Grønt erhvervsliv

10-08-2009
3 min.

Regeringen er stærkt på vej til at fremlægge en Erhvervsklimastrategi. Formentlig den første i verden af sin slags. Den skal hjælpe erhvervslivet med at udnytte og få gavn af klodens aktuelle klimafokus.

’Grøn eksport slår alle rekorder’, stod der på forsiden af Berlingske Tidende i slutningen af juni måned. Begejstringen skyldes nye tal fra Energistyrelsen og DI Energibranchen, der slog fast, at dansk eksport af vindmøller, termostater, pumper og andre energiteknologiske produkter nåede 64 mia. kr. i 2008. Og dermed er tæt på at slå fødevarer som Danmarks største eksporterhverv.

Samtidig er regeringen i fuld gang med at færdigudvikle en såkaldt Erhvervsklimastrategi, hvis formål det er at støtte den allerede gunstige udvikling. Ambitionen er, at strategien skal sætte ind på flere fronter, fortæller Carina Ohm, specialkonsulent i Økonomi- og Erhvervsministeriet og ansvarlig for processen med at formulere den nye strategi.

Dels skal det gøres nemmere at færdigudvikle nye klimaprodukter og på den måde få flere gode idéer omsat til virkelighed. Dels skal de mange virksomheder, der allerede i dag fremstiller klimaløsninger, støttes i indsatsen med at få produkterne ud over disken - i Danmark og resten af verden. Og endelig skal strategien også opmuntre det brede danske erhvervsliv til at være mere klimabevidste i hverdagen.

”Der findes allerede en masse muligheder for at spare energi, reducere CO2-udledning og tilpasse sig til klimaforandringerne, som erhvervslivet og forbrugere bare ikke udnytter fuldt ud,” siger Carina Ohm.

”Og det er ærgerligt, ikke kun for klimaets skyld, men også for forbrugerne og virksomhederne selv. For implementering af klimaløsninger er en god måde at tjene penge på.”

Én barriere kan være, at erhvervslivet ikke ved nok om de eksisterende løsninger og produkter. En anden, at det kræver større investeringer at skyde indsatsen i gang, end virksomhederne har lyst til at trække op af lommen på én gang. Men de forhindringer er det hensigten at imødekomme, bl.a. med bedre information og rådgivning på klima- og energiområdet, fortæller Carina Ohm.

Nye partnerskaber

Ifølge Økonomi- og Erhvervsministeriets research er Danmark det første land, der formulerer en samlet strategi på erhvervsklima-fronten, og strategien skal selvfølgelig være fremlagt inden COP15, FN’s klimakonference i København, til december.



Erhvervsklimastrategien har været undervejs i knap to år. Den er bl.a. blevet til gennem bidrag og inspiration fra Erhvervsklimapanelet - et rådgivende forum bestående af fem ministre, større organisationer som DI, Dansk Erhverv og Landbrugsraadet mv. samt 20 personligt udpegede direktører og bestyrelsesformænd fra virksomheder som Vestas, Rockwool og Mærsk.

”I forbindelse med strategien har vi også opbygget fire partnerskaber med erhvervslivet og organisationer inden for byggeri, søfart, detailhandlen og investorer. På den måde har erhvervslivet haft mulighed for at bidrage aktivt tidligt i processen i stedet for først at komme med kommentarer i en senere høringsrunde,” siger Carina Ohm.

Det er en ny arbejdsmetode for Økonomi- og Erhvervsministeriet at udvikle politik og initiativer i partnerskaber. Men oplevelsen er umiddelbart, at det har fungeret godt.

”I partnerskaberne tager erhvervslivet ansvar og bidrager med løsninger. Selvom partnerskaberne også kan være kompromisernes kunst, så danner de grobund for mere tværgående samarbejde. Og jeg er ikke i tvivl om, at slutproduktet bliver bedre af det,” slutter Carina Ohm.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.