HR-chefer synes godt om sociale medier

23-07-2012
2 min.

Fire ud af fem personalechefer vil bruge LinkedIn og Facebook mere til rekruttering. Et fornuftigt valg, siger amerikansk ekspert i sociale medier.

Hvis du vil videre i karrieren, er velskrevne jobansøgninger ikke nødvendigvis det første, du skal bruge tid på. Energien skal måske snarere lægges i at opdatere dine digitale visitkort på netværk som LinkedIn og Facebook.

Der er i hvert fald en pæn sandsynlighed for, at din næste personalechef er på udkig efter dig på de sociale medier. I en web-baseret spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt medlemmerne af PID - Personalechefer i Danmark svarer 62 procent, at de på den ene eller anden måde bruger sociale medier i arbejdet med at rekruttere nye medarbejdere.

Og fire ud af fem vurderer, at de kommer til at bruge de virtuelle netværk mere inden for de næste par år.

Det kommer til at stille krav til folks synlighed på nettet, forudser PID’s formand, Kim Staack Nielsen.

”Det er ikke nok at være til stede i forskellige netværk – man skal også vise sin personlighed igennem netværkene for at få opmærksomhed. På den måde giver sociale medier firmaerne mulighed for at få indblik i de personlige kvalifikationer.”

LinkedIn er det nye CV

I undersøgelsen peger personalecheferne på LinkedIn som deres foretrukne værktøj. Og det er et fornuftigt træk, mener Erik Qualman, der er lektor i digital marketing på Hult International Business School og forfatter til bogen ”Socialnomics: How social media transforms the way we live and do business”.

”Det tager tid at lære at bruge de her redskaber, men i den sidste ende gør de det hele mere effektivt. HR-afdelingerne får mere kontrol, fordi de potentielle kandidater simpelthen er nemmere at finde. LinkedIn er det nye CV,” siger han og betoner, at det ikke kun er firmaerne, der har glæde af de sociale medier.

”Virksomheden kan finde ud af meget mere om deres jobkandidater, men gennem netværkene kan kandidaterne også få meget at vide om virksomheden og om de personer, der er ansat dér,” forklarer Erik Qualman.

Gammeldags jobopslag uddør næppe

Kim Staack Nielsen ser klare plusser ved at involvere de sociale medier i rekrutteringen, men tvivler på, at de kommer til at erstatte mere traditionelle måder at søge efter medarbejdere.



”Sociale medier giver en større bredde i den kontaktflade, man får mulighed for at vurdere på. Men hvis man slår stillinger op, f.eks. i de trykte medier, giver det visse andre fordele, når firmaerne skal vurdere kandidaterne. Ansøgeren er f.eks. nødt til selv at vise initiativ og skal forholde sig til indholdet i opslaget og jobbet for at kunne vægte sin ansøgning samt de personkrav, der er.”

De velskrevne ansøgninger er altså næppe passé. Men hvis der er nogen, der skal læse dem, skal det digitale benarbejde være gjort ordentligt i første omgang.

Kommentarer

Bodil Damkjær, PLINGyou

25.07.2012 kl. 10.46

Jeg er enig i, at LinkedIn vinder frem og min erfaring er at kredsen af faggrupper, der åbner en LinkedIn profil vokser. Ingeniørerne er fortsat bedst repræsenteret med 40.000 LinkedIn profiler i Danmark. Virksomheder der har svært ved at finde specialister sætter deres stillingsopslag i viral omløb med afsæt på flere sociale medier samtidigt.

0 kommentarer
4
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Morten Vium

25.07.2012 kl. 14.53

Online Reputation Management bliver snart en disciplin, som vi allesammen skal forholde os til. Vores tilstedeværelse på LinkedIn, Facebook, Twitter og de andre sociale platforme bliver samlet under en hurtig Google-søgning og giver HR-medarbejderen et hurtigt, men dybt indblik i vores personlighed.

Jeg ser det som en win-win, for de jobsøgende har tidligere haft svært ved at for deres personlighed til at skinne igennem på et traditionelt CV. Nu har de helt andre værktøjer at arbejde med.

0 kommentarer
3
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Henry Rasmussen

26.07.2012 kl. 12.35

Jeg er helt enig med både Bodil og Morten.
Tænker dog også, der er nogle udfordringer for den enkelte, indtil der er opnået fortrolighed med de konkrete medier.
Og hvilken indflydelse får dette så for den enkelte ansøger og for den rekrutteringsansvarlige?
Eksempelvis har jeg selv meget svært ved at benytte mig af min twitter-konto, da jeg selv oplever de mange tweets kan være ret så forstyrrende elementer i hverdagen.
Gør det mig så mindre 'moderne' og dermed mindre attraktiv som professionel kandidat til en stilling?
Det skal da absolut glæde mig, hvis der også herhjemme bliver større muligheder fremover for rekruttering via de sociale medier. Jeg har plejet og udviklet min LinkedIn-profil siden jeg oprettede den i -99, deltager i mange relevante grupper og diskussioner, tilstræber vedvarende at have en professionel tilgang der udtrykker mine værdier og mine kompetencer - og der har på intet tidspunkt i den periode været en eneste jobrelateret henvendelse den vej rundt.
Så jeg vil glæde mig til at kunne fejre den første og belønne den med en særdels konstruktiv dialog om mulighederne for et samarbejde - det skal være så hjertelig velkommen en begivenhed.
God sommer.

0 kommentarer
2
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ejnar Riis Hansen

30.07.2012 kl. 12.20

Så er der bare en ting jeg ikke forstår med hensyn til facebook. jeg er selv ledig i øjeblikket og har en Facebookprofil, men har sikret den så det kun er venner, der kan læse med. Jeg går selv ledig i øjeblikket og søger job og bliver hele tiden advaret om fra alle sider, at jeg skal passe på med, hvad jeg skriver, når jeg søger job, da det vil blive brugt i mod mig, ved en eventuel samtale. Hvad gik der lige galt der??? Må man nu ikke give sin menining til kende af frygt for ikke at kunne få job?? Er vi sunket så lavt at arbejdsgivere pløjer ens Facebook profil igennem?? Vil man så blive sorteret fra, hvis man ikke er enig i alt, hvad ens kommende chef mener?? Skal man mene det samme, skal man have samme politiske holdning som chefen ellers er man fuldstændig lost??? Meget pudsigt, for idag er det jo næsten sådan at alle dem der ejer virksomhederne eller er chefer er borgerlige politisk set og dem der arbejder er såkaldte røde. Dem kan man så ikke ansætte længere, hvis man er uenig på facebook eller ser man bort fra det eller er det bare mig der er lidt galt på den?? Min prifil er ikke offentlig af den grund at jeg godt kan lide at skrive og debatterer indlæg fra tv2 nyhederne og News o.l. Er det en god ide med en offentlig profil eller skal man holde den lukket for alle andre end venner? Gælder det samme på linked In? Interessant debat.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.