De nye driftige sociologer

26-02-2009
7 min.

Glem alt om røde faner, kommunistiske kampråb og rundkredsdiskussioner om et klasseløst samfund. Nutidens sociologer har skiftet de marxistiske paroler ud med attachémappe og CVR-nummer og lader den indre iværksætter få frit legerum.

Dobbelt så mange sociologer tager i dag springet og starter egen virksomhed sammenlignet med for ti år siden. Det viser tal fra DJØF, og udviklingen kan aflæses i antallet af sociologer fra Københavns, Aalborg og Roskilde Universitet, der vælger iværksættertilværelsen. Størstedelen af de selvstændige sociologer kaster sig over konsulentbranchen, og samtidig er antallet af sociologer, der arbejder i konsulentbranchen, næsten tredoblet i samme periode.

Men selvom det private arbejdsmarked ikke skræmmer sociologer fra at prøve kræfter med iværksætterlivets udfordringer, fornægter den teoretiske ballast og kritiske tilgang til samfundets tilstand sig ikke. Marx, Weber og din habitus' betydning for, hvilke varer du kommer i indkøbskurven i supermarkedet, bliver stadig flittigt gransket på sociologistudiet. Og den teoretiske ballast er noget af det, de selvstændige sociologer profilerer sig på senere hen.

DJØF Bladet har mødt to unge sociologer, der har valgt at starte eget konsulentfirma. De har svært ved at se, hvorfor sociologer ikke skulle give sig i kast med det private erhvervsliv. Og de er ved at være trætte af fordomme om, at selvstændige sociologer sælger ud af alt, hvad der hedder ideologi og principper. 

Drop fordomme om selvstændige sociologer

Sociologer, der vælger tilværelsen som selvstændige konsulenter, sælger ikke deres sjæl til hverken kapitalismen eller djævlen. Den fordom afliver 32-årige Sara Lea Rosenmeier, som er partner i Rådgivende Sociologer.

"Det var et super angstprovokerende spring. For der var ikke nogen af os, der havde drømt om, at vi skulle være selvstændige. Det var i hvert fald ikke noget, jeg var gået målrettet efter. Og det var bestemt ikke den forestilling, jeg havde om mig selv, dengang jeg læste på universitetet. Men vi gjorde det altså," fortæller Sara Lea Rosenmeier.  

Rigtige sociologer arbejder i det offentlige

Det er ikke underligt, at Sara Lea Rosenmeier ikke drømte om en karriere som selvstændig under studierne. For det er de færreste, der forbinder uddannelsen som sociolog med livet som iværksætter. Sara Lea Rosenmeier støder da også jævnligt ind i fordommen om, at konsulentarbejde er poppet sociologi. En fordom, Sara Lea Rosenmeier gerne vil gøre op med.

"Der er en grundlæggende forståelse af, at det er bedre at være i det offentlige som sociolog, for så går man ikke kapitalismens ærinde. Det er ikke, fordi jeg savner anerkendelse, men jeg håber, at vi får brudt med fordommen om, at sociologer, der arbejder i det private, har solgt deres sjæl til djævelen. Den fordom bør bringes til skamme," siger hun.

Sara Lea Rosenmeier pointerer, at hun i Rådgivende Sociologer har mulighed for at arbejde for de ting, hun synes er vigtige. Fx går konsulenterne meget op i høje svarprocenter, når de laver dataindsamlinger. Til sammenligning er der ofte mere stram budgetstyring og ikke særlig stor fleksibilitet i det offentlige.

Usikkerhed giver arbejdsglæde

Fleksibiliteten ved at være direktør i eget firma og uvisheden om, hvad fremtiden bringer, er noget af det, Sara Lea Rosenmeier fremhæver på plussiden ved livet som selvstændig.

"Det er selvfølgelig primært indflydelsen på arbejdsopgaverne, der er fantastisk. Men i virkeligheden kan jeg også godt lide uvisheden. Der er nogle andre konjunkturer, når man arbejder som selvstændig - i perioder er der alt for meget at lave, og i perioder er der mindre. Og lige så nervepirrende det kan være, lige så fantastisk kan det også være. Jeg kan godt lide den spænding, der ligger i, at man ikke altid kender det næste skridt. Det gør, at glæden føles stærkere, når der kommer en sjov opgave - man mærker det mere."

Og i dag har hun svært ved at forestille sig at skifte tilværelsen som iværksætter ud med en ditto som lønmodtager.

"Jeg har virkelig svært ved at forestille mig at sidde et eller andet sted, hvor jeg skal stemple ind og ud, og hvor folk rynker på næsen, hvis jeg er syg. Det er så inspirerende at have eget firma og lave de opgaver, vi gør. Og så er det en enormt fleksibel arbejdsform, når man har små børn. Iværksætterlivet er forfærdelig vanedannende."

