Magtmobning: Hvorfor bliver det ved?

15-02-2011
2 min.

Djøf: Beretningerne om magtmobning var meget værre, end vi havde forestillet os.

”Den chef var så grænseoverskridende. Jeg fik perfide mails, og samarbejdspartnere og kolleger blev rakket ned på vores personalemøder. Men man har ingen steder at gå hen med det, når det er en stærk chef, der kan spille spillet i forhold til topledelsen.” Citatet stammer fra ét af de DJØF-medlemmer i en afdeling, der var udsat for mobning fra samme chef.

Hvorfor griber ingen ind?

Men hvordan kan det ske på en velrenommeret arbejdsplads med tillidsrepræsentanter, samarbejdsudvalg, sikkerhedsudvalg og det hele og et ellers normalt, anstændigt forhold til både jura og omgangsformer, at Djøf-medarbejdere i én bestemt afdeling over en årrække går ned med stress, løber bort, bliver fyret, lader sig kue og holder tand for tunge af frygt – på grund af én chef?

Hvorfor er der ingen, der siger noget, når mange ved, at der er noget galt? Hvorfor ved tillidsrepræsentanterne det ikke? Hvorfor fik Arbejdstilsynet ikke noget at vide, da de var på et uanmeldt besøg i virksomheden? Hvorfor hører fagforeningen ikke noget? Hvorfor får topledelsen lov til at lade det passere uden at gribe ind?

”I fagsproget vil man kalde et sådant forløb for rovmobing,” siger erhvervspsykolog Eva Gemzøe Mikkelsen.

Situationer med rovmobning fra ledere er ofte yderst vanskelige at håndtere.

”Det er svært både at få adgang til at tale med dem, som oplever sig mobbet, og at få gjort klart for virksomhedens ledelse, at der er et problem.”

  Djøfs sekretariat chokeret

I den pågældende afdeling gik der først hul på bylden, da et Djøf-medlem efter kort tids sygemelding med stress fik et brev fra chefen om, at der nu blev indledt en fyringssag. Medlemmet gik til Djøf – og det var i den forbindelse, det gik op for Djøf, at der her var tale om et større problem.

”Umiddelbart viste afdelingens arbejdspladsvurdering intet om et dårligt arbejdsmiljø, men medarbejderne fortalte os efterfølgende, at de var bange for at udfylde den ærligt. De turde ikke mødes med os på arbejdspladsen for at tale om deres situation, så vi inviterede dem herind i samlet flok, også dem i afdelingen, som var medlem af andre forbund, for at give dem et frit rum at tale sammen i,” fortæller chefkonsulent i Djøf, Lydia Langgaard Djurhuus.

”Beretningerne var meget værre, end vi havde forestillet os. Vi blev faktisk chokerede,” siger hun.



Den pågældende chef er i dag ikke længere leder for afdelingen.

Advarselslamper

Eva Gemzøe Mikkelsen vil ikke udtale sig om konkrete sager, men siger:

”Der er altid nogle advarselstegn. Hvis de bliver ignoreret af lederkollegerne, får den mobbende leder frit spil. Ofte sker der først noget, når virksomheden oplever tydelige negative konsekvenser.”

Læs mere om magtmobning i djøfblad nr. 4, 2011.

Kommentarer

Bruce Martin

16.02.2011 kl. 16.44

Sidste gang jeg var til lønsamtale fik jeg at vide at jeg ikke kunne forvente at få mere i løn da jeg alligevel skulle på pension. Ialt under den samme chef fik jeg kun 3% lønstigning over 4 år.
Da jeg fik forhandlet en fratrædelsesordning (ved hjælp af Marianne) fik jeg til sidst at vide at det var godt at jeg rejste da jeg var kun 80% værd (jeg var gået 1 dag ned på efterløn) og nu kunne de ansætte en 100% medarbejder.

Der er altså ikke forståelse for seniormedarbejdere så jeg er glad for at kunne holde et år tidlæigere end beregnet.

Mobning i de amerikanske selskaber er meget værre end I tror - det er nok derfor vi tjener 'the big bucks'...

