Ingen prestige i erhvervsforskning

02-11-2010
1 min.

Produktiviteten er 15 procent højere pr. medarbejder i de virksomheder, der samarbejder med forskere på universiteterne. Men samtidig er antallet af virksomheder, der har et forskningssamarbejde, rent faktisk faldende.

Og det er paradoksalt, lyder det i sammenfatningen af Erhvervsforskningsbarometer 2010, som tænketanken DEA og DJØF står bag.

Én af forklaringerne er ifølge barometeret, at det kan være meget opad bakke overhovedet at få skabt et samarbejde mellem forskere og virksomheder. Og en anden forklaring er, at der ikke er særlig mange gulerødder for forskerne i at samarbejde med virksomhederne om et forskningsprojekt.

Det skyldes for det første, at kontakten til virksomhederne primært sker via forskernes personlige netværk – og typisk til medarbejdere på virksomhederne. Altså ikke via et formelt samarbejde mellem erhvervslivet og universitetsverdenen. Dernæst får forskerne ikke nogen særlig anerkendelse for deres samarbejde med erhvervslivet, for der er tilsyneladende ikke den store prestige i erhvervsforskning, lyder en af konklusionerne fra barometeret. Og måske af samme grund får forskerne ikke den støtte fra universiteterne, som de kunne ønske sig.



Dét er bare brandærgerligt, at der er så mange barrierer, siger formanden for DJØF privat, Allan Luplau.

”Til gengæld kan vi heldigvis glæde os over, at lysten og viljen er til stede. Forskerne ser gode muligheder i samarbejdet med erhvervslivet, så fordommen om den verdensfjerne forsker i sit elfenbenstårn kan vi godt lægge i graven. I stedet kan vi så fokusere på at få ryddet de reelle forhindringer af vejen,” siger Allan Luplau.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.