Dyrk ikke rovdrift på de engagerede

29-10-2012
2 min.

De giver den altid en ekstra skalle. De kommer med de gode ideer. Men de engagerede medarbejdere mister helt og aldeles engagementet, hvis de føler sig udnyttet.

Der er med god grund jagt på de engagerede medarbejdere. Deres arbejdspræstation ligger 45 procent højere end, hvad andre præsterer, og de er mindre tilbøjelige til at forlade arbejdspladsen til fordel for et andet job.

Det viser en undersøgelse blandt 1.000 amerikanske embedsmænd og industriarbejdere, skriver management-issues.com. Wayne Hochwarter, professor i Business Administration ved Florida State University College of Business, står bag undersøgelsen.

Udnyttelse

Men desværre kan der også være en kedelig tendens til at presse de engagerende mere, end hvad rimeligt er. Og hvis de begynder at føle sig udnyttet, og de ikke får den støtte og de resurser, der skal til for at udføre deres arbejde, så kan de ifølge Wayne Hochwarter pludselig blive et negativt bekendtskab for virksomheden.

Undersøgelsen viser nemlig, at deres stressniveau i så fald stiger, og produktiviteten falder, så den kommer til at ligge 25 procent under den generelle produktivitet i virksomheden.

”Ofte tager det et stykke tid at få sparket engagementet i gang, men der skal kun én hændelse til at tabe det igen,” siger Wayne Hochwarter til management-issues.com.

Medarbejderpleje

Frances Jørgensen, associate professor på Aarhus Universitet, Institut for Marketing og Organisation, kan sagtens genkende billedet af de ellers engagerede, der brænder ud. Ifølge hende skal der sættes ind på tre felter, hvis de engagerede skal trives og dermed være en stor gevinst for virksomheden:

Arbejdsopgaverne skal give mening for dem, og de skal have lov til at gå i dybden.
Der skal være resurser nok – penge og tid.
De skal føle tryghed. Det skal være ok at lave fejl, og det skal være i orden at køre på lidt lavere blus i en periode, så de ikke bliver stressede, og der bliver plads til at få nye idéer.

Og hvis det halter på et eller flere af områderne, går der ikke lang tid, før der kan komme en sygemelding eller en opsigelse. Og det er fatalt, siger Frances Jørgensen, for de engagerende medarbejdere betyder alt for virksomheden.



”Det er alt for dyrt at miste talent. De producerer mere, og deres engagement smitter også, så andre medarbejdere bliver engagerede,” siger Frances Jørgensen.

Og i disse krisetider skal man være ekstra opmærksom på de engagerede, for man får aldrig vendt skuden uden dem, påpeger hun.

”Efter en fyringsrunde er det vigtigt, at de ikke overtager en masse opgaver, som de ikke har interesse i. Og så er det vigtigt at gøre dem klart, at det netop er dem, der er tilbage, fordi de er så betydningsfulde,” siger Frances Jørgensen.

Kommentarer

Daniel

31.10.2012 kl. 16.35

Den artikel er spot on.

0 kommentarer
1
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mette T.

01.11.2012 kl. 20.16

Jeg har lagt en opsigelse pga. udnyttelse og manglende medarbejderpleje. En uge efter min opsigelse lå der to jobtilbud. Engagerede mennesker skal aldrig være bange for ikke at finde arbejde. det skal i hvert fald ikke være det der holder een tilbage.
Hellere stoppe end at brænde ud.

Artiklen er spot-on og sætter fokus på et kritisk emne fra den virkelige (arbejds-)verden.

0 kommentarer
5
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.