Cand.scient.skoleskak

01-12-2009
2 min.

Cand.scient.pol. Henrik Højstrøm bringer minoriteterne i spil gennem sit job som projektleder i Dansk Skoleskak.

”I projektet Bring Minoriteterne i Spil tager vi ud på en række udfordrede skoler i København og Århus Vest for at integrere skak som en del af undervisningen. Undervisningen foregår i otte uger og følges op med klubaktiviteter bagefter. Det er med til at hjælpe børnene socialt, intellektuelt og fagligt,” fortæller Henrik Højstrøm, som kommer fra et job i det private med en noget højere løn end den, han tjener i den lille idealistiske organisation Dansk Skoleskak.

Lige nu optager Bring Minoriteterne i Spil al hans arbejdstid. Han har blandt andet været med til at udvikle undervisningsmateriale til projektet og været på studietur i Tyrkiet. Han har også brugt meget tid på at sælge historien til pressen, og han underviser personligt flere skoleklasser i København.

”Jeg tror, det giver mening for lærerne ude på skolerne, at skak kan gøre en forskel. Hvis du træner hjernen, så bliver den bedre. Så begynder det også at smitte af på matematikfærdighederne og læsefærdighederne. Det sker, uden at eleverne nødvendigvis føler det som et åg. Der er ikke mange elever, der jubler over at have fået matematiklektier for. Det er nok lettere at spørge forældrene, om de ikke vil tage et spil skak derhjemme. Særligt for nogle af de tosprogede børn.” Han fortæller, at skakspillet anses for at være højkulturelt i mange arabiske lande, og det menes, at spillet blev spredt med islam.

Masser af statskundskab

Henrik Højstrøm føler, at det giver mening helt ind i sjælen at arbejde med skoleskak, og han får samtidig brugt sin uddannelse på en tilfredsstillende måde. Blandt andet gennem sit arbejde med at få historien om Bring Minoriteterne i Spil ud i medierne. Et arbejde han kalder politisk kommunikation i sin reneste form.



”Og så er der det frivillige foreningsliv, som er en stor del af Dansk Skoleskak. Det er en af de mest demokratiserende faktorer, og det er jo også en måde at bruge sin uddannelse på,” fortæller Henrik Højstrøm og fortsætter:

”Vi giver alle børnene et skakspil med hjem, så det ikke bare stopper ovre i skolen. De kan tage skakken med hjem, og forældrene kan være med. Det er meget statskundskabsagtigt − du har nogle samfundsudfordringer, og du har en organisation. Hvordan bruger du så organisationen bedst muligt til at løse udfordringerne?”

Bring Minoriteterne i Spil er blandt andet støttet af Indenrigs- og Socialministeriet.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.