Gennemsigtighed i advokatbranchen

05-10-2010
3 min.

De hedder KLAR Advokater, og deres vision er en transparent virksomhed, hvor alt – både pris, sagsgang og formidling – står lysende klart for kunden.

De ville gerne selv bestemme, men tidshorisonten for at nå det mål i den etablerede advokatverden er realistisk set 15 år. Og det var den erkendelse, der var afgørende for, at tre yngre advokater startede egen virksomhed – KLAR Advokater.

Men navnet er ikke KLAR for ingenting.

Ud over et ønske om at blive herre i eget hus stod det også meget hurtigt klart for de tre partnere, at den røde tråd i deres virksomhed skulle være gennemsigtighed og klarhed – i tale,  tekst og tal. En virksomhed, hvor klienterne fra første møde kan følge deres sag online med tidsforbrug og timesats – minut for minut og krone for krone. Og formidlingen skal ske i et sprog, så klienterne både kan forstå, hvad der bliver skrevet i sagen, og hvad advokaterne siger til dem.

Kunderne har da også taget godt imod konceptet, fortæller de tre partnere, Peter Christian Kierkegaard, Jesper Lykkesfeldt og Søren Plomgaard. Og som Jesper Lykkesfeldt fortæller, så har han for første gang fået ros for en faktura – fordi den var så specificeret og forståelig, at kunden reelt kunne se, hvad han betalte for.

KLAR Advokater har lige vundet en tredjeplads i Danske Advokaters Innovationspris for deres KLAR-koncept.

Men adspurgt om det er sådan, at kunderne kommer strømmende til, fordi konceptet er KLAR, så er svaret nej. Det er stadig fagligheden, tilliden og den personlige relation, der vægter højest, så de fleste kunder kommer fra netværket.

”Men de er glade for KLAR-konceptet. Det er et godt tillidsskabende element i forholdet til klienten, at vi ikke skjuler noget,” siger Søren Plomgaard.

På den længere bane kan det da også godt være, at KLAR-konceptet kan være med til at hive flere kunder til, mener de.

Og for dem selv giver det rigtig god mening. De har alle tre en fortid i advokatbranchen, mens to af dem også har været virksomhedsadvokater hos henholdsvis Carlsberg og Danisco. Og det gav stof til eftertanke pludselig selv at være i klientrollen, for selvom advokatbranchen er kendt som en seriøs og solid branche, så er den også kendt for at skrive store og ofte uigennemskuelige regninger ud.

”Når man selv har prøvet at være kunde, finder man ud af, hvad man savner – blandt andet en klart defineret opgave og prisen på den,” siger Jesper Lykkesfeldt.

De tre partnere deler, hvad der kommer ind af opgaver.

”Og vi deler også, hvad der er i cigarkassen, når alle regninger er betalt,” fortæller Søren Plomgaard.



På sigt vil de gerne vokse. Men ikke for enhver pris.

”Det skal være nogle, der vil det samme som os. Vi har haft snakken om, hvad der er vigtigst for os, og det er hverken at tjene mange penge eller at arbejde så meget, at der ikke bliver plads til familien. KLAR-konceptet og kvaliteten i vores arbejde er det vigtigste. For os er det vigtigt at vælge en vej, hvor vi ikke skal lave om på vores personlighed – det vil være for dyr en pris at betale,” siger Peter Christian Kierkegaard.

Og når og hvis de får nye kolleger, vil de også få en kollektiv bonus alt efter, hvordan virksomheden klarer sig. Der er imidlertid grænser for, hvor stort kontoret kan blive, mener Peter Christian Kierkegaard.

”Vi har ikke en drøm om, at vi skal bo i et stort glaspalads. Vi skal ikke være større, end man virkelig har følelsen af at være på samme hold.”

Men måske vokser de snart. De har i hvert fald fået mange uopfordrede ansøgninger, hvor langt de fleste kommer med positive tilkendegivelser om KLAR-konceptet.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.