Det er motivationen, der tæller

Man skal selv kunne se meningen med et efteruddannelsesforløb for at have lyst til at gå hjem og bruge, det man har lært, siger kontorchef i DR Rikke Sloth.

”Efteruddannelse er en uhyre vigtig inspirationskilde for mig i mit job. Hvis ikke jeg havde muligheden, ville jeg være begrænset i min udvikling. Og så tror jeg, at jeg ville gå i stå,” lyder det fra Rikke Sloth, kontorchef for Licens- og Programservice i DR.

Hun er uddannet fra handelsskolen, derefter kontorelev, og har, siden hun startede på arbejdsmarkedet, brugt efteruddannelse til at kvalificere sig til at bevæge sig op i systemet. For hende er motivation afgørende for et godt udbytte af et efteruddannelsesforløb.

”Det vigtigste er, at jeg selv har indflydelse på, hvilket område jeg efteruddanner mig. Jeg skal selv kunne se et behov i min dagligdag for at være rigtigt motiveret. For så ved jeg, hvad jeg skal bruge den nye viden til. Det ville aldrig fungere for mig, hvis min direktør dikterede, hvilke kurser jeg skulle på,” siger Rikke Sloth, som dog mener, at valget af efteruddannelse altid bør være en afvejning af organisationens mål og personlige ønsker.

Hun har igennem tiden deltaget i en lang række korte og lange kurser og været igennem efteruddannelsesforløb inden for både de mere bløde personlige områder og hårde og faglige fag. Sidste kursus var et kort kursus i idéudvikling udbudt af Djøf-efteruddannelse.

”Jeg er ikke typen, der spontant kaster om mig med nye idéer, og både jeg og min afdeling trængte til inspiration til, hvordan vi bliver bedre til at udvikle nye ideer. Kurset, jeg valgte, havde stort fokus på konkrete redskaber. Mange ting kunne jeg tage med mig hjem med det samme og har der været redskaber, som jeg har brugt lige siden med stor effekt,” siger Rikke Sloth, som dog ikke har særlige præferencer for de korte efteruddannelseskurser.

”Jeg har igennem årene deltaget i flere lange udviklingsforløb inden for ledelse, personale- og organisationsudvikling. Områder som man ikke lige lærer på tre dage, fordi læringen kræver, at man skal ændre adfærd og ledelsesstil. Det tager tid og er noget, man skal arbejde med over lange perioder. Og det er uden tvivl de kurser, der har bidraget til, at jeg har udviklet mig og kunnet kvalificere mig til det lederjob, jeg har i dag.”

Tavleundervisning virker ikke

Når Rikke Sloth kigger tilbage på alle sine både korte og lange – hårde og mere bløde efteruddannelsesforløb – har en anden faktor dog også altid været afgørende for udbyttet. Nemlig i hvor høj grad undervisningen har været anvendelsesorienteret. De forløb med størst mulighed for selv at afprøve den nye viden har sat de største aftryk. Mens forløb baseret på tavleundervisning og powerpoint-præsentationer oftest har været hurtigt glemt igen. 

”Det er jo først, når man selv afprøver tingene, at man forstår, hvad der virker. Jeg har været på forløb, blandt andet i projektledelse, hvor jeg blev præsenteret for en masse spændende modeller og metoder. Men da det meste foregik ved tavlen, husker jeg så godt som intet i dag. De forløb, hvor jeg selv har fået lov til at arbejde med den nye viden, er uden tvivl dem, der har virket bedst,” slutter hun.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.