Vi er ikke til digital vælgermobilisering

30-04-2009
2 min.

Den bølgende begejstring fra de frivillige i Obama-kampagnen har været inspirerende for mange, men ifølge lektor Kasper Møller Hansen er Danmark for lille til at lade sig overrisle.

"Danmark er så lille et land, at du til hver en tid kan møde din kandidat i Brugsen. Og det vigtigste for en dansk politiker er og bliver mødet med vælgerne, når der stemmes dørklokker eller deles roser ud, for danskerne har lokale briller på, når de sætter krydset. Derfor bliver vælgermobilisering over nettet ikke det mest centrale," vurderer Kasper Møller Hansen, lektor i statskundskab ved Københavns Universitet.

Kasper Møller Hansen forsker i valgkampagners effekt på vælgerne og har fulgt den amerikanske valgkampagne. Men blæst omkuld af 'Obamania'-bølgen er han ikke.

"Danmark er en lilleputstat sammenlignet med USA. Kan du få bare 100 danskere til at deltage i noget, er det ofte nok til at blive en succes. Og man skal være forsigtig med at tro, at mobilisering af frivillige er det samme som gratis stemmer i Danmark. Der skal rigtig meget logistik til for at kunne styre alle de frivillige," siger han.

Obama er en copy-cat

Kasper Møller Hansen står med begge ben solidt plantet i partipolitiske teorier og modeller for kampagneeffekter.

"Obama fik stor succes med sin strategi, men der var også andre forhold, der gav ham medvind. Og her var den største nok, at George W. Bush var en falleret kandidat, så mange stemte på Obama, fordi de ville af med republikanerne. Obama bliver ikke skrevet ind i historien for at have udviklet noget revolutionerende nyt. Hans kampagnestab var bare exceptionelt dygtig til at malke de teknologiske muligheder, som gjorde det muligt at håndtere enorme databaser med frivillige. Og angående små donationer og mobilisering på græsrodsniveau, så var det John Kerry, der startede op med det. Det spritnye ved Obama var, at det lykkedes med så stor succes," siger Kasper Møller Hansen.

Et anderledes mediebillede

"Der er store forskelle mellem danske og amerikanske medier. I USA har demokraterne og republikanerne hver deres tv-kanaler, og i et så differentieret mediebillede virkede Obamas vælgersegmentering helt optimalt. Han udnyttede at kunne målrette sine budskaber til de enkelte vælgergrupper," fortæller Kasper Møller Hansen og forsætter:



"Danske tv-kanaler er overhovedet ikke i seng med et bestemt parti på samme måde. De har deres public service-forpligtelser, og det gør det svært at påvirke dem politisk. Og så bringer de stort set de samme nyheder. Derfor duer Obamas vælgersegmentering ikke i Danmark."

Og fordi danske medier har en mere balanceret politisk dækning, så bruger vælgerne ikke partiernes hjemmesider i samme omfang som i USA.

"Allerede under sidste valgkamp forsøgte danske partier at få folk ind på deres hjemmesider, hvor man kunne taste et postnummer ind og få information om lokalpolitik og lokale kandidater, men det var der ikke mange, der gjorde. Alle tal viser, at kun relativt få danskere faktisk bruger partiernes hjemmesider. Det gør det til en meget svær opgave at sætte sig for at mobilisere frivillige via nettet," vurderer Kasper Møller Hansen.

Han sætter dermed stort spørgsmålstegn ved, om danske politikere overhovedet kan bruge deres begejstring for Obamas digitale kampagne.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.