Kend medarbejdertypen før du udøver ledelse

18-12-2008
1 min.

Skal ledelse lykkes, skal man ikke bare kende sine medarbejdere, men også vide, hvad der motiverer dem inderst inde. Først der ved du nemlig, hvem af dem, der er primadonnaer, præstationstrippere, pragmatikere og lønmodtagere.

Ved du, hvad der tænder dine medarbejdere, og ved du, hvad der driver dem helt inde i hjertet? Vil du lykkes som leder, er det her, svaret på succes ligger. For selv i en godt sammentømret og umiddelbart homogen gruppe af medarbejdere kan der gemme sig store forskelle på, hvilket forhold de egentlig har til deres arbejde, og hvad der motiverer dem inderst inde. Og det er motivationen, der afgør, hvilken form for ledelse de har brug for hver især.

Nogle medarbejdere er drevet af et indre kald, andre af behovet for at høste anerkendelse og skulderklap, endnu andre vil helst have arbejdet og familien til at gå op i en højere enhed, og så er der dem, der går på arbejde for at tjene til føden, så de hurtigst muligt kan få lov at holde fri igen.

"Det er utrolig vigtigt virkelig at kende folks sande natur og vide, hvad de brænder for, og hvad der får dem til at gå på arbejde hver morgen. Udefra kan en medarbejder godt se ud, som om vedkommende går allermest op i løn og arbejdstider og virke lidt ligeglad med kvaliteten af arbejdet. Men i virkeligheden kan det forholde sig lige omvendt, og måske er vedkommende dybt demotiveret i sit arbejde og derfor bare begyndt at fokusere på helt andre ting, end det der betyder noget," siger Helle Hein, seniorforsker på CBS, som i en årrække har forsket i ledelse af fagprofessionelle.

De fire medarbejdertyper

Hun ser det som en leders fornemmeste opgave at kunne se bag facaden på sine medarbejdere, og dermed kunne diagnosticere dem for at vide, om der er forskel på det, der driver og motiverer dem af natur, og så det, der styrer dem i praksis.

"Selv i en medarbejdergruppe, hvor folk kan synes meget ens og for eksempel har samme uddannelsesbaggrund, kan der gemme sig store indbyrdes forskelle. De kan have helt forskellige værdier, have et meget forskelligt syn på deres arbejde og være dybt forskellige, når man kigger på det, der inderst inde betyder mest for dem. Og de forskelle er man nødt til at kende til som leder, hvis man skal kunne motivere medarbejderne og dermed udøve den rigtige ledelse over for dem hver især," siger Helle Hein.

Hun deler medarbejdere op i fire grupper; primadonnaen, præstationstripperen, pragmatikeren og lønmodtageren og knytter forskellige motivationsteorier til medarbejdertyperne. På den baggrund argumenterer hun for, at de fire medarbejdertyper er motiverede af forskellige forhold, og at ledelse af dem derfor bør tage forskelligt afsæt. Især adskiller lønmodtageren sig ved at have helt andre værdier for arbejdet end de øvrige tre grupper, og derfor plæderer Helle Hein for, at denne gruppes indflydelse på organisationskulturer skal mindskes så meget som muligt, hvis et fagbureaukrati skal kunne fungere.


Præstationstripperen

  • Styret af den udadvendte præstation
  • Styret af anerkendelse fra andre og af karrieremæssig succes
  • Vil nok tilslutte sig professionens værdier som skueværdier, men de egentligt styrende værdier knytter sig til egen præstation
  • Har langt hen ad vejen brug for samme type ledelse som primadonnaen, men også brug for hyppig og konkret anerkendelse af de løbende resultater af arbejdet.

Lønmodtageren

  • Arbejdet er kilde til ressourcer, som kan anvendes til at søge tilfredshed uden for arbejdet
  • Kan godt tilslutte sig professionens værdier, hvis de er til personlig fordel, men kun hvis det er uden omkostninger
  • Bliver af primadonnaen betragtet som kætter eller lønmodtager
  • Motiveres mest af løn og frynsegoder
  • Har brug for en leder, der kan lede og fordele arbejdet, så arbejdet kan udføres hurtigst muligt.

Primadonnaen

  • Styret af et indadvendt kald i ekstrem grad
  • Den udadrettede anerkendelse er ikke i sig selv motiverende, men bruges til at give arbejdet mening
  • Styret af ekstremt stærke værdier og idealer
  • Arbejdet er i sig selv en primær kilde til tilfredshed og identitet
  • Har behov for en leder, der kan sætte den overordnede mission og vision og skabe gode rammer for, at man kan udleve sit kald.

Pragmatikeren

  • Har et pragmatisk forhold til arbejdet
  • Prioriterer work-life-balance
  • Arbejdet er ikke den primære kilde til tilfredshed og identitet
  • Deler professionens værdier, men er ikke villig til at bringe store ofre
  • Identificerer sig med primadonnaen og har derfor også brug for en leder, der kan skabe gode rammer for arbejdets udførelse, men også en leder, der tager hensyn til, at der er andet i livet end arbejde.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.