Kampen om de kreative

27-03-2008
6 min.

Alle mennesker er kreative. For kreativiteten er ikke begrænset af klasse, etnicitet, hudfarve eller religion, siger Richard Florida.

Richard Florida slår pointen fast flere gange under det fem kvarter lange foredrag foran en fyldt sal i Musikteatret i Vejle. Ifølge forfatteren bag bestselleren 'Den kreative klasse' er kreativiteten altafgørende for den økonomiske vækst. En kreativitet alle kan bidrage med.

"De samfund, som bedst lader sine individer udfolde deres fulde kreative potentiale, er de samfund, der kommer bedst igennem konkurrencen i en globaliseret verden," siger Richard Florida og understreger, at de økonomiske vindere er dem, som åbner dørene for mangfoldigheden.

"Det er dem, der vil tage imod og formår at tiltrække så forskellige individer som muligt, der bliver vinderne i det økonomiske kapløb. For forskellighed er det, der gør et samfund eller en virksomhed attraktiv. Og de samfund, der vil frem i en global verden, må åbne sig over for talentfuld arbejdskraft, uanset hvor den kommer fra," siger han og nævner at de tre T'er: Talent, Teknologi og Tolerance er det, der adskiller vinderne fra taberne i den nye økonomi. 

Fra konventionel til kreativ økonom

Richard Florida har kridtet banen op. Han er i Vejle, hvor han holder sit første åbne foredrag i landet, samtidig med at den danske udgave af hans anden bog 'Den kreative klasses flugt' bliver lanceret.

Amerikanske Florida, som nu er bosat i Toronto, startede ud som konventionel økonom, men det ændrede sig i 1980'erne under et ophold i Pittsburgh.

"Den globale konkurrence ramte byen som en økonomisk tsunami. Pittsburgh mistede 150.000 jobs på fem år, og indbyggertallet droppede fra 900.000 til 350.000. Byen forsøgte at forny sig ud af problemerne ved at kæde forskningsafdelingerne på byens store virksomheder sammen med universiteterne. Og det lykkedes," fortæller Richard Florida.

Byen var på vej op, og en af byens succesfulde virksomheder var internetsøgemaskinen Lycos.

"Alt så ud til at gå fint i Pittsburgh, men så flyttede Lycos pludselig til Boston. Det fattede jeg ikke, for den flytning var ikke logisk ud fra min økonomiske tankegang. Boston var på alle måder dyrere end Pittsburgh at bosætte sig og drive virksomhed i. Men grunden til at de flyttede var, at de ville have adgang til innovative og talentfulde medarbejdere, som allerede boede i Boston," forklarer Richard Florida.

Vejle vil også være med

Det var ikke som tidligere, hvor medarbejdere flyttede efter de attraktive jobs. Nu flyttede en stor virksomhed efter de attraktive medarbejdere. Et skifte, der ledte Richard Florida til teorien om den kreative klasse som omdrejningspunkt for økonomien.

"Den forandring, vi oplever, er af epokegørende karakter og lige så stor - måske større - end noget, vi har oplevet i mere end et århundrede. Vores økonomi forandrer sig dag for dag fra et gammelt, industrielt system, der er baseret på råmaterialer, til en kreativ økonomi, der kun er begrænset af det menneskelige talent og den menneskelige fantasi. Det, der begunstiger virksomhederne, er ikke naturressourcer, deres fysiske placering eller skatteprocenten, men de talentfulde medarbejdere - dem, der har de bedste ideer, for det er det råstof, vi skal leve af i fremtiden. Derfor er udfordringen for ethvert samfund eller virksomhed den nye globale konkurrence om talent. I dag drejer konkurrencebetingelserne sig om at mobilisere, tiltrække og beholde det kreative talent," siger økonomen. Han har påvist, at den økonomiske succes er størst i byer, der forstår at omsætte kreativitet til kapital. For fremtidens arbejdskraft bliver tiltrukket af steder, der nærer kreativitet.

Og en spirende kreativitet er ikke kun forbeholdt storbyer som København og Århus. De mindre byer kan også gøre sig gældende, understreger Richard Florida og peger på, at den vigtigste beslutning, du kan tage i dit liv, er, hvor du vælger at bo.

"Der, hvor de kreative er i forvejen, kommer der flere til. Nye ideer og innovation bliver skabt i 'klynger' med kreative mennesker. Og de kreative har ikke nødvendigvis bosat sig i de større byer, de små byer er også med i kapløbet, de skal bare være åbne. Der skal være plads, rum og ikke mindst kulturtilbud," fortæller Richard Florida.

Det er netop, hvad Vejle vil. Byen satser massivt på udviklingen af den kreative økonomi og har søsat flere erhvervspolitiske tiltag, der netop skal skabe grobund for udvikling i virksomhederne.

Byen skal skabe mening

Et 6.000 kvadratmeter stort oplevelsescenter er ved at blive opbygget i de gamle Spinderihaller i Vejle. Projektet BIZ-ArT, Center for Kultur og Erhverv, er inspireret af ideer fra Richard Floridas bog 'Den kreative klasse'. Målsætningen er, at det om få år huser et kulturhistorisk museum, teater og workshops samt op til 60 selvstændige virksomheder inden for kunst, kultur og design.



Kommunaldirektør i Vejle Kommune Niels Nybye Ågesen forklarer, at grundtanken med projektet er at lade kreative kræfter mødes med erhvervslivet, og derved udnytte hinandens ressourcer og forskellige kompetencer, for at skabe et inspirerende og nyskabende miljø. Nøglen til byens udvikling, fremgang og vækst er nemlig kreativitet og et spirende erhvervsliv.

"De sidste mange år har kommunen arbejdet koncentreret med det fysiske rum og integreret kulturpolitikken i byplanlægningen. Og vi har en lang række oplevelsestilbud til borgerne, når de bevæger sig i bymidten - som eksempelvis Musikteatret og Økolariet," fortæller Niels Nybye Ågesen.

"Vi skal skabe mening for borgerne i Vejle. Og vi skal gøre det attraktivt for folk at bosætte sig i byen med deres familie eller etablere sig her med deres virksomhed. Og noget, vi på kommunalt plan diskuterer langt mere aktivt i dag, er, hvordan vi skaber mening for og tiltrækker tilflyttere, og hvordan vi fastholder dem, der allerede bor og arbejder i byen. For hvad er det, der skal til for at skabe en bedre by?" spørger Vejles kommunaldirektør og fastslår, at oplevelsesøkonomien spiller en stor rolle i kommunens plan for fremtiden - blandt andet har byen et medie- og demokraticenter på tegnebrættet.

Blå bog - Richard Florida

Richard Florida (født 1957 i Newark) er uddannet økonom og professor ved Rotman School of Management og MaRS Discovery District School ved University of Toronto. Richard Florida fik sin ph.d. fra Columbia University i 1986 og har blandt andet undervist ved Carnegie Mellon University's Heinz School.

Richard Florida har været medforfatter på en række bøger, men er især kendt for 'Den kreative klasse' fra 2002. Opfølgeren 'Den kreative klasses flugt' er lige udkommet på dansk, og hans tredje bog i rækken 'Who's Your City?' er også i handlen nu. Florida definerer den kreative klasse som folk, der søger efter og løser nye problemer, anvender og skaber ny viden.

Foruden at rejse verden rundt for at holde foredrag om den kreative klasse arbejder han i dag som rådgiver for Citi Corp, Microsoft og BMW og fungerer som konsulent i byplanlægning for eksempelvis Cape Town, Toronto samt Denver og Austin i USA.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.