Nyt job - Sune Kotasek Graakjær

02-11-2010
2 min.

Fuld kraft frem på Kraft Foods i Norden.

Sune Kotasek Graakjær, 31, cand.merc.emf. (økonomisk markedsføring) har fået nyt job som Category Trade Manager i den globale fødevarevirksomhed Kraft Foods, som med domicil i Albertslund er stærk på chokolade, kaffe og kiks i Norden. Sune kommer fra reklamebranchen.

Hvordan fik du jobbet?

”Jeg søgte på et opslag på internettet, og så var jeg igennem en udvælgelsesproces hos et rekrutteringsfirma.”

Hvad er Kraft Foods?

”Det er en fødevarevirksomhed med 140.000 ansatte, som producerer et hav af mærkevarer til cirka 160 lande. I Norden er der 1.800 ansatte og en omsætning på en mia. USD. I Danmark er salget især stort på chokolademærker som Marabu og Toblerone.”

Hvad er en Category Trade Manager?

”En person, som har ansvaret for markedsføringen af en række varekategorier og produkter gennem salgskanalen. Jeg har bl.a. Philadelphia (flødeosten, red.) og vores sortiment af kiks: Oreo, Prince, Cafe au LU og TUC. Og så arbejder man med diverse kampagner, events og andre markedsføringsaktiviteter for produkterne i bl.a. supermarkederne.”

Hvordan gør du?

”Jeg betragter butikken som et hav af mediemuligheder. Derfra udvikler man kampagner og aktiviteter, der skaber opmærksomhed blandt kunderne i butikken – så de netop køber mine produkter frem for konkurrenternes. Jobbet kræver en lang række taktiske overvejelser og koordinering både internt med hele vores salgsafdeling og eksternt med reklame- og promotionbureauer.”

Hvad er et godt kneb til at få mig til at købe en Philadelphia Light næste gang, jeg er i Føtex?

”Philadelphia skal ligge på køl, fordi der ikke er konserveringsmidler i. Men nu kan det jo være, at du ikke lige kommer forbi køleafdelingen. Derfor stiller vi vores egne kølemontrer op kun med Philadelphia-oste andre strategiske steder end ved køleafdelingen i de større supermarkeder.”

Nævn en forskel på skandinaviske og andre shoppere indenfor dit produktsortiment?

”Tag f.eks. kiks. Uden for Skandinavien er det en snack, man spiser hele døgnet. Man har kiks med i madpakken, kiks liggende i skuffen på kontoret eller i bilen. Hos os er kiks især knyttet til kaffebordet og andre få situationer som fx, når børnene skal forkæles lidt.”

Hvor mærker du det mest, at du er i en global virksomhed?

”Vi har nogle utroligt stærke mærkevarer på tværs af varekategorier globalt. Det giver bl.a. muligheder for at videreudvikle og markedsføre Kraft Foods produkter, som allerede findes i andre lande, men som er nye for de nordiske forbrugere.”

Hvad er det mest amerikanske ved din arbejdsplads i Albertslund?

”Mulighederne! Kraft Foods er en virksomhed med mange karriere- og udviklingsmuligheder – både på tværs af jobfunktioner og landegrænser.”

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.