Næste gang går jeg på strøget med et skilt

28-01-2010
2 min.

En fyret 46-årig gjorde, hvad mange taler om, men få vover sig ud i: Han annoncerede efter et nyt job i Børsen og på forsiden af Erhvervsbladet. Seks måneder og otte indrykninger senere har strategien skaffet ham en nyoprettet ønskestilling.

”Reaktionerne har kun været positive, annoncepriserne var forbavsende lette at forhandle ned, og når nu jeg hæver min første løn, får jeg hele min investering igen. Flere gange endda,” siger Kim M. Soelberg Jørgensen. Den nye salgs- og marketingmanager i Herlev-virksomheden 2B1GROUP A/S, Kim M. Soelberg Jørgensen, stråler som solen i maj.

Cirka 5.000 kroner – alt inklusive – har han i sommerens og efterårets løb spenderet på i alt otte hjemmelavede annoncer i Børsen og Erhvervsbladet. Heraf tre på forsideplads i Erhvervsbladet.

Til sin egen store skuffelse høstede den 46-årige merkonom i markedsføring, organisation og personaleadministration ganske vist kun 12 henvendelser. Men som han grinende konstaterer: ”Én af dem viste sig jo heldigvis at være den rigtige.”

En relationsskaber red forbi

For da ’salgs- og relationsskaber’ Michael Davidsen læste avisannoncen, kunne han næsten ikke vente med at gøre denne Kim M. Soelberg Jørgensen til en del af sit netværk: ”Det er simpelthen så dejligt, at nogen tør skille sig ud fra mængden og sige:

’Her kommer jeg’ med en grim annonce, der ikke desto mindre skaber positiv opmærksomhed. Enslydende konsulenter har vi nok af, men en dynamo som Kim er der altid brug for,” forklarer den professionelle netværker, der har opereret siden 1995 og alene i 2009 fik skabt sig 7.000 nye kontakter i dansk erhvervsliv.

Her i efteråret stod én af Michael Davidsens kunder, HR-virksomheden 2B1GROUP A/S, netop over for at skulle oprette en ny salgsfremmende stilling. Og da kontakten var etableret, hjalp Kim M. Soelberg Jørgensen selv med at definere sit job, så det i dag er som skræddersyet til ham.

”Selv julefrokosten nåede jeg at få med,” triumferer den eksledige, der siden han i sommer blev fyret fra sin lederstilling i et privat kriseramt hjemmeplejefirma, har søgt arbejde på fuld tid. Bogstaveligt talt. Med to skærme sluttet til pc’en og to telefoner i sving otte-ti timer pr. dag. 

Nej er et ok svar

Kim M. Soelberg Jørgensen har deltaget i fysiske og elektroniske netværk, deltaget i kurser for ledige og kontaktet omkring 100 små og mellemstore virksomheder i hovedstadsområdet. Uden at få bid. Men også uden at miste modet.



”Som gammel sælger har jeg lært at gå direkte til sagen og tage et nej for et kort, kontant svar på tiltale. Kontakten er aldrig spildt, for pludselig er der alligevel én, der kender én. Det gælder bare om at blive set og husket,” siger Kim M. Soelberg Jørgensen.

Faktisk regner han med, jobtilbuddene vælter ind i de kommende måneder, for flere nye kontakter var tæt på at give bid.

Men nu gælder det 2B1GROUP A/S.

Og skulle han igen en dag stå uden beskæftigelse, er strategien allerede lagt: ”Forleden læste jeg om en svensker, der gik op og ned ad Strøget og udbød sin arbejdskraft på et stort skilt. Det prøver jeg næste gang, hvis jeg altså nogensinde bliver fyret igen,” forsikrer han.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.