Vi skal tættere på

10-01-2008
2 min.

DJØF-kommentaren

Da vi i marts måned 2007 med medlemskampagnen Forsiden af Medaljen spurgte medlemmerne, hvad en djøfer er - hvad vi står for, og hvad vi står op og går på arbejde for - lovede vi at kvittere med en kampagne. En kampagne, der skulle tegne en stærkere og fælles djøfer-profil.

10.000 medlemmer engagerede sig i debatten med hver deres bud - og ja, vi er forskellige, meget forskellige. Men der viste sig ikke desto mindre hurtigt en tydelig rød tråd, der gik igen og igen i svarene - på tværs af uddannelsesmæssige forskelle og på tværs af, om man var ansat offentligt eller privat, som leder eller medarbejder.

Det er dén røde tråd, vi har brugt til at væve vores annoncekampagne med. Her i januar tegner vi i store dagbladsannoncer billedet af djøferne - når vi selv skal sige det: Mennesker, der trives med ansvar og indflydelse. Mennesker, der på hver deres måde er med til at udvikle samfundet og vores virksomheder. Engagerede mennesker, der gør en forskel.

Men selvom det ser godt ud i farvestrålende annoncer, er DJØFs arbejde naturligvis ikke gjort med at finde fællesnævnerne og sige dem højt.

Mange medlemmer har givet deres bud på både fælles og individuelle karaktertræk, på glæder og ikke mindst bekymringer i arbejdslivet. Dermed har djøferne også peget på, hvilken vej DJØF skal gå for at være mest muligt for sine medlemmer.

Vores traditionelle ydelser skal stadig være fundamentet. Men det er ikke nok, at vi forhandler aftaler og overenskomster. Det er heller ikke nok, at man kan ringe til os og få rådgivning om løn, ansættelsesvilkår eller kompetenceudvikling.



Verden har forandret sig og det samme har medlemmernes behov. Vi skal tættere på, vise respekt for individualiteten - være relevante for den enkelte, lige præcis når han eller hun har brug for det. Og hele tiden må vi holde os for øje, at djøfere er så rasende travle, at man faktisk ikke altid når at mærke efter, hvad der er brug for - endsige opsøge det.

Derfor må DJØF simpelthen tage det på sig at være så godt inde i de enkelte medlemmers situation, at vi kan kontakte dem og fortælle, hvad vi har i posen til netop dem. Vi lægger ud med at kontakte 10.000 om året. Det er svært. Det er dyrt. Men det er først og fremmest efterspurgt.

Jeg ved, mange i tiden løb har fremstillet individualisering som nærmest i modsætning til fagligt fællesskab. Det passer bare ikke. Tænk over det: Når vi i vores annoncekampagne skriver Danmarks måske stærkeste netværk, så er det en fejring af, at DJØF består af 51.000 mennesker, der både kan og i udtalt grad ønsker at mødes, inspirere og hjælpe hinanden. Det er DJØFs job at gøre alt, hvad vi kan for at understøtte det netværk - skabe rammerne og have de tilbud, der er behov for.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.