Et løsgående missil

14-08-2008
8 min.

Fra en spændende ide til Danmarks tredjestørste konsulentvirksomhed på bare otte år. Søren Hoelgaard Justesens vilje til at realisere en forretningside ligger bag succesen.

Gennemsnitsalderen i det åbne kontorlandskab er næppe over 35. I reolen står bøger om storytelling og statistik side om side, og ved kaffemaskinen hænger et avisudklip fra et debatmøde i virksomheden, hvor Connie Hedegaard og Bjørn Lomborg var gæstetalere. Stedet er Tuborg Havn. Virksomheden er Capacent Epinion. Og ham, der hælder kaffe op, er Søren Hoelgaard Justesen - manden bag Epinion.

Epinion slog for alvor sit navn fast, da virksomheden overtog meningsmålinger og exit polls for DR ved Folketingsvalget i 2005.

"DR har betydet meget for virksomheden. Det var en vigtig blåstempling af vores ydelser og var med til at opbygge et navn, som folk genkender og har en vis tillid til. DR fjernede en barriere, men tiltrak ikke som sådan andre kunder, for det centrale er altid ydelsen og mødet med kunden. Ingen køber en konsulentydelse alene på grund af navnet," siger Søren Hoelgaard Justesen.

En speciel race

"Vi er nok en speciel race," svarer Søren Hoelgaard Justesen på spørgsmålet om, hvordan en iværksætter kan få en forretningside til at blive til virkelighed:

"En iværksætter har lyst til og tør bevæge sig ind i et stort hvidt rum med ideen som eneste bagage og måske ingen penge overhovedet. Iværksætteren kan starte en virksomhed derfra med alt lige fra etablering af it-systemer og indkøb af frimærker."

"Mange af dem, som jeg har mødt med en iværksætter i maven, har ikke en oplevelse af, hvor beskidt det hele er. Der er ikke nogen, der kan reparere din computer eller finde ud af, hvornår der skal faktureres. Det er alene dig, der har ansvaret for at finde den gode løsning. Du drømmer ikke om de mærkelige ting, jeg har måttet sætte mig ind i. Derfor skal du virkelig være glad for ukendte udfordringer og have lyst til at realisere din ide."

Skræddersyet konsulentbistand

Selv var Søren Hoelgaard Justesen ikke i tvivl om, at han skulle være iværksætter. Han læste statskundskab i Århus, og efter et praktikophold hos FN-missionen i New York og et semester på Seattle University voksede ideen om egen virksomhed sig for alvor stor:

"Jeg syntes ikke, jeg gjorde nok forskel, hvis jeg skulle arbejde under en chef, som skulle rette mine kommaer. Derfor skrev jeg speciale og lavede virksomhed ved siden af. Den oprindelige ide var at lave usability-analyser med det formål at optimere hjemmesiders opsætninger. Jeg besluttede sammen med min kæreste at give det et halvt år."

Epinion gik i luften i 2000. Sideløbende fik studiekammeraterne afleveret speciale, og det fik stor betydning for udviklingen af forretningen.

"Et godt netværk er virkelig, virkelig vigtigt - det kan jeg ikke understrege nok gange," fortæller Søren Hoelgaard Justesen og uddyber:

"Mange fik job i den offentlige centraladministration, hvor de var med til at købe konsulentydelser. De vidste, at jeg var god til metode og turde godt anbefale Epinion."

Epinion voksede i takt med en større efterspørgsel på skræddersyet konsulentbistand.

"Jeg tror da, vi var billige, og som nystartet virksomhed havde vi nok en tendens til at undervurdere både tid og kostpris. Men de etablerede virksomheder var på det tidspunkt ikke særlig gode til at levere viden oven på analyse. De kunne levere dataindsamling og havde nogle standardkoncepter, men de havde ikke fokus på, hvad der reelt var kundens problem. Det blev vores hul i markedet. Allerede fra start var vi gode til at forstå kundens behov og skræddersy løsningerne," fortæller han.

Mentor og sparringspartner

Der har aldrig været en periode, hvor Epinion har været på spanden økonomisk, men iværksætterensomheden har til tider fået Søren Hoelgaard Justesen til at tvivle på projektet.

"Det har været ensomt selv at skulle håndtere personale, salg, forretningsudvikling, kvalitetssikring osv. Jeg er ikke den fødte personaleleder. Jeg er ikke bredt favnende og kan godt komme til at overse nogle, og jeg mangler tålmodighed, hvis tingene skal forklares for meget," erkender han.

Med på sidelinjen fik Søren Hoelgaard Justesen støtte fra en mentor gennem en iværksætterordning under det tidligere Århus Amt:

"Min mentor, Finn Hesby, var en pensioneret direktør fra et rådgivende ingeniørfirma. Det var rart at få en ind, som jeg havde en fortrolighed med, og som kunne se med nye øjne på forretningen og personaleledelsen. Han fokuserede eksempelvis meget på, at jeg skulle strukturere mit salg ordentligt. Det har jeg brugt meget siden," fortæller han.

Siden Mogens Storgaard Jakobsen blev partner i Epinion i 2003, har han dog ikke haft brug for sin eksterne mentor.

"Mogens og jeg supplerer hinanden utrolig godt, og vi har altid været meget enige om de basale ting i forretningen. Mogens er en rigtig god sælger, og han er også meget mere strategisk og pædagogisk. Han fokuserer på, hvor vi skal hen som virksomhed, hvor jeg måske mere knopskyder rundt," fortæller Søren Hoelgaard Justesen med et smil.

