Kommunaldirektører:

23-06-2009
1 min.

Enkeltsager skaber bureaukrati i kommunerne.

Enkeltsager og manglende vilje fra regeringens side til regelforenkling er de to største synder, når det gælder om at skabe bureaukrati for kommunerne. Det viser en ny undersøgelse, som FTF har foretaget blandt landets kommunaldirektører.

Tre ud af fire kommunaldirektører oplever, at enkeltsager – som fx når et børnehavebarn bliver glemt på skovturen, og det så udløser kontrolfunktioner for samtlige landets daginstitutioner – er den største barriere for at få formindsket bureaukratiet i kommunerne.

”Det er naturligvis meget uheldige sager, når der opstår en fejl, som ikke må ske og som går ud over en enkeltperson. Men det er ikke nødvendigt, at Christiansborg pådutter alle kommuner en ny kontrolfunktion af den grund”, siger kommunaldirektør i Struer Kommune, Claus Damgaard til FTF´s magasin Resonans.

Han understreger dog samtidig, at kommunerne selv har været med til at opbygge bureaukratiet i form af enkeltsagsregler og den nulfejlskultur, som hersker i det offentlige.

Næst største barriere for afbureaukratisering er ifølge kommunaldirektørerne manglende vilje fra statens side til regelforenkling.



Flertallet af kommunaldirektørerne (76 procent) mener samtidig ifølge Resonans, at der på trods af regeringens forsøg på at få renset ud i reglerne på bl.a. beskæftigelsesområdet og det sociale område ikke er fremdrift i afbureaukratiseringen.

71 procent af kommunaldirektørerne angiver, at de selv har sat egne initiativer til regelforenkling i gang.

Enkeltsager den største barriere 
Sp.: "Hvad er de væsentligste barrierer for afbureaukratiseringsarbejdet?"
 

Andel kommuner

 Kilde: FTF-undersøgelse om kommunernes økonomiske situation 2009 af FTF´s magasin Resonans
(OBS:  Mulighed for at sætte flere krydser, hvorfor tallene ikke summer til 100 procent.)

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.