Den værste konkurrent er kopimaskinen

12-02-2009
6 min.

Fra lærredsindbundne lovsamlinger til netportaler. I 50 år har DJØF Forlag sikret at informationen om djøfernes fagområde kunne komme ud, og har sammen med dem åbnet sig mod nye platforme og fagområder.

På bordet ligger to bøger med godt to generationer imellem. Den ene udkom i 1959, er indbundet i lærred og har DJØFs logo i guldtryk, stribet kapitalbånd om sidernes yderste kant bag bogryggen og på indersiden af omslaget en lille ekstra lomme. Den anden udkom sidste år, er i sort soft-back-udgave med fotos af noget abstrakt digitalt på forsiden.

Bogen er over de sidste 50 år udkommet hvert år på DJØF Forlag. Titlen har ændret sig, fra Juristens lovsamling, over Juristforbundets Lovsamling til slet og ret at hedde Lovsamlingen, indholdet er blevet opdateret og grafikken ligeså. Bogen har tilpasset sig tiden. Ligesom forlaget bag, der blev skabt på overskuddet fra udgivelsen af et festskrift for en professor i jura og i dag udgiver mere end 200 titler om året om alt fra jura til kommunikation, økonomi og ledelse samt driver otte elektroniske platforme med blandt andet opslagsværker om arbejds- og ansættelsesret.

Fond skabt på uventet overskud

Forlagsdirektør Rolf Tvedt spoler tilbage til starten for det forlag, der i år kan fejre 50-års jubilæum som djøfernes foretrukne kilde til faglig information.

"Juristforbundet havde udgivet bogen Festskrift for Poul Andersen i 1958 uden at have noget forlag. Og man kom i den besynderlige situation, at bogen gav overskud. Hvad skulle man stille op? Med tanke på, at de klassiske forlag var tilbageholdende med at udgive juridiske bøger, valgte man at bruge pengene til en fond, der skulle drive det, der kom til at hedde Juristforbundets Forlag"

En af forlagets første udgivelser var netop Juristens Lovsamling, som den hed dengang. Et opslagsværk kendt af alle med juridisk uddannelse fra 60'erne til i dag. De juridiske bøger er forsat kernen i forlaget til i 1973, hvor jurist- og økonomforbundene slår sig sammen. Da indgår Samfundsvidenskabeligt Forlag i det som herefter kaldes Jurist- og Økonomforbundets Forlag. Siden opkøber man Nyt Juridisk Forlag,, og senere også blandt andre  GreensJura, Handelshøjskolens Forlag og Christian Ejlers Forlag. I dag indgår flere af disse som en slags underforlag eller såkaldte imprints i DJØF Forlag. Det nyeste skud på stammen er, at Nyt Juridisk Forlag er blevet genlanceret i 2007 i samarbejde med Gyldendal. Her har man lanceret en serie "Ret og Rimeligt", målrettet ikke-specialister med udgivelser som håndbøger om at blive gift og skilt. Herudover Køreklar - Undervisningssystemer til kørekort, i form af både bøger, programmer og e-læring.

Rygraden er fagfolk

Men selv bøgerne rettet mod almenbefolkningen er skrevet af specialister. Forlagets forfattere er frem for alt fagfolk. De er forlagets stærkeste konkurrencefordel og det er hele forlagets raison d'être at formidle viden fra fagfolk til andre fagfolk: Praktikere, forskere, studerende, professionelle m.fl. Udviklingen ud i nye grene af DJØF-området, som kommunikation og ledelse er da også sket i tæt samspil mellem forlaget og forfatterne i løbet af de sidste 50 år. Rolf Tvedt har selv været med i over tyve år af dem. Det samme har redaktionscheferne Wilfried Roloff og Vivi Antonsen, der også denne formiddag er med til at bladre i forlagets historie på Rolf Tvedts kontor.  Vivi Antonsen startede sin karriere i 1978, da forlaget lå i Gothersgade og havde boghandel i kælderen. Siden 2001 har forlagsvirksomheden ligget på Lyngbyvejen, men frokosten bliver stadig leveret fra DJØFs kantine i store varmekasser.

For at sikre så høj en faglig kvalitet i udgivelserne er det ikke forlagets egne medarbejdere, der er redaktører på bøgerne, men konsulenter, der selv er specialister i jura, økonomi, ledelse eller, hvad emnet måtte være.

