I Googles søgefelt

29-11-2011
3 min.

Søgemaskineeksperter er oppe imod en gigantisk hær af superdygtige Google-ingeniører og deres gigastore computerkraft, når kunder skal klædes på til søgemaskineoptimering.

Rasmus Sørensen var egentlig godt i gang med en uddannelse til erhvervsjurist, da et studenterjob med websider greb om sig og til sidst trak den unge nordjyde helt væk fra juraen. Siden 1999 har han arbejdet med internetmarkedsføring, og i 2006 stiftede han sammen med Torben Lundsgaard tomandsvirksomheden TLA Media. Her rådgiver de firmaer om, hvordan de får deres hjemmesider til at rangere højt i Google.

”Søgemaskineoptimering er en meget kosteffektiv og udbredt måde at drive besøgende ind på en hjemmeside på,” forklarer Rasmus Sørensen.

Herhjemme sidder Google på næsten hele søgemaskinemarkedet, og det giver udfordringer, for den amerikanske it-gigant er ikke begejstret for folk som Rasmus Sørensen. ”Google mener, at deres egne algoritmer er de bedste til at finde de mest relevante sider på en given søgning, så de kan ikke lide, at vi forsøger at manipulere deres resultater. Derfor skruer de hele tiden lidt på dem; det er sådan lidt katten efter musen,” fortæller webkonsulenten.

De første år, efter Google så dagens lys i 1996, var de ikke så vanskelige at matche. De rigtige ord føjet tilpas mange gange ind i dokumentets kildekode sikrede en høj placering i søgemaskinen. Senere blev det mere kompliceret, fordi vægten rykkede til eksterne faktorer. ”I dag siger vi til kunden, at han skal forsøge at påvirke sit netværk, så det linker til hans site, og vi prioriterer også at udstyre siderne med Facebooks like-knapper og Twitters tweet buttons, for de sociale medier vægter mere og mere,” pointerer Rasmus Sørensen.

Hvis hjemmesiderne begynder at sakke bagud, og webkonsulenten ikke umiddelbart kan gennemskue hvorfor, må han konsultere sit netværk, herunder et internationalt lukket forum med cirka 50 betroede bekendte. ”Jeg kan sige til dem: ’Det ser ud til, at Google nu vægter titlen på en hjemmeside højere. Kan I bekræfte det?’,” nævner Rasmus Sørensen som eksempel. Et medlemskab af flere diskussionsfora og en dansk erfa-gruppe hjælper ham også med at finde svar på Googles nye træk.

I har også jeres egne hjemmesider i TLA Media. Hvorfor det?

”Ja, vi har cirka 100 sider om fx spil, sport og rejser. Det er dels for at teste, om vores råd til kunderne nu også virker, dels tjener vi penge på at have blandt andet computerspil i kommission. Vi hyrer journaliststuderende til at skrive tekster om eksempelvis nye computerspil til siderne, mens vi har outsourcet kodning, effektmålinger og design til freelancere i Ukraine.”

Hvad betyder de sociale medier for søgemaskineoptimeringen?

”Google har en teori om, at nyt indhold er det bedste, og derfor kommer blogs, LinkedIn og Facebook højt op. Samtidig går de ud fra, at folk kun giver en stemme, hvis de mener det. Så signaler herfra er også udtryk for kvalitet. Af samme grund vægter links fra seriøse medier som CNN og DR også meget: Det er ikke noget, man kan købe sig til.”

Hvorfor er du som webkonsulent medlem af Djøf?

”Jeg skiftede ret hurtigt væk fra erhvervsjura, men har beholdt tilknytningen til Djøf, fordi jeg har fået god sparring i fagforeningen, når jeg ikke selv helt har kunnet overskue kontrakter i forbindelse med ansættelser og lignende. I øvrigt er internetmarkedsføring også et relevant område for djøfere i dag.

Er de sociale medier ikke ved at løbe fra Google, når det gælder trafiktal?

”Google har lanceret Google+ som modtræk, som de i øvrigt tillægger stor vægt. Markedsføring via Facebook følger en anden tankegang. Her kan man ikke udnytte, at kunden er supermotiveret, til gengæld kan man annoncere meget målrettet. Hvis en kvinde er 45 år, går i sorte sko og interesserer sig for håndtasker, kan man vise hende en annonce for fx Gucci. Den målretning bliver mere og mere interessant.”

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.