Er HR blevet et serviceorgan for ledelsen?

16.11.2011

af

To ud af tre tillidsrepræsentanter på norske virksomheder mener, at HR-afdelingen er blevet et serviceorgan for topledelsen, skriver lederne.no.

Og det kan meget vel betyde flere konflikter medarbejderne og ledelsen imellem, siger Tor Hæhre, vicedirektør hos den norske organisation Lederne.

Det er Lederne, der har søsat Norsk Ledelsesbarometer 2011, som afdækker tillidsrepræsentanternes bekymring for en udvikling fra personaleafdeling mod amerikansk-inspirerede HR-afdelinger.

Ifølge Bitten Nordrik, der står bag undersøgelsen, er HR mere styring, end det er ledelse. Og hun mener, det svækker troen på det oplyste menneske, som selv ved, hvad der er rigtigt og forkert.

”Strategisk HR handler i stor grad om, hvordan ansatte skal manipuleres til de mål, der er sat, og hvordan de skal motiveres for at nå de mål,” siger hun til lederne.no
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet