Digital bjergbestiger

11-09-2012
10 min.

Astrid Simonsen Joos står i spidsen for Danmarks største digitale bureau i en tid, hvor der er hård kamp om kunderne. Planen er at få flere danske virksomheder til at forstå, at de digitale løsninger er fundamentale i relationen til kunderne.

Det er koldt på toppen, men jeg har været ude en vinternat før.”

Astrid Simonsen Joos læner sig tilbage i sofaen og sender en kort, dyb latter hen over bordet. Den kolde top og ditto vinternat kender hun i enhver betydning: Som ny administrerende direktør i det digitale bureau Creuna og som inkarneret langrendsløber, bjergbestiger og Grønlandsfarer, der har overnattet i telt på indlandsisen.

”Man kan ikke gøre alle til lags,” siger hun på sit norske, så ’g’ lyder som ’k’ som i ’laks’ – og det betyder, at man ikke kan behage alle.

”Du skal ikke være ven, men du skal være venlig mod alle. Det lever jeg efter. Nogle mener måske, jeg træffer forkerte beslutninger. Men det må jeg leve med. Jeg gør mit bedste, så kan jeg ikke gøre mere.” 

Nye konger og dronninger

Astrid Simonsen Joos er opvokset i Nordnorge, men ser mere sydlandsk end skandinavisk ud. Hun er mørkhåret og mørkøjet og har et lidt hæst toneleje, der ligger mindst en terts under den gennemsnitlige norske jentes. Sidste år forlod hun jobbet som marketingdirektør i Microsoft Denmark og sagde ja til stillingen som administrerende direktør i Danmarks største digitale bureau, Creuna. På det tidspunkt kæmpede virksomheden med røde tal på bundlinjen. Siden har den cand.merc.-uddannede nordmand reduceret medarbejderstaben med 20 procent, omstruktureret ledelsen og lagt en treårig plan for Creuna Danmark. En plan, der skal give bureauet en førerposition som digital forretningsudvikler. Medarbejderne skal både kunne se de tekniske og forretningsmæssige muligheder, og de skal kunne tale med både web- og marketingchefen hos kunderne, for i dag er den digitale kommunikation helt inde i hjertet af virksomhedernes forhold til deres kunder, forklarer Astrid Simonsen Joos.

”Den digitale økonomi har skabt nye konger og dronninger i samfundet. Brugeren bestemmer, og du kan som virksomhed ikke bare lave et website. Du kan ikke bare pushe produkter ud med traditionelle reklamekampagner. Du må skabe følelsesmæssige bindinger alle steder, hvor du er i berøring med brugerne. Det vil sige, at du skal sikre, at brugerne bliver mødt af et design og en oplevelse, der svarer til netop det, de har brug for, og det, der skaber mersalg hos dig. Om de står i din butik, finder dig på iPhone eller iPad eller på nettet.”

Virksomhederne skal forstå hvorfor

Den administrerende direktør er ikke i tvivl om, at det er rigtigt af Creuna at satse på den retning inden for digital kommunikation. Og at det er den rigtige vej for danske virksomheder at gå. Det er bare langt fra alle virksomheder, der har forstået det.

Markedet udvikler sig kun langsomt, fortæller Astrid Simonsen Joos og nævner Velux- som en af de få virksomheder, der går foran. Her har man kortlagt kundens livsbane og tænkt i design og mersalg hele vejen rundt: Fra den potentielle Velux-kunde første gang søger efter ovenlysvinduer på sin iPhone, til han har købt og betalt vinduet, fået det installeret af en håndværker og får lyst til at anbefale det til sine venner. Det kaldes management af kundeoplevelser. Andre gode eksempler på det er sushikæden Sticks’n’Sushi eller juicebaren Joe & the Juice, der også har et gennemført digitalt univers omkring deres produkt. Men der ligger en vigtig opgave i at forklare danske virksomheder, hvad de digitale tiltag kan gøre for deres forretning, lyder det fra Astrid Simonsen Joos.

”Det handler ikke bare om teknologi, men om at skabe et univers rundt om dit produkt, så du differentierer dig, men mange danske virksomheder mangler mod til at slå ind på den vej. Deres ledelser og bestyrelser fokuserer på at spare penge frem for at investere langsigtet i at skabe værdi. Og det falder jo så tilbage på os, der skal blive bedre til at fortælle dem, hvad vi laver, og hvad de får.”

Ifølge Mona Juul, der sidder i bestyrelsen i brancheforeningen DRRB og er administrerende direktør for reklamebureauet Envision, er det en fornuftig strategi.

”Vores branche er en vækstgenerator, vi laver løsninger, der giver forretningsmæssig værdi. Det har vi bare ikke været dygtige nok til at forklare. I stedet har vi oven på finanskrisen fået mindre budgetter, hvilket betyder, at vi har lavet mere for mindre,” siger Mona Juul.

Jørgen Bardenfleth, direktør i it-brancheforeningen (ITB) og Astrid Simonsen Joos’ tidligere direktør i Microsoft, betragter det som branchens største udfordring at hjælpe kunderne over i den digitale verden.

”Der er stor interesse for at bruge onlinemedier mere, men samtidig er der også mange skeptikere, som har brug for at vide, hvorfor det er vigtigt. At få kunderne ind er en stor udfordring, men samtidig en stor mulighed, for der er stor interesse i at gå den vej,” siger Jørgen Bardenfleth.  

Nogle ting får man kun ros for i banken

”Hun har en stærk marketingbaggrund, er en god personaleleder og har god kundeorientering. Hun har ikke teknisk eller ingeniørmæssig baggrund, men det er ikke nødvendigvis en svaghed. Det kan hun komplementere sig ud af ved at hyre de rigtige folk. Det at bemande organisationen er meget dynamisk. Det kræver fingeren på pulsen og en forståelse for, hvor markedet bevæger sig i en teknisk eller marketingorienteret retning. Hun er mere markedsorientering end teknik. Begge veje kan være rigtige, bare man har de bedste i sin organisation,” siger Jørgen Bardenfleth.

Mona Juul er enig i, at Astrid Simonsen Joos har brug for sine evner til at skalere op og ned i organisationen efter behov.

”Opgaverne i den digitale branche kommer i bunker. De er ikke pænt fordelt på et rullebånd. Det kræver, at man hele tiden er parat til at handle. Og det er mit indtryk, at det kan Astrid Simonsen Joos. Hun skal gå forrest og hive kunder hjem eller få nedskæringer formidlet hurtigt, hvis der er behov for det. For indimellem er man altså nødt til at gøre noget, man kun får ros for i banken,” siger Mona Juul.

Astrid Simonsen Joos trækker benene op under sig i sofaen. Den nedskæring, hun har gennemført i Creunas medarbejderstab, kategoriserer hun som klassisk forandringsledelse, hvilket hun har prøvet før. Men det gør det ikke mindre hårdt.

”Ændringer gør altid ondt og skaber usikkerhed blandt medarbejderne. Mit første år i Creuna har krævet meget energi. Jeg har både skullet være visionær, sikre at medarbejderne beholdt deres arbejdsglæde, at bestyrelsen var informeret, og at kunderne følte sig trygge. Jeg har mange gange følt, at døgnet manglede timer, og at jeg kunne have gjort det endnu bedre. Men jeg forsøger at acceptere, at jeg når det, jeg når,” siger Astrid Simonsen Joos. 

Alt skal måles

Den 39-årige direktør er vokset op i branchen med dens buldrende udvikling, opsving og nedture. Hun startede sin karriere for 18 år siden i en mindre it-virksomhed. Efter et år blev hun headhuntet til Microsoft, hvor hun blev i 13 år, først i Norge og siden 2007 i Danmark, hvor hun til sidst var marketingdirektør. Med sig i bagagen fra den amerikanske it-gigant har hun ledelseserfaring og en nøgtern tilgang til udvikling af en virksomhed.

”I Microsoft lærte jeg, at alt skal kunne måles. Forretningsmæssig værdi, trends … Det skylder man kunden og sig selv, særligt i et dansk marked med en svær økonomi. Og jeg er rigtig glad for tal. Det handler ikke om grådighed, men om ansvarlighed og sund fornuft i forhold til kunder og bestyrelse. Selvom det måske lyder anderledes for en kreativ eller en humanist,” siger Astrid Simonsen Joos og fortsætter:

”Som ny leder kæmper man også mod en tidligere kultur, men man skal huske, at man altid selv er meget længere fremme i erkendelsesprocessen end sine medarbejdere.
Så man kan aldrig kommunikere godt nok. Det er så vigtigt, at alle stakeholders ser målet og tror på de ændringer, der skal gøres. Det kræver kommunikation, kommunikation og kommunikation. Og selvom jeg gør det så godt, jeg kan, ser jeg, at det ikke altid er nok. Jeg har mistet medarbejdere, jeg gerne ville have beholdt. Det må man lære at acceptere. Og så huske at fejre de nye dygtige medarbejdere, der kommer i stedet.”

