Medarbejdermålingen er relevant

24-05-2010
2 min.

Trivselsmålinger.

Mediekoncernen Egmont har valgt at gennemføre sin faste medarbejdermåling trods krisen, sparekrav og nedskæringer i medarbejderstaben. Både udformning og det efterfølgende arbejde har været det samme som normalt – og koncernens udbytte, både i målingen og på organisationens bundlinje, har været positivt.

For Helle Bach, HR-direktør i Egmont, er der ikke den store forskel på medarbejderundersøgelser i krisetid end ellers:

”Basalt set giver vores medarbejdermåling – koncernanalysen – os det samme i krisetid som under andre forhold,” vurderer hun.

En af de væsentlige ting, Egmont får ud af sine medarbejdermålinger, er viden om, hvordan medarbejderne oplever arbejdslivet. Her vurderes alt fra arbejdsopgaver og udviklingsmuligheder, samarbejdet i afdelingen og med andre afdelinger til oplevelse af kunde- og målorientering, oplevelse af nærmeste leder, selskabsledelse og tilhørsforhold til Egmont.

”Undersøgelsen giver også strategisk input til centrale HR-indsatsområder. Vi undersøger, hvad der driver motivation og engagement. Det har været væsentligt i formuleringen af HR-strategien gennem de sidste par år. Det er fx med udgangspunkt i de resultater, at vi i dag kører et obligatorisk ledertræningsprogram for alle ledere, at vi har lavet obligatoriske fratrædelsesinterviews og har indført en ny måde at gennemføre medarbejderudviklingssamtaler på,” siger Helle Bach.

Højt værdsat opfølgning

I koncernen gøres der meget ud af opfølgningen på undersøgelsen:

”Alle afdelinger med mindst fire medarbejdere får deres egen rapport. Sidst resulterede det i 600 rapporter, som skal behandles på en workshop i den enkelte afdeling. Der bliver skrevet en handlingsplan for, hvad der skal forbedres og fastholdes, og hvem der har ansvaret for opgaven. Evalueringer har vist, at processen med at afholde workshops og bruge resultaterne i den enkelte afdeling nærmest er blevet en institution, som langt størstedelen af vores ledere og medarbejdere værdsætter højt,” fortæller Helle Bach.

Gode resultater

Også for Egmont var 2009 et begivenhedsrigt år, hvorfor undersøgelsen – af økonomiske hensyn – blev overvejet en ekstra gang, og resultaterne af undersøgelsen blev da også imødeset med ekstra spænding.



”Vi skulle spare 500 millioner kroner og måtte sige farvel til cirka 500 kolleger fordelt over mange lande, så det var et udfordrende år for både ledere og medarbejdere, og vi var selvfølgelig meget spændte på, hvordan medarbejderne havde taget imod alle disse ændringer,” siger Helle Bach.

Resultaterne var dog positive:

”Vi har i 2009 oplevet fremgang på vores to overordnede indeks. Både hvor attraktiv arbejdspladsen opleves af medarbejderne sammenlignet med andre virksomheder, og hvor tilfredse de er med deres arbejdsliv i bred forstand. Så det var utrolig positivt, omend en del af fremgangen formentlig skyldes, at forventningerne på arbejdsmarkedet er blevet mere afdæmpede. Egmont kom i øvrigt også ud af 2009 med et meget flot økonomisk resultat, så vi er meget tilfredse med al den energi, som alle har lagt i at komme igennem et turbulent år, samtidig med at vi har fastholdt et godt arbejdsklima.”

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.