulness er ikke buddhisme og ikke en religion, understreger hun.

”Det er at være tilstedeværende i vores liv med en opmærksomhed, som vi alle er født med at kunne udvikle, men ofte ikke gør. Vi har kun dette ene liv, og det vil vi alle gerne være vågne i frem for at rejse på automatpilot.”

Intimledelse eller godt tilbud

Nogle kalder dog den slags for ’intimledelse’, fordi det går tæt på den enkeltes personlighed.

”Det er et vigtigt spørgsmål,” siger Shauna Shapiro.

”Min klare holdning er, at ingen arbejdsgivere må påtvinge nogen det. Det skal være frivilligt.”

”Når jeg selv underviser i mindfulness, siger jeg til kursisterne: Lad være med at tro på, hvad jeg siger. I må selv eksperimentere og mærke efter, om det duer for jer,” siger hun.

Formålet med konferencen i går var at give deltagerne noget inspiration og hands-on.

Og tage første skridt i diskussionen om ’hjernen på arbejde’, mentale teknikker og kostens mulige betydning – og om den slags er gangbart på arbejdspladserne, forklarer chefkonsulent i Statens Center for Kompetenceudvikling, Bent Gringer.

Hvem har fordelen: Dig eller din chef?

Men er det mest til fordel for dig som medarbejder? Eller mest til din arbejdsgivers fordel?

”Det er begge dele,” fastslår Bent Gringer.

”Hvis træning i mindfulness gør os skarpere, mere fokuserede og mere nærværende, kommer hele organisationen til at performe bedre,” siger han.

”Men det er samtidig at give mennesker et bedre liv, hvis det hjælper os til at kunne håndtere konstante forandringer og måske også opskruninger af det i forvejen høje tempo, uden at vi skrider ud i svinget.”

Det kan godt være, at chefen er glad for, at vi løser vores opgaver bedre, men det giver samtidig os selv stolthed, motivation, glæde og energi at løse vores opgaver godt, siger han.

”Så det er bæredygtigt i dobbelt forstand.”

Når chefen går i spidsen

Bent Gringer er også Djøf-tillidsrepræsentant i SCK. Her har de selv har haft et forløb med mindfulness og mentaltræning. Uden religiøse eller spirituelle undertoner, tilføjer han.

Han ser det ikke som et problem, at mentaltræning kan gå tæt på ens personlighed.

”Jamen, mange løntillæg går også tæt på den enkeltes personlighed. Det er lang tid siden, vi kunne lade personligheden ude af arbejdslivet,” siger han.

”Men som tillidsrepræsentant vil jeg til enhver tid alligevel sige, at mindfulness og den slags må og skal være frivilligt. Nogle kan opleve det som mystisk og mærkeligt og andre som decideret grænseoverskridende blot at sidde på gulvet og lukke øjnene. Vores grænser til det private er forskellige. Og dem skal man respektere.”



De fleste, men ikke alle kollegerne i SCK, ville nu gerne være med. De var nysgerrige.

”Men det skal være legitimt at sige nej, især når chefen går i spidsen,” understreger Bent Gringer.

”Her står mangfoldigheden sin prøve. Det må ikke blive noget med et A- og B-hold, hvor B´erne marginaliseres eller betragtes som ’mindre omstillingsparate’, fordi de ikke vil lave mentale øvelser i arbejdstiden sammen med chefen.”

 

Hvad er mindfulness:

”Mindfulness can sound deceptively easy. Practitioners sit in a comfortable position, close their eyes and simply notice the physical sensations in their body and the swirling thoughts in their brain. Using moment-to-moment, non-judgmental awareness, the aim is to observe these sensations without reacting to them. By doing so, meditators gradually recognise the fleeting nature of sensations, including pain, anger and frustration. In time, this allows practitioners to quiet the mind. If it all works as intended, this results in individuals who are less agitated, more focused and easier to work with.

This may sound like New Age mumbo-jumbo, but a growing body of academic research provides a scientific explanation. Meditation is shown to reduce levels of cortisol, a hormone related to stress. When cortisol levels drop, the mind grows calmer and gains the stability to become more focused. ’Mindfulness is an idea whose time has come,’ says Google’s Tan (Chade Meng-Tan, en Google-ansat som har undervist mere end 1.000 andre Google-kolleger i mindfulnessmeditation, red.). ’For a long time practitioners knew, but the science wasn’t there. Now the science has caught up’.”

 

Fra artiklen ’The Mind Business,’ by David Gelles, Financial Times, august 2012.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.