Kontorhotel med hang til networking

11-05-2010
2 min.

Mellem slagtehaller og smarte barer ligger Københavns største kontorhotel, SOHO, med plads til 250 iværksættere. Her er målet ikke bare at levere kontorfaciliteter for lejerne, men også at hjælpe dem til vækst gennem networking.

Der lugter stadig af maling, når man træder ind ad døren i Københavns nye kontorhotel for iværksættere i Kødbyen i København, for selvom SOHO slog dørene op for lejere for seks måneder siden, bliver der stadig kælet for alle indretningsdetaljer, så omgivelserne på alle tænkelige måder kan understøtte den iværksætterånd, der skal være rammen om stedet. Og senest er det en ny klatrevæg ved indgangen til de 5.000 kvadratmeter kontorlokaler, man er ved at opbygge og male.

”Vi gik selv med en forretningside og ledte efter et kontorhotel i København, men vi kunne ikke finde noget, der levede op til vores krav om både at levere basale kontorservices, og som samtidig også havde nogle kreative rammer, der kan understøtte iværksættere i deres forretning. Og da vi så så lokalerne her, tænkte vi, at vi måtte skabe stedet selv, og det har vi gjort,” fortæller Christian Wad, der sammen med Casper Bak og Claus Mikkelsen står bag SOHO.

Vil være utraditionel

Kontorhotellet har derfor en erklæret målsætning om at adskille sig fra de mere traditionelle af slagsen, hvor iværksættere og frie agenter typisk ligger en månedlig husleje for at få adgang til et fast skrivebord, printer, reception, internet og andre basale faciliteter. Og derfor har man i SOHO også et mål om at skabe nogle omgivelser, der kan stimulere kreativiteten og hjælpe lejerne med indbyrdes networking. Målet er, at lejerne skal drage fordel af hinandens kompetencer og hjælpe hinanden med at vokse. Og den målsætning tager ejerne af SOHO seriøst.



”Vi ved jo, at en vigtig forudsætning for iværksætteres vækst er networking, men vi kan også bare konstatere, at folk ikke gør det, når først hverdagens rutine kører. Derfor har vi som ejere af stedet påtaget os at facilitere det netværk,” fortæller Christian Wad og forklarer, at han og de to andre bag SOHO derfor betragter sig som en slags netværksindpiskere på gangene. De banker med jævne mellemrum på lejernes døre og tager sig en snak med alle i huset om, hvor de er i deres forretningsudvikling og sætter aktivt folk sammen, hvis de vurderer, at de kan hjælpe hinanden. Derudover afholder de månedlige netværksmøder og træner helt konkret husets lejere i networking. Indtil videre har det allerede skabt krydsbefrugtning mellem flere virksomheder, og de sociale netværk er også begyndt at blomstre gennem løbeklubber, festudvalg og er-fagrupper.

”Til at starte med havde vi nok en forestilling om, at vi mest skulle henvende os til kreative iværksættere, men i dag kan vi se, at vi appellerer bredt til alle mulige erhverv og til både små og større virksomheder. Og i dag rummer SOHO alt lige fra it-folk over oversættere og konsulenter til arkitekter, musikere og journalister. Og det gode er, at de på tværs af brancher alligevel har meget at give hinanden,” slutter Christian Wad.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.