Transportministeriet

30.1.2009

af

Vi er blevet meget bedre.

"Det var ting, som vi ikke kunne genkende i Arbejdstilsynets rapport," lyder det fra konstitueret personalechef i Transportministeriets departement, Erling Wulff.

"Vi syntes bl.a. at Arbejdstilsynet hængte os lidt for meget op på en gammel APV fra 2004. Allerede i slutningen af 2007 kom vi med en ny APV, som så helt anderledes ud. Den viste, at 51 procent af medarbejderne sjældent eller aldrig oplever stress i forbindelse med arbejdet, og der var generel tilfredshed med opbakning, anerkendelse, indflydelse, motivation og arbejdsglæde," forklarer han.

Alle chefer, tillids- og sikkerhedsrepræsentanter har nu været gennem en stressvejlederudddannelse. Departementet har udarbejdet to foldere om arbejdsrelateret stress og forebyggelse af stress. I 2007 blev der lavet en organisationsændring, som gør det lettere at fordele opgaver og arbejdspres mellem kontorerne. Der er et nyt elektronisk sagsbehandlingssystem på vej. Og der er lagt et stort arbejde i kompetenceudvikling for hver enkelt medarbejder i departementets nye kompetenceprojekt 'En plan for dig', understreger han.

Pr. 1. januar blev der lagt et loft på flexkontoen, så der skal afspadseres, hvis der står over 50 timer ved kvartalets udløb, fastslår Erling Wulff.

Han erkender, at man ikke får færre opgaver af at lægge loft over merarbejdet.

"Nej, og man kan heller ikke afskaffe hasteopgaverne, som netop er ét af vilkårene ved at arbejde tæt på det politiske system. Men bare dét, at vi har sat opmærksomhed på merarbejdet, har en effekt. Det gør, at det er okay at gå til sin chef og bede om en prioritering af sine arbejdsopgaver."

I 2007 var personaleomsætningen lidt over 20 procent i departementet. Det synes de selv er højt, og nogle kontorer var ekstra hårdt ramt.

"Til gengæld går rigtig mange af de AC´ere, der forlader os, opad i karrierestillinger. Vi er i stand til at levere bl.a. chefer og specialister til andre i og udenfor staten. Og vi gør meget for at støtte introduktionen af nye medarbejdere."

Stress talte man ikke om blandt djøferne

Chefkonsulent i Banedanmark, Henrik Holtermann, var DJØF-tillidsrepræsentant i departementet dengang i 2007, da Arbejdstilsynet var på besøg. Hans diagnose er, at man stod i den klassiske departementale klemme med en 0-fejlskultur og en uendelig arbejdsmængde, der medførte et stort prioriteringsproblem - kombineret med en høj personaleomsætning, hvor der også var folk, som søgte væk på grund af arbejdsforholdene.

"Og så var der en kultur blandt djøferne om, at stress ikke var noget, man talte om. Man kunne godt sige, at man havde mange sager, men at sige til kollegerne eller chefen, at man havde det svært, gjorde man ikke. Der er vel et prestigetab i det - kan man så blive kontorchef."

Ledelsen tog øjeblikkeligt Arbejdstilsynets kritik alvorligt, erindrer han.

"Man gik meget seriøst ind i det. Departementschefen sagde soleklart, at nu skal vi have gjort noget ved det her, I skal gå til jeres chef, hvis I har problemer med prioriteringen, og hvis I har svært ved at tale med jeres chef om det, så gå til jeres TR eller afdelingschefen."

Natascha Carlsson, den nuværende DJØF-tillidsrepræsentant, er for ung i gårde til selv at have oplevet forløbet med Arbejdstilsynet. Men hun mener, at departementet i dag i høj grad arbejder aktivt med at forebygge stress.

"Den nye centerstruktur, hvor kontorerne i højere grad kan aflaste hinanden og arbejde på tværs med flere sparringspartnere, er helt klart et godt tiltag."

"Og så er departementet i dag præget af dygtige chefer, som er af den generation, hvor det er okay at komme og sige, at man føler, at arbejdsbyrden er for overvældende. Jeg oplever, at det skal man ikke tøve med, og at cheferne forstår det og prøver at tage hånd om det."

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Ankestyrelsen
Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet