Kan vi bryde den negative arv?

20-11-2008
3 min.

Vi spørger formand for Idégruppen mod Negativ Social Arv og prorektor på Aalborg Universitet Hanne Kathrine Krogstrup, hvorfor og hvordan vi bryder med den negative sociale arv.

I omtaler arven fra de ufaglærte hjem som negativ social arv. Hvorfor?

"Vi har længe brugt begrebet negativ social arv, når vi skulle beskrive vores arbejde, men fandt dog ud af, at det var et uheldigt valg i denne her sammenhæng. Det 'negative' i den sociale arv knytter sig nemlig til en person, som på grund af den sociale baggrund ender i et misbrug eller sågar kommer på kant med loven. Vi bruger derfor nu betegnelsen 'social uddannelsesmobilitet', som kort og godt fortæller, om de unge vælger en uddannelse på et højere niveau end forældrenes."

Hvorfor er det så vigtigt, at unge får en akademisk uddannelse?

"Jamen, der er flere årsager til, at vi skal motivere vores unge til at tage en længerevarende uddannelse. Eller i hvert fald fortælle dem, at det er en mulighed. Set fra samfundets side er det vigtigt, vi også i fremtiden kan levere kvalificeret arbejdskraft. Vores unge har bedre muligheder for at skabe vækst med en god uddannelse i baghånden.

Ved at motivere vores unge til at uddanne sig, kan vi også få gjort op med de regionale uddannelsesforskelle. Der er ingen tvivl om, at der er flere med akademiske uddannelser i Storkøbenhavn end i Vestjylland, og det vil da være ærgerligt, hvis det er manglende oplysning, som gør, at de unge i Thisted vælger de akademiske uddannelser fra. Målet er bestemt ikke, at alle unge skal have en akademisk uddannelse. Målet er blot, at alle unge skal have mulighed for at tage en uddannelse, så langt evnerne rækker, og den kulturelle baggrund bør altså ikke være en hindring."

Hvilke nye initiativer kan I byde ind med?

"Vi har mange initiativer på vej, men i første omgang skal vi gøre op med forestillingen om universitetsmiljøet som et miljø for de få - og så skal universiteterne være langt bedre til at fortælle om sig selv. Derfor foreslår Idégruppen, at der sættes massivt ind i forhold til bedre vejledning og brobygning mellem gymnasier og universiteter. Idégruppen foreslår også en indsats i forhold til sammenspillet mellem universiteter og erhvervslivet. Desuden skal der kigges på, om de mange adgangskrav til universiteterne gør, at visse forældregrupper afskæres fra at fortælle deres børn om de akademiske uddannelser."

Er det initiativer, som ikke er afprøvet før?

"Der er uden tvivl prøvet meget på det her område, og der ligger givetvis også mange erfaringer, der kan trækkes på. Problemet er bare, at materialet er usammenhængende. Og så har der været en tendens til, at det kun har handlet om de store universiteter. På Aalborg Universitet er der fx. mange mønsterbrydere og samtidig en stor gennemførelsesprocent. Det kunne da være interessant at se på, hvordan det hænger sammen. Med Idégruppens initiativer håber vi derfor på et bedre datamateriale - og så vil vi uden tvivl også forsøge at få de mindre uddannelsesmiljøer med."

Tidligere initiativer har kun haft beskeden effekt. Hvorfor skulle I have bedre held denne gang?

"Al erfaring viser heldigvis, at det altid nytter at gøre noget. Det hjælper faktisk at sætte ord på. Det er jo den eneste måde, hvorpå vi alle kan blive klogere. Og når mellem 60 til 85 procent af de studerende ved de danske universiteter kommer fra ikke-akademiske hjem, kan man vel dårligt tale om, at tidligere initiativer ikke har haft betydning. Samfundsudviklingen og strukturen i uddannelsessystemet, fx hele SU-systemet og det faktum, at vi ikke skal betale for vores uddannelse, har hjulpet godt på vej, men de mange initiativer og den megen debat kan vel også tillægges en stor del af æren."

Idégruppen mod Negativ Social Arv blev nedsat af videnskabsminister Helge Sander i foråret 2008. Idégruppen har til opgave at komme med forslag til, hvordan flere unge fra ikke-akademiske hjem motiveres til at få en længerevarende uddannelse.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.