"Vi er hårde, når det gælder kvalitet. En forfatter, der henvender sig hos os, skal føle kvalitet i alle led af processen. Det skal være professionelt. Det er det, vi skal overleve på," siger Rolf Tvedt og fortsætter:

"Vores målsætning er ikke overskud, men at det skal løbe rundt og helst give et mindre positivt resultat, så vi kan finansiere vækst. Så vi fortsat kan udvikle vores sortiment og understøtte vores medlemmers faglighed."

Et større succeskriterium for forlagsdirektøren end økonomi er, at forfatterne kommer igen, når de har udgivet en bog. Og måske får de bedre behandling her end andre steder? Det mener Vivi Antonsen:

"Vi hjælper vores forfattere ved fx i processen at gøre dem opmærksomme på bøger, udgivet af andre forfattere, at blive registreret til biblioteksafgifter, at finde fonde, der giver tilskud. For en forfatter er en bogudgivelse som at få et barn. Vi skal være der og holde i hånd. Det er os, der er til for dem og ikke omvendt. Og vi kan også mærke, at de føler, det er deres forlag, når de kommer forbi os fx til bogmessen i Forum."

En ener, men med konkurrenter

På trods af den tætte medlemskontakt og netværket i DJØF-verdenen er DJØF Forlag dog ikke uden konkurrenter. Den største indenfor jura er forlaget Thomson Reuters, som udgiver Ugeskrift for Retsvæsen og Karnov. Indenfor økonomi og samfundsvidenskab er det universitetsforlagene og engelsk-amerikanske forlag, da meget af lærebogslitteraturen er på engelsk. Men den største konkurrent, ifølge Rolf Tvedt, er kopimaskinen.

Piratkopiering er et stort problem. Inden for lærebøger er oplaget halveret inden for de sidste 15 år. Hvilket påvirker prisen og har fået DJØF Forlag til at blive endnu mere prisbevidste, fx når det gælder valg af leverandører. De siger også oftere nej til udgivelser, med det faldende oplagstal for øje.



Men Rolf Tvedt ser alligevel ganske lyst på fremtiden. Svingende konjunkturer er et vilkår for forlagsbranchen. Og DJØF Forlag har ikke været rigtigt i krise siden firserne. På det tidspunkt bestod bestyrelsen af omkring tyve politisk valgte medlemmer, og forlaget tjente sig ikke hjem. Man overvejede faktisk helt at nedlægge det, men valgte i stedet at tilknytte en professionel bestyrelse og skille sig af med flere af sine aktiviteter. Blandt andet nogle tidsskrifter og Juristjournalen - en orientering om nye love, udgivet på kassettebånd, som aldrig blev den store succes, husker Vivi Antonsen.

"Folk ringede ind og spurgte, hvordan de skulle høre båndene. Dengang var jurister ikke de hurtigste til at tage ny teknologi til sig."

Det ændrede sig siden. DJØF Forlag har været godt med fra start på det elektroniske område. Den første elektroniske bog udkom i 1989. Og ja, det var Juristforbundets lovsamling. På disketter. I slut-90'erne blev den lagt online.

I dag er interessen for forlagets digitale udgivelser stigende. Det gælder platformene med opslagsværker og ebog.dk, som DJØF Forlag er aktionær i, hvor man ikke blot kan købe bøger, men også kapitler af bøger. Rolf Tvedt håber, at disse elektroniske udgivelser, hvor man kan downloade en bog eller dele af den som pdf-fil, vil imødegå en del af piratkopieringen.

"Vi kan se, at mange studerende ikke vil købe bøger, fordi de kun skal bruge et kapitel. Så kopierer de i stedet. Måske kan e-bøger løse en del af problemet. Dels får forlaget en indtægt. Dels får forfatteren sit honorar. Og det er meget væsentligt for os," siger Rolf Tvedt. Han forudser dog at de trykte bøger fortsat vil spille en rolle. Især lærebøger vil være for tungt at læse på skærmen, og den stigende internationalisering har også betydet, at den danske forlagsvirksomhed de seneste år har haft succes med udgivelser på engelsk - både selvstændigt under navnet DJØF Publishing og i samarbejde med udenlandske forlag.

Forlagsdirektøren er ikke i tvivl. DJØF Forlag fortsætter. "Mindst de næste 50 år med."

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.