Virksomheder brander sig på det hele liv

12-06-2008
5 min.

Den nye trend er, at virksomheder i jobannoncer fokuserer på det hele liv.

En klar brandingstrategi lyder det fra virksomhederne. Og en strategi, der virker, siger arbejdsmarkedsforsker - men faren er også, at det i nogle tilfælde er mere et brandingstunt end reel virkelighed.

'En karriere er intet uden et liv', er overskriften i store helsides sorthvide stillingsannoncer fra Danfoss A/S i landsdækkende aviser og fagblade. Her er mennesket og det hele liv der primære - indholdet i de ledige stillinger sekundært. Hos ATP lyder det: 'Livet er andet end arbejde', og 'ATP giver gode rammer for, at du kan skabe balance mellem dit arbejds- og privatliv'.

Tendensen er klar: Balancen mellem fritid og arbejde er blevet et mere og mere udbredt brandingelement, når virksomheder annoncerer efter nye medarbejdere. Og som Christian Waldstrøm, lektor og ph.d., Institut for Ledelse ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, siger:

"Det har slået mig, at der ikke længere står, hvad man skal kunne i stillingsannoncerne, men hvem man er. Men jeg tror desværre, at det mange gange er lige så meget et brandingstunt frem for at være reelt. Det glansbillede, som virksomhederne forsøger at brande sig på, stemmer ikke altid overens med, hvem de er," siger han.

Nej, den holder ikke vand - i hvert fald ikke hos Danfoss, lyder det fra Finn Märcher, brandmanager hos Danfoss. For ganske vist er ideen til stillingsannoncerne med fokus på det hele liv født i branding- og marketingsafdelingen, men:

"Det ligger ganske enkelt i kulturen her, at vi ikke bare ser på medarbejderne som en ressource mellem klokken otte og 16. Så det er absolut ikke noget med, at vi bare vil være med på vognen. Vi har haft fokus på det hele menneske i mange år, men det har bare aldrig været så populært som nu."

Her nævner han i flæng alle de muligheder for fleksibilitet og fritidsinteresser, som Danfoss giver og længe har givet medarbejderne for at opretholde balancen. Og nu har de altså grebet temaet for at bruge det i branding-øjemed, fordi de oplever, at balanceproblematikken bliver mere og mere italesat og er noget, som potentielle medarbejdere prioriterer, når de søger nyt job.

Pris for familievenlighed

Hos ATP er de også helt bevidste om at bruge balancen mellem privat- og arbejdsliv som et konkurrenceparameter, når de rekrutterer nye medarbejdere. Og de har da også umiddelbart noget at have det i. Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familieliv tildelte dem nemlig prisen som Årets Familievenlige Arbejdsplads 2007.

Pernille Sefort, HR-udviklingschef i ATP, har følgende forklaring på, hvad virksomheden får ud af at kaste lys på fritidsarbejdslivsbalancen, når de indrykker stillingsannoncer:

"Det grænseløse arbejde er ved at være et udbredt fænomen. Men det er vores erfaring, at vi ikke kan køre i det høje gear hele tiden, for så får det en negativ effekt på bundlinjen. Vi tror på, at gentagne toppræstationer kun kommer fra medarbejdere i balance. Det handler jo dybest set om at skabe nogle bedre forretningsmæssige resultater end andre, og det er svært, hvis den ene medarbejder efter den anden går ned med stress," siger Pernille Sefort.

Hun understreger dog, at det sker, at en medarbejder hos ATP går ned med stress, men at de også har et lavt sygefravær, høj anciennitet og høj medarbejdertilfredshed.

Men stillingsannoncerne udstråler jo, at virksomhederne gerne vil have folk, der allerede har overskud. Og det forstår Christian Waldstrøm fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet godt. For som han siger:

"En person i balance er guld værd for virksomheden."

Balance - en sællert

Hos ATP kan de da også godt mærke, at deres bevidste fokus på fritidsarbejdslivsbalancen bliver bemærket blandt ansøgerne.

"Flere nævner, at de har hørt, at det er en god arbejdsplads, og de har bidt mærke i, at der er plads til andet end arbejde," siger Pernille Sefort.

Men betyder det så også, at de tiltrækker en særlig type medarbejdere?

"Ja, den typiske profil er 43 år gammel og har drøn på karrieren, men ønsker sig nu mere fokus på livet ved siden af arbejdet. Det er et helt menneske, der vil have balance i livet på arbejdet og i fritiden. Men ønsket om balance kommer også fra både unge og erfarne," siger Pernille Sefort.

Hos Danfoss siger Finn Märcher, at brandingkampagnen med fokus på det hele liv også har kunnet mærkes hos dem.

"Vores HR-direktør vurderer, at kvaliteten af de ansøgere, der har været, er væsentligt højere, end hvis vi ikke havde gjort noget."

Chefen som balanceforbillede

Martin Bergmann Jensen, cand.merc.jur. og nyansat legal advisor hos Danfoss, bed da også mærke i signalerne i Danfoss' stillingsannoncer. Han og hustruen har skiftet Nørrebro i København ud med et liv på landet i Sønderjylland - blandt andet af hensyn til deres lille datter, som de ikke vil give en opvækst på stenbroen. Ud over hvad annoncerne fortalte ham, opfordrede et familiemedlem fra lokalområdet ham også til at søge stillingen på Danfoss, fordi det er kendt som en super arbejdsplads. Og indtil videre holder annoncerne og også familiens fornemmelser stik.



"Allerede da jeg var til jobsamtale, var signalet: 'Du skal ikke bare komme her til Nord-Als for at knokle igennem - der skal også være plads til et liv ved siden af. Og vi ser gerne, at du for eksempel engagerer dig i lokalsamfundet'," fortæller Martin Bergmann Jensen.

Og nu, hvor han har været på Danfoss i godt tre måneder, mærker han stadig de samme signaler om, at der skal være balance mellem fritids- og arbejdsliv - ikke mindst fra hans chef.

"Min chef er selv en god eksponent, i både det han siger, og det han gør. Det er for eksempel helt naturligt, at han sidder og arbejder derhjemme indimellem. Og her er ikke nogen fast mødetid og gå-hjem-tid," siger Martin Bergmann Jensen.

Selvom det tyder på, at det ikke bare er tomme ord, når både Danfoss og ATP brander sig på at være virksomheder med et klart balancefokus, så mener Christian Waldstrøm som sagt, at det mange steder er et hult glansbilledagtigt billede på virksomheden - i hvert fald indtil videre.

"Det bliver nok mere reelt i fremtiden, for det er jo ikke holdbart i længden at slå sig op på noget, man slet ikke kan honorere. Og for mange er det allerede naturligt ikke at have faste arbejdstider, ikke at holde nøje regnskab med børnenes sygedage og at cykle en tur i skoven, når de skal inspireres, så det vil også være et krav og en forventning i fremtiden," siger Christian Waldstrøm.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.