Også Mona Juul peger på, at kommunikationsbranchen hele tiden er i udbrud, og at det at miste medarbejdere er en del af gamet. Både i gode og dårlige tider må man være indstillet på at gå af med nogle, der ser vinden blæse i en anden retning, end man selv gør.

Skal man tro branchens egne medier, tyder det på, at den norske administrerende direktør har fat i den rigtige ende. Bl.a. beskriver fagbladet Markedsføring og nyhedstjenesten Bureaubiz, at Creuna i maj havde støt voksende omsætning og i slutningen af samme kvartal landede bureauet Posten i Norge og dermed et af de største nordiske budgetter.  

Behov for at få luft

Så Astrid Simonsen Joos har grund til at være tilfreds, men det betyder langt fra, at hun kan læne sig tilbage, for den digitale udvikling fortsætter og kan lige pludselig bevæge sig i en ny retning og kræve nye organisationsændringer.



”Vi sælger ikke en gul eller blå bil, men en digital løsning. Det kræver, vi hele tiden er på mærkerne. Det er aldrig statisk. Det er hårdt, men sjovt,” smiler Astrid Simonsen Joos, så man forstår, at ellers havde hun jo ikke valgt den branche.

Hun betragter sig selv som utålmodig af natur, og hun kan lide et højt tempo, men indimellem har hun behov for at koble helt af for at forlade alle digitale platforme og udfordringer. Indimellem må hun ”op på en fjeldtop” i bogstaveligste forstand.

Siden Astrid Simonsen Joos som barn løb på langrendsski ud over fjeldene i Nordnorge, har hun fundet ro i naturen ved at bestige bjerge og stå på ski. For nylig tog hun en forlænget weekendtur til toppen af Galdhøpiggen. Tidligere har hun besteget Mt. Elbrus, Europas højeste bjerg, og krydset den grønlandske indlandsis – en tur på 700 kilometer, der varede en måned.

”Du går 11 timer om dagen på ski med en pulk på 60 kilo efter dig. Du går i is og sne og taler ikke med nogen, for det blæser, og dit ansigt er dækket af en tyk hætte. Når du kommer frem, sætter du dit telt op, du går ind, drikker kaffe, sover og det er helt fantastisk.”

Hun snuser ind, som stod hun i den rene bjergluft.

”Naturen gør noget ved mennesker. Den giver en frihedsfølelse, som jeg savner, når jeg ikke har haft den længe. Og du kommer helt tæt på dig selv. De tanker, jeg var igennem på Grønland, kan jeg stadig huske. Jeg kom i kontakt med mig selv. Blev bevidst om, hvad der er vigtigt i mit liv. Som fx at være modig,” siger Astrid Simonsen Joos. Hun taler i kortere sætninger, og hendes stemme er dybere og mere intens end før. Og hun fortæller, at hendes søn kun var halvandet år, da hun tog af sted. Derfor skrev hun et brev til ham for at sikre, at han forstod hvorfor. Hvis nu det ulykkelige skulle ske …

”Det var trist at skrive brevet, men jeg ville gerne fortælle ham, at det er vigtigt at forfølge de drømme, man har. Også selvom der kan være en risiko. Heldigvis gik alt jo godt, og jeg rev brevet i stykker, da jeg kom hjem. Han har aldrig set det. Og der er jo også en risiko for at blive kørt ned på Helsingørmotorvejen. Så er det bedre at udfordre sig selv og forfølge sin drøm.”

Der er ingen tvivl om, at det ligger Astrid Simonsen Joos meget på sinde. Hendes viljestyrke står skrevet ud over hele hendes liv og karriere. Og hun siger gerne højt, at hun når de mål, hun sætter sig. Professionelle og private. Udfordringen er, at det kræver planlægning.

”Min mand og jeg er gode til at bakke op og respektere hinandens karrierer, men vi har aldrig haft au pair, og mine forældre bor i Tromsø. Så hele vores liv er skrevet ind i Outlook – hvem der henter og bringer, møder og træningstider. Men selvfølgelig kommer jeg slidt hjem indimellem og falder i søvn på sofaen,” siger hun og slutter af:

”Det er hårdt på vej mod toppen, på fjeldet eller på job. Men hvis jeg har gjort mit bedste, kan jeg ikke klage.”

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.