Chefen ringer i ferien

09-07-2012
1 min.

To ud af tre har oplevet at blive forstyrret i ferien af deres leder. Lav klare aftaler om, hvad chefen må, lyder rådet fra en stress-ekspert.

Sommerferien er godt i gang, og der er endelig tid og ro til at læse bøger i liggestolen. Men så bimler mobiltelefonen – med bossens nummer på displayet.

Den situation er velkendt for djøferne. To ud af tre har prøvet at få ferien forstyrret af chefen, viser en quickpoll, som 225 læsere af djøfbladet.dk har deltaget i.

Resultaterne viser, at det især er dem, der selv er chefer, som får feriefreden afbrudt. Men også blandt de menige ansatte er det noget, hovedparten – seks ud af 10 – har prøvet.

Brug for klare aftaler

Tallene peger på, at det er vigtigt, at man på arbejdspladsen har klare gensidige aftaler om, hvordan og hvornår medarbejderne må kontaktes i ferieperioderne. Det siger Jeanett Bonnichsen, psykolog og direktør i Center for Stress og Trivsel.

”Som chef skal man være på forkant og tale om det her inden ferien som en del af arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø. Der kan sagtens opstå en situation, hvor det er nødvendigt at kontakte en medarbejder med specialviden. Hvis medarbejderen er forberedt, er det helt fint. Men forventer medarbejderen ikke at blive kontaktet, kan det være belastende og stressende.”

Jeanett Bonnichsen understreger, at mange djøfere sidder med et stort ansvar, og derfor er der helt sikkert en del, der foretrækker at blive kontaktet med det samme, hvis der sker noget vigtigt i virksomheden.

Firmatelefon til besvær?

Kender chefen til gengæld ikke sin grænse, er der grund til at få talt om det efter ferien.



”Det er noget, man med rette kan bringe op på et møde, når man er tilbage på arbejdet. Man skal måske ikke sige ’du ringede mig op, chef, og det var generende’ – men man kan tage emnet op og spørge, om der kan laves en politik på området,” siger Jeanett Bonnichsen.

Hun lægger desuden vægt på, at man som medarbejder er nødt til at overveje, hvad man siger ja til ved at have firmatelefon.

”Det er en god idé at spørge på forhånd, om det betyder, at man skal være kontaktbar om aftenen, i weekenden og i ferien. Hvis man skal det, må man tage stilling til, om man vil have den medarbejdertelefon.”

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.