Stordriftsfordele uden fusioner

24-04-2008
2 min.

Prinfo-netværket med base i Århus har fået EU-støtte, fordi det betragtes som rollemodel for, hvordan små produktionsfirmaer kan klare sig i den globale konkurrence.

Mange købmænd og grossister slår sig sammen i kæder for at kunne stå stærkere på markedet, men når produktionsvirksomheder skal ruste sig til fremtiden, ofrer de derimod typisk deres selvstændighed på volumenets alter og skrider direkte til fusion.

Men hvorfor egentlig ikke prøve at forene stordriftsfordele med smådriftsfordele, selvom der er tale om produktion, tænkte Asker Bentsen, da han for 12 år siden sad som direktør på et udviklingscenter på Djursland med gode forbindelser til den grafiske industri. Han udviklede derfor konceptet til en virtuel koncern, der i stadigt større omfang skulle tage sig af størrelser som indkøb, miljø, it og eksport og trinvis bevæge sig frem mod en fælles organisation og produktion, mens ejerskabet forblev deponeret lokalt.

"Vi ville gerne have stordriftsfordelene på kædeplan uden at miste fordelen ved at holde økonomien i den enkelte virksomhed. Det er vigtigt, at der er nogen med penge i klemme, som sidder tæt på og holder øje med dagligdagen," fremhæver Asker Bentsen.

Prinfo-kæden blev sat i søen og fik medvind til sin færd af blandt andet EU-midler, fordi man i Bruxelles ser modellen som en mulig løsning på, hvordan små virksomheder kan klare skærene i den globale konkurrence. 

Kundedatabasen er guldet

EU-støtten har blandt andre ting medfinansieret en opkvalificering af medarbejderne hos Prinfo-kædens 21 medlemmer. De grafiske virksomheder har også profiteret af samarbejdet til eksempelvis at opnå miljøcertifikater, rabatter på indkøb og en attraktiv kundeaftale med Statens og Kommunernes Indkøbsservice, som den enkelte virksomhed ikke ville have kunnet klare alene.



Der er dog endnu et stykke vej frem til den fælles organisation. For eksempel er kundedatabasen ikke fælles.

"Kunderne er jo den enkelte virksomheds guld," forklarer Asker Bentsen, der samtidig nævner, at Prinfo på den anden side aldrig har haft brug for det beredskab, som man fra starten havde stablet på benene, hvis der skulle opstå seriøse konflikter i kølvandet på omstillingen fra konkurrence til samarbejde. En anden udfordring er, at det er vanskeligt at føre overskuddet fra en fælles produktion tilbage til de enkelte Prinfo-virksomheder.

"Det er meget sværere end i detailbranchen at finde ud af, hvem der egentlig skaber værdierne," siger Asker Bentsen, der dog regner med, at Prinfo vil have fælles organisation om tre-fire år.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.