Vestas satser på employer branding

24-05-2010
2 min.

Vestas har søsat en storstilet employer branding-strategi.

Selvom Vestas har et solidt brand blandt de fleste danskere, er virksomheden ret ukendt internationalt. Det gør det svært at tiltrække nye medarbejdere til vindmølleproducentens afdelinger i lande som Kina og USA, og derfor har man søsat en storstilet employer branding-strategi.

Virksomheden

Employer branding, eller strategisk medarbejder-markedsføring, opstod allerede i slutningen af 1980’erne, men er først de seneste fem år kommet højt på dagsordenen blandt danske virksomheder, som kæmper intenst om nye medarbejdere, også uden for de danske grænser.

”Vi kunne i 2005 se, at vi kontinuerligt skal ansætte tusindvis af medarbejdere hvert år, og de fleste i vores afdelinger i udlandet, hvor Vestas slet ikke er så kendt som i Danmark. Derfor igangsatte vi en større employer branding-indsats for at få vores udenlandske rekrutteringsmålgrupper til at vælge os frem for nogle af de andre og mere kendte spillere i udlandet,” siger Roald Steen Jakobsen, President, People & Culture i Vestas.

Vestas ansatte for fire år siden den første employer branding-medarbejder. I dag er 22 medarbejdere helt eller delvist beskæftiget med at positionere vindmøllefabrikanten over det meste af verden.

”Employer branding er på mange måder en traditionel markedsføringsdisciplin, som bare retter sig mod medarbejdere i stedet for forbrugere, og den trækker derfor på mange af de samme instrumenter og stiller også de samme spørgsmål: Hvordan opfatter vores målgruppe os? Hvordan skiller vi os ud? Hvordan kommunikerer vi med dem? Da vi havde fået det på plads i slutningen af 2005, gik vi i gang med det egentlige arbejde,” siger Roald Steen Jakobsen.

Tre forskellige metoder

Vestas’ employer branding-arbejde foregår gennem tre typer af aktiviteter: De kendskabsfremmende, som skal skabe opmærksomhed om virksomheden blandt potentielle medarbejdere, fx gennem brede annoncekampagner, PR-aktiviteter og karrieremesser. De meningsdannende aktiviteter, som brander Vestas som arbejdsgiver gennem konkurrencer og events for studerende, gæsteforelæsninger på universiteter og åbent hus-arrangementer. Og endelig de relationsskabende aktiviteter, hvor man blandt andet involverer Vestas’ egne medarbejdere.

”Mange kandidater lytter mere seriøst, hvis de hører om en arbejdsplads fra en medarbejder, der ligner dem selv, end fra en HR-medarbejder. Derfor har vi lavet et ambassadørkorps med 500 af Vestas’ ansatte, som er blevet trænet, så de i dag kan holde gæsteforelæsninger, tale til seminarer og møde folk på messer. Og det er en stor styrke i vores employer branding-indsats,” slutter Roald Steen Jakobsen.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.