Djøferne: Det er de andres krise

12-01-2010
3 min.

Ifølge djøferne ser det sort ud med Danmarks økonomi, men når det gælder deres egen virksomhed eller branche, ser de noget lysere både på nuet og på fremtiden, viser en undersøgelse blandt omkring 4.500 privat ansatte djøfere.

Det ser sort ud for dansk økonomi, men her hos os går det fint. Sådan kan man umiddelbart tolke resultaterne af en undersøgelse blandt 4.500 privatansatte djøfere, der er gennemført i forbindelse med den årlige lønstatistik. Her er de ud over lønspørgsmål blevet bedt om at forholde sig til dansk økonomi generelt, til den økonomiske situation i deres branche og endelig til den økonomiske situation på deres egen arbejdsplads.

Og jo mere nært det bliver, jo mere positive er vurderingerne. Næsten hver fjerde mener, at deres virksomhed overhovedet ikke har været berørt af krisen, mens 15 procent mener, det samme gælder deres branche. En procent mener, at den danske økonomi generelt set ikke har været berørt af krisen.

Krisepsykologi

Der er flere forklaringer på, hvorfor djøferne er mere sortsynede, når det gælder hele den danske økonomi, end de er, når de skal beskrive økonomien på deres egen arbejdsplads. Fremtidsforsker og sociolog Birthe Linddal Hansen fra reklamebureauet Recommended, mener, at der først og fremmest er noget krisepsykologi i det.

”Jo tættere det kommer på, jo større overblik har man. Og når man sidder med fingrene nede i det, har man mulighed for at handle, og så virker det ikke så uoverskueligt,” siger Birthe Linddal Hansen.

Jesper Bo Jensen, lic.scient.pol. og fremtidsforsker ved Center for Fremforskning, er enig i, at det krisepsykologiske aspekt spiller ind, og her mener han, at det er pressen, der har malet fanden på væggen.

”Den enkelte kender jo sin egen arbejdsplads og branche godt, og her kan de jo se, at det ikke går så slemt endda. Men når det gælder hele Danmark, har de kun medierne at læne sig op ad, og her hører og læser de igen og igen, hvor alvorlig krisen er, og at det hele går ad helvede til, selvom krisen jo reelt set ikke er så omfattende,” siger Jesper Bo Jensen.

Kvinder mere optimistiske

Og så er der også en anden forklaring, mener han.

”Djøferne bliver senere ramt end andre faggrupper, og det er jo også de færreste af dem, der er ansat i de jyske eksportvirksomheder, så de har ikke rigtig mærket krisen endnu. Og de har også svært ved at få øje på, at der skulle være en krise, når de kigger ned i lønningsposen,” siger Jesper Bo Jensen.

Ifølge undersøgelsen er kvinderne mere optimistiske end mændene, når det gælder både den nære økonomi i virksomheden og branchen og den danske økonomi overordnet set. Men det er ikke, fordi kvinderne er mere optimistiske af sind, mener Birthe Linddal Hansen. Og i modsætning til Jesper Bo Jensen mener hun da bestemt heller ikke, at det ser godt ud, når man ser på den danske økonomi.



”Mændene er mere pessimistiske, fordi de generelt set har en bedre indsigt i økonomien. Det er dem, der handler aktier, og det er dem, der sidder på de tunge økonomiposter. De sidder med fingrene nede i det og kan se, at der faktisk er en grund til at være pessimistisk,” siger Birthe Linddal Hansen.

Ifølge undersøgelsen er det også ganske tydeligt, at hvis man befinder sig i en af de brancher, der er hårdt ramt af krisen, så ser man også mere sort på det hele.

Således mener 45 procent af djøferne i kreditinstitutter, at den danske økonomi ikke har nået bunden endnu, mens både arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationerne ser mere lyst på den danske økonomi. 

 

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.