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Hasse Gårde-Askmose

16.02.2011 kl. 19.59

Må tilstå, at det der chokerer mig er, at Djøfs sekretariat var chokeret.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Niels-Jørgen Koordt

16.02.2011 kl. 20.51

Det er almindelig abeadfærd at dominerende kliker slår ned på de andre, enten hver for sig eller i flok. Når ledere ganske åbent hyres ud fra deres dominerende adfærd (gennemslagskraft), er det tydeligvis fordi abeadfærd gøres til en dyd. De der ønsker sig en arbejdsplads hvor samarbejdet foregår på et refleksivt niveau, må se i øjnene at de fleste befinder sig på abeniveau'et.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Henrik Johannesen

16.02.2011 kl. 23.28

Det lyder jo så fint at det kommer bag på nogle.
Men stemningen bliver sjældent bedre i krisetider, så forvent mere af samme skuffe, og være særlig opmærksom på det når der er prikkerunder.

Jeg var ude for at få en ny chef efter en lille omrokade, som startede MU samtalen med "Jeg kan ikke li' dig.." og et "tilbud" om selv at sige op! *suk* :)

Årsagen var vist at der var en spids-kompetence i en anden afdeling han gerne ville have fat i, men som han ikke kunne få på budgettet medmindre nogen selv sagde op...

Det endte så "godt" i en massefyringspulje, men ikke uden ar i sjælen for mig synes jeg.

Om det var hans generelle ledelsesstil eller bare mig ved jeg ikke, men når krybben er tom...

Mvh Henrik

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Peter Jørgensen

17.02.2011 kl. 08.13

Et af problemerne for os DJØF'ere (og selvfølgelig mange andre) er, at vi er bange for at sige fra overfor mobning, stress m.v. Der er nok mange grunde til dette, men ofte oplever jeg selv en frygt for at den/de pågældende person/personer - fx chefen - skal blive vrede på en. Og så står man der og føler sig alene, og måske begynder fantasier om en eventuel fyring at køre i hovedet på en.

Jeg tror vi skal blive bedre til at sige fra på alle planer. Og jeg mener ikke nødvendigvis en dramatisk sigen fra. Men man kan stille og roligt sige: "Jeg blev såret over det du sagde der". Eller: "Jeg har simpelthen for meget at bestille; jeg kan ikke tage flere arbejdsopgaver ind lige nu".

Har man prøvet seriøst at få ændret det, der generer en, og det ikke er lykkedes, ja, så er der vel ikke andet at gøre, end at prøve at finde sig et andet job.

Jeg ved godt det ofte er mere kompliceret end som så, men man må starte med at sige fra. På en god måde.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Bente Petersen

17.02.2011 kl. 09.21

Min tidligere chef var den mobbende leder. Ved en tilfældighed fandt jeg ud af, at han havde efterladt sig et blodigt spor af offere på sine tidligere arbejdspladser (hvor han iøvrigt aldrig var ret længe).: Offerne var altid en kvinde og altid en bestemt type. Sådan en lidt glad, faglig dygtig og rapkæftet type. Han fortsatte med at mobbe i sit nye job. Hvorfor jeg ved det? Blev ringet op af en grædende sygemeldt kvinde fra hans nye arbejdsplads. Og de ting hun kunne beskrive var en fuldstændig kopi, at den adfærd han udviste overfor mig. I dag er han igen rejst videre og ansat et nyt sted. Hvordan får man dog stoppet sådan en?

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Merete Thomsen

17.02.2011 kl. 10.24

Desværre er jeg ikke overrasket over hvor længe mobning kan stå på med eller uden tillidsrepærsentantens vidende. Har selv prøvet det, og mødte en tillidsrepræsentant som ikke troede på mig, så da jeg gik ned med stress var det jer I Kbh jeg tog fat i og ikke som det burde være min tillidsrepræsentant. Jo det foregår og det vil altid foregå, når cheferne føler sig truede af dygtige medarbejdere, og de sidder tilpas langt fra den øvrige ledelse til de kan køre deres eget show.

0 kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Nielsen

19.02.2011 kl. 17.54

Jeg har på min arbejdsplads været vidne til længerevarende og ødelæggende dårlig ledelse og bevidst bortforklaring af problemer med mobnig - også selv om det var dokumenteret i trivselsundersøgelser. I krisetider ansættes ledere med gode resultater med kontrol, overvågning og "skræmmende" opførsel, og alle forsøg på at italesætte problemerne bliver stemt ned som "oprør" og besværlige medarbejdere. "Heldigvis" var der mange der oplevede det samme, men at stå alene med sådanne oplevelser kan virkelig give ar på sjælen. Stress og dårlig trivsel gøres til individuelle problemer, og alle fralægger sig ansvaret.

Djøf bør ikke længere være overrasket, der skal til at ske noget...