Hvordan får du det bedste frem i dine medarbejdere?

16.11.2011

af

John Hansen, Vice President, LEGO

Først og fremmest gør vi en stor indsats for at ansætte den rette til jobbet. Når de er godt i gang med jobbet, uddelegerer vi ansvaret til medarbejderen og lader dem selv have ansvar for et område. Uddelegering af ansvaret er meget motiverende for de fleste, og vi oplever, hvordan de tager fat på området og stort set passer og udvikler det, som om det var deres egen virksomhed.

Vi holder løbende kontaktmøder med medarbejderen og drøfter blandt andet, hvilke opgaver og områder de finder interessante.  Nogle vil gerne fortsætte med at dygtiggøre sig inden for de eksisterende opgaver og områder, og andre vil gerne prøve noget nyt. Her har vi en fordel i at være en stor organisation.

Medarbejdere oplever mange forandringer i et arbejdsliv, så det er vigtigt, at vi til stadighed udvikler dem og virksomheden til at følge den internationale udvikling, så de og virksomheden opretholder vores markedsværdi og konkurrenceevne.

Sidst, men ikke mindst, så gør vi meget ud af at give feedback på en god og konstruktiv måde, og mens oplevelsen er frisk. Det er vigtigt, at medarbejderen ved, om vi er tilfredse med måden, jobbet løses på, men også hvis der er noget, der kan gøres bedre. Sagt på den rigtige måde og med den rigtige timing, så er det noget, der skaber tillid og udvikler vores medarbejdere til at gøre deres bedste.”

Merete Eldrup, adm. direktør, TV 2

”Min erfaring er, at man får det bedste ud af medarbejderne, hvis de er sikret nogle ordentlige rammer at arbejde indenfor.

To vigtige elementer er tryghed og plads til selv at agere og træffe beslutninger.

Tryghed og tillid er alfa og omega. Et arbejdsmiljø præget af mistillid og kontrolsystemer giver ikke gode betingelser for, at medarbejdere kan udfolde sig. Dermed ikke sagt, at der ikke skal være pres på, og forandringer skal kunne kaperes hele tiden. Men grundtonen skal være tillidsfuld og god, og sidst men ikke mindst, skal der være plads til at begå fejl.

Jeg synes, at nulfejlskultur er sygt. De, der ingen fejl laver, laver i virkeligheden ikke ret meget. Det er imidlertid vigtigt, at fejl, når de sker, ikke bliver skjult, men erkendt så man kan komme videre.

Der skal også være plads til, at den enkelte medarbejder har plads til selv at agere og træffe beslutninger. Selvfølgelig er det i sidste ende chefen/direktionen, der bestemmer i de større sager. Men der skal også være plads til og tillid til, at den enkelte medarbejder kan udfolde sig og træffe selvstændige beslutninger.

Alfred Josefsen, adm. direktør, Irma A/S

”Som menneske, uanset om man er medarbejder eller leder, er det afgørende at arbejde med noget, som er ’meningsfuldt og vigtigt’. At arbejde med noget, som betyder noget, og hvor indsatsen er direkte sammenhængende med resultatet. At arbejde med noget meningsfuldt medfører, at man i højere grad kan gøre en forskel og sætte sit spor.

Jeg plejer i sådanne situationer og tilfælde at opnå de bedste resultater ved at vise ’tillid’ og skabe nogle rimelig store frihedsgrader til, at medarbejderne kan løse opgaven.

Konklusion: Medarbejderen skal opleve arbejdet eller opgaven som meningsfuld og vigtig. Rammerne for løsningen skal være åben med mange frihedsgrader, og lederen skal vise tillid til, at medarbejderen er verdens bedste til at løse opgaven.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet