De studerende er klar til mere undervisning

05-11-2009
2 min.

DJØF kommentar.

Det er ved at gå op for flere og flere, at studierne på universiteternes samfundsvidenskabelige hovedområde er fattige på undervisning. Det lykkedes sidste efterår at få Folketingets forskningspolitikere til at sætte et undersøgelsesarbejde i gang. Revisionsfirmaet McKinsey nedkom derfor i sommer med et værk fyldt med spændende oplysninger. Men problematisk var det dog, at den omfattende og meget bekostelige undersøgelse ikke svarede på det allervigtigste: Hvad skal der til for at sikre kvalitet i uddannelserne?

DJØF tog initiativ til en undersøgelse blandt de studerende. Dem var der ellers ikke tænkt på. Det er i sig selv mærkeligt. Hvem ville spørge om plejehjemmenes kvalitet og så alene spørge Socialministeriet, KL og plejehjemmene? Mon ikke man også ville spørge de ældre?

Svaret fra de studerende er klokkeklart. Der skal mere undervisning og vejledning end de i gennemsnit 7 timer om ugen, der var realiteten i det seneste semester. Og der skal være mere undervisning på hold, hvor de studerende kan indgå i undervisningen med spørgsmål, kommentarer og selvstændige bidrag, og det kan ikke ske på de mange nuværende hold med 100-400 deltagere. Kort sagt – de studerende vil gerne have mere undervisning, de vil gerne møde flere af de forskere, der bærer den mest udfordrende undervisning, og de vil gerne have muligheder for dialog i stedet for lutter envejskommunikation.

Jeg synes, at politikerne skal tage dette svar som et håndslag fra de studerende om deres vilje til at yde en væsentlig indsats for at skabe de værdier i samfundet, som vi skal leve af i fremtiden. De studerende har arbejdet hårdt for overhovedet at komme ind på de samfundsvidenskabelige studier, hvor adgangskravene er tårnhøje. Derefter investerer de minimum 5 år af deres liv på at tilegne sig en uddannelse på højeste niveau på meget beskedne økonomiske vilkår.



Vi studerende vil gerne høres, men vi vil først og fremmest tages på ordet – vi vil gerne have mere undervisning, så vi kan få en bedre uddannelse ud af de 5 år, så vi kan yde en endnu bedre indsats på det arbejdsmarked, som på nær i krisetider sukker efter højtuddannet arbejdskraft.

Mens jeg skriver dette, er der politiske forhandlinger om finansiering af den mere undervisning, der er brug for. Måske er de afsluttet, når dette blad udkommer. Universiteterne har brug for at kunne ansætte flere forskere med undervisningsforpligtelse for at løfte undervisningen. Fra DJØF vil vi sende en stor tak, hvis vi runder en stigning på 10.000 kr. i det årlige taxameter. Så får vi taget et helt nødvendigt skridt ind i fremtiden.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.