Og netop det samarbejde fremhæver professor Søren Risbjerg Thomsen. Han kender Søren Hoelgaard Justesen fra Aarhus Universitet.

"Det konstruktive og vellykkede samarbejde mellem Søren og Mogens, tror jeg, har været afgørende for Epinions succes. At Søren derudover er en dygtig og velbegavet person, der er god til at påtage sig en opgave og fuldføre den vellykket, har sikkert også haft betydning," understreger Søren Risbjerg Thomsen.

Opskriften på succes

Hvis Søren Hoelgaard Justesen skal give en opskrift på Epinions succes, peger han på to ting: 

"For det første er vi meget salgsdrevne og fokuseret på at drive en økonomisk sund forretning."

Epinion er de sidste tre år blevet kåret som en af Børsens gazellevirksomheder, som kendetegnes ved en stor økonomisk vækst og positive regnskaber.

"For det andet er vi gode til at tiltrække talenter og dygtige kolleger," siger han, men tilføjer også, at Epinion nok ikke er noget nemt sted at arbejde:

"Vi stiller store krav til medarbejdernes selvstædighed. Nogle har det rigtig godt med at blive kastet lige ud i alle opgaver, men jeg tror ikke, at det for alle er helt så rart at få så stort et ansvar."

Løsgående missil

I 2007 blev Epinion solgt til Capacent. Virksomheden hedder i dag Capacent Epinion, og Søren Hoelgaard Justesen har skiftet titlen som ejer ud med en titel som administrerende direktør. Hans rolle i virksomheden har ændret sig:

"Reelt set har jeg ikke personaleansvar. I princippet kører jeg rundt i virksomheden som et løsgående missil, der borer sig ned i de problemstillinger, jeg vil have gjort noget ved. Det passer mig virkelig godt. Jeg er mere kreativ, end jeg er struktureret," siger Søren Hoelgaard Justesen. 

Ende i en makuleringsmaskine

Søren Hoelgaard Justesen er ikke i tvivl om, at salget af Epinion var det rigtige.

"Epinion blev solgt til den bedst mulige pris. Men det har ikke i sig selv givet mig noget at have tjent pengene. For mig er det en indikator på, at jeg har skabt et godt produkt," siger han.

"Det har også altid været et mål at gøre mig selv undværlig for Epinion. Hvis jeg en dag ender i en makuleringsmaskine eller bliver træt af det, så skal Epinion ikke falde hen. Jeg har investeret rigtig meget tid og personlige ting i det, og det vil være træls, hvis virksomheden bare forsvandt. Det er lidt som et barn, jeg har ofret tid og afsavn på," siger han.

Han understreger, at de valg, han har truffet, er selvvalgte:

"Det er klart noget, jeg gerne ville. Men jeg har da også begået fejl omkring mine prioriteringer, og tidligere har firmaet fået meget, meget høj prioritet. Hvis jeg skulle vælge imellem at skrive et tilbud eller tage til familiefest, så valgte jeg at skrive tilbuddet. Det har haft store omkostninger. Det vil nok altid ligge i mig et eller andet sted, at jeg prioriterede så hårdt."

Begrebet 'work-life-balance' er derfor en lidt kunstig opgørelse for Søren Hoelgaard Justesen: "Den der skarpe opdeling, hvor arbejdet er et onde og privatlivet det rene sjov, kan jeg ikke genkende. Men jeg prøver at tænke over at gøre nogle af de ting, jeg gerne vil. Jeg synes da også, det er rart at koble helt af i nogle perioder, hvor jeg for eksempel slet ikke tager telefonen," siger han.

Nye projekter bobler frem

Søren Hoelgaard Justesen har mange nye ideer, der hele tiden trænger sig på. I øjeblikket er han idemanden bag udviklingen af et nyt koncept for at sælge klimavenlig strøm. Virksomheden hedder Natur-Energi og bliver lanceret i løbet af efteråret.



Men det er ikke det eneste projekt, han pusler med. Søren Hoelgaard Justesen forklarer:

"Problemet er, at jeg har masser af ideer, men mangler nogen, der er klar på at starte en virksomhed op. Hvis jeg fandt personer med evnerne til at forme det hele fra det tomme hvide rum, så ville jeg hellere end gerne give både ide, penge og ejerandele til vedkommende."

Epinion bliver sandsynligvis ikke den sidste virksomhed, vi ser Søren Hoelgaard Justesen som ejer af:

"Om ti år har jeg nok startet flere virksomheder op. Men jeg tror også, at jeg stadig er konsulent. Det tilfredsstiller min nysgerrighed, for det er lidt som at have et job i tre måneder ad gangen, hvor jeg lærer en ny virksomhed at kende. Derfor vil jeg have svært ved at opgive det," slutter han.

Blå bog: Søren Hoelgaard Justesen

1996-1999
Metodeinstruktor, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

1997
Praktikophold, Den danske FN-mission i New York

1998
Semester på Seattle University

1999
Cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet

2000-2007
Grundlægger og ejer af Epinion A/S

2001
Ekstern lektor, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

2005
Ekstern lektor, Danmarks Forvaltningshøjskole

2007-
Administrerende direktør i Capacent Epinion sammen med Mogens Storgaard Jakobsen

Når Søren Hoelgaard Justesen holder fri bruges tiden til rejser, nyheder og god mad med venner og bekendte. Han har forgæves forsøgt at få en hobby - blandt andet jagt, kajak, roning og sejlads - men ud over at regne på nye forretningseventyr, er der ikke noget, der har fanget hans interesse.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.