Rådgivende Sociologer

Rådgivende Sociologer er et analyse- og rådgivningsfirma, der blandt andet udfører evalueringer og dataindsamlinger baseret på sociologisk teori og metode. Konsulentfirmaet, der oprindeligt hed Rådgivende Sociologer, blev omdøbt til Nørregaard-Nielsen og Rosenmeier, da de to nye partnere overtog virksomheden i januar 2007. De har netop besluttet at vende tilbage til navnet Rådgivende Sociologer. Sara Lea Rosenmeier er uddannet sociolog fra Sociologisk Institut, Københavns Universitet. Ud over Sara Lea Rosenmeier er Esther Nørregaard-Nielsen, cand.scient.soc., ph.d. og sygeplejerske, partner i Rådgivende Sociologer.

Det sociologiske iværksættergen

Selvom sociologer ikke er uddannede til at lave forretningsplaner og virksomhedsstrategier, er de godt rustede, når ni til fem-arbejde og fast løncheck bliver skiftet ud med en usikker tilværelse som iværksætter.

Bydreng, sekretær og kaffehenter. Overblik over forretningsplan, prissætning og udviklingen på markedet. Som administrerende direktør og partner i tomandsfirmaet Imitio har 31-årige Uffe Lind mange funktioner at varetage. Funktioner og opgaver han først hen ad vejen har fået overblik over og lært at håndtere.

"På sociologistudiet lærte vi jo ikke, hvordan man starter et firma. Så jeg havde en ekstra hurdle til forskel fra nogle, der har studeret den slags på eksempelvis handelshøjskolen," siger Uffe Lind.

Uffe Lind har aldrig fået undervisning i at lave forretningsplaner eller tænke i produkt og ydelser, så det er en ny verden, der har åbnet sig for ham.

"Der er mange uforudsete udfordringer, og usikkerheden er hele tiden til stede. Det er lidt af en stressfaktor for en sociolog som mig."

Uffe Lind peger på, at en af de største udfordringer for sociologer, der vil starte egen virksomhed, er at operationalisere alle de gode ideer til konkrete ydelser. Som selvstændig gælder det om at gøre det klart, hvad du sælger, hvem du vil sælge det til, og hvad det kommer til at koste. Spørgsmål, der aldrig er blevet diskuteret i den ofte teoritunge undervisning på sociologistudiet. Alligevel mener Uffe Lind, at sociologer egner sig glimrende til iværksætterverdenen.

Sociologer er gode iværksættere

"Sociologer er godt klædt på til at være selvstændige. Det, der kendetegner sociologien, er åbenhed og nysgerrighed. Som sociolog er det naturligt at støtte sig op af andre fagligheder, og som selvstændig er det en styrke at kende til andre faggrupper end sin egen. Der er egentlig ikke grænser for de metodiske kneb og greb, vi kan udnytte. Vi er eklektikere forstået på den måde, at vi kan favne bredt og finde det sjove og centrale i mange forskellige sammenhænge," siger Uffe Lind.



Også på det mere konkrete plan fremhæver Uffe Lind sociologi som en god uddannelsesmæssig baggrund for at vælge iværksættervejen.

"Sociologer er gode metodikere og analytikere, og vi har en ret god teoretisk ballast. Jeg synes, vi har kombinationen af den hardcore samfundsvidenskab i form af statistik og den mere kreative og humanistiske side. Jeg bruger sociologien til at udfolde mere filosofiske og teoretiske tanker, men også til at applicere og operationalisere dem."

Et eventyr

For Uffe Lind var Imitio ikke resultatet af årelange drømme. Snarere var det et hul på markedet, der pludseligt gjorde det oplagt at satse 100 procent på virksomheden, der i starten var en bibeskæftigelse. Den glidende overgang, mener Uffe Lind, har været god for firmaet. For det gælder om at brænde for projektet, samtidig med at man opretholder en vis distance til det hele - hvis nu det ikke lykkes alligevel.

"På det personlige plan gælder det om at have nerver af stål. Du skal kunne leve med den usikkerhed, der er i at starte for dig selv. For der er ikke nogen faste rammer, nogen der bestemmer slagets gang. Der er ikke en stor organisation eller erfarne ledere til at bakke dig op. Du skal kunne se i øjnene, at det er noget, du prøver, og lykkes det ikke, så er det sådan, det er," siger han.

På trods af de mange usikkerheder er Uffe Lind ikke i tvivl: Han er også selvstændig om både fem og ti år.

"Fordelen ved at være selvstændig knytter sig jo til ulemperne. Du har en kæmpe frihed til selv at definere opgaver og arbejdsområde. Du skaber selv alt fra bunden og samarbejder med alle mulige forskellige mennesker. Det, du sætter i verden, kommer til at ske. Har du den nødvendige is i maven, er det et eventyr."

Imitio

Imitio er et rådgivningsfirma, der leverer sociologiske analyser af arkitektur og byplanlægning. Imitio kom til verden i december 2006. Uffe Lind er uddannet sociolog fra Sociologisk Institut, Københavns Universitet. Ud over Uffe Lind består Imitio af Christian Borch, cand.scient.pol. og ph.d.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.