Dimittendledighed: Det bliver bare ved og ved

22-02-2011
1 min.

Ledigheden blandt dimittender har igen slået sin egen triste rekord og rammer nu mere end hver tredje nyuddannede. Og generelt set går det også kun i den forkerte retning med ledigheden blandt djøfere.

Det går kun i én retning med dimittendledigheden, og det er i den forkerte. 33,5 procent af de djøfere, der er nyuddannet i 2010 står stadig uden job. For tre år siden ved samme tid var det 20,2 procent. Det viser Djøfs seneste ledighedstal.

Og ledigheden blandt djøfere i det hele taget er også ved at slå sin egen kedelige rekord. I december måned 2010 var ledigheden blandt djøfere generelt set oppe på fem procent mod 4,4 procent året før, og for tre år siden var ledigheden på 2,8 procent. 

Og det bliver bare værre endnu, vurderer Lars Munck, arbejdsmarkedspolitisk chef i Djøf.

”Der er simpelthen ingen steder, der er spirer til vækst i beskæftigelsen. Mobiliteten har aldrig været lavere. Det kan godt være, at nogle virksomheder er blevet bedre til at tjene penge, men det er fordi, de har effektiviseret og outsourcet, og det giver ikke flere job – tværtimod,” siger Lars Munck.

En stor del af ledigheden blandt djøferne skyldes fyringer og nedlagte stillinger, og det gør det bare endnu værre for dimittenderne, for så er de i konkurrence med djøfere, der kan fremvise imponerende cv’er, siger Lars Munck.

Derfor begræder han også, at akademikerkampagnen, der har været målrettet små- og mellemstore virksomheder udløber med udgangen af februar måned.



”Hvert femte virksomhedsbesøg har givet et job til en ledig akademiker. Så vi kæmper for at trylle penge frem og presser på politisk for at få forlænget eller erstattet akademikerkampagnen,” siger Lars Munck.

Blandt dimittenderne er især cand.comm.er, merc.int., negot.er, scient.soc.er, tec.soc.er og scient.oecon.er meget hårdt ramt.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.