Popjuristen

11.1.2008

af

Som trommeslager i popgruppen Michael Learns To Rock har advokat Kåre Wanscher mere end ni millioner solgte plader bag sig. Hans opskrift på et succesfuldt band er en sangskriver, en producer og en advokat.

Da trommeslager Kåre Wanscher i 1995 pakkede sin kuffert for at tage på turné i Østen, var en af kufferterne en del tungere end de andre. Den var fyldt med bøger om aftaleret, erstatningsret og arveret - bøger som var pensum på første år af jurastudiet i Århus.

Hans band, Michael Learns To Rock (MLTR), havde på det tidspunkt været professionelt i nogle år, og de seneste somre havde Kåre Wanscher tilbragt bag trommesættet, mens festivalglade danskere skrålede med på omkvædet fra hittet 'The Actor': I'm not an actor, I'm not a star, and I don't even have my own car - nogle linjer, der havde fået flere hundredetusinde danskere til at købe debut-cd'en 'Michael Learns To Rock'.

Album nummer to solgte dog ikke nær så godt i Danmark, men da Kåre Wanscher stod med optagelsesbrevet fra jura i hånden, gik det pludselig stærkt i Fjernøsten. MLTR lå nummer et på hitlisten i Indonesien, og derfor fløj Kåre Wanscher af sted med sin tunge kuffert fra Kastrup.

Siden den flyvetur har Kåre Wanscher haft to parallelle karrierer - en musikalsk og en juridisk. Som trommeslager i et band, der er et af de bedst sælgende i Østen nogensinde, og som jurastuderende og siden jurist, advokat og eksportkonsulent i Danmarks Eksportråd. I dag mødes erfaringerne fra begge verdener i hans daglige arbejde, der går ud på at fremme folks overholdelse af rettigheder og deres forståelse af, at musik er en virksomhed, der skal køres professionelt.

"Musikbranchen har ry for at være livlig og festlig, og det sætter sit præg. Der er ret meget sjusk. Folk bør tage deres virksomhed alvorligt," konstaterer 38-årige Kåre Wanscher, som ud over de to allerede nævnte karrierer også er far til fem.

Ligner mere advokat end popstjerne

Kåre Wanscher møder DJØF Bladet over en salat og en danskvand på Cafe SULT i København. Ikke særlig rock'n roll. Og han ligner da også mere en advokat end en popstjerne med lyseblå skjorte, mørkt jakkesæt og pænt kortklippet mørkt hår. Ingen sorte slidte t-shirts eller lyst til cigaretter og fadøl midt på dagen. Men sådan har det nu heller aldrig været i MLTR, der fik sit navn efter en linje i en lærebog i engelsk. Som gruppen siger i Poul Martin Bondes biografi 'It Never Rains on Bali' fra 2001: "Vi snusede til sex, drugs and rock'n roll, men det var aldrig rigtig os. Ikke engang rock'n roll."

Til gengæld har der hele vejen igennem været enormt styr på alting. Fra starten sad den dengang 19-årige Kåre Wanscher med ved bordet, når manageren forhandlede kontrakter, planlagde turnéer og afstemte regnskaber.
MLTR var det første band, der tog det asiatiske marked alvorligt. I dag er turen over Stillehavet fast pensum for ethvert boyband med en smule ambition, skriver Poul Martin Bonde.

Og Kåre Wanscher var primus motor sammen med manager JP Andersen. Med præcision og overblik styrede han både administrationen af MLTR og beatet på scenen. Næste år har MLTR 20-års jubilæum - og er det band i verden, der har solgt flest albums i Kina nogensinde. De officielle tal siger ni millioner. Tæller man piratkopier med, er det nok 20-30 gange så højt, vurderer Kåre Wanscher.

Selv arveretten var spændende

Springet ind på jurastudiet midt i en spirende verdenssucces betragter han selv som værende meget naturlig. Selv i MLTRs travle perioder var der masser af tid mellem koncerterne og indspilningerne, og det kunne han med egne ord "ikke rigtig have". Han følte, tiden skulle bruges på noget fornuftigt, og jura lå lige for. Interessen for faget var næsten nedarvet - både faren, farfaren og morfaren var jurister - og Kåre Wanscher var tiltrukket af den logiske tænkning, der ligger til grund for juraen.

"Man har nogle baggrundsregler, som har indflydelse på og afspejler den virkelighed, man har. Uden at man lægger moralsk værdi i det. Fordi reglerne er, som de er. Det handler om at forstå sammenhængen mellem reglerne og få dem brugt fornuftigt. En form for logisk tankerække, man skal kunne. Matematik var også mit yndlingsfag som barn, og det er lidt det samme - at se nogle problemer, forstå en opgave og løse den," forklarer Kåre Wanscher, der syntes, at studiet var spændende fra dag et, selv arveretten.

"Jeg ser reglerne som et udtryk for, at vi som danskere demokratisk har besluttet, at sådan skal vores samfund være. Jeg har faktisk aldrig læst noget på studiet, der var kedeligt. Ellers havde jeg aldrig gennemført."

Direktør i virksomheden MLTR

Kåre Wanscher virker oprigtig - selvom han ikke drømte om at holde op med at være fuldtidsmusiker, da han startede på jura, var faget for spændende til at slippe igen. Og både bandet og studieordningerne havde en fleksibilitet, som gjorde det muligt at fortsætte. Trommeslageren skrev speciale om kopibeskyttelse på cd'er og blev kort efter sin kandidateksamen ansat i advokatfirmaet MAQS Law Firm samt som konsulent i Danmarks Eksportråd.

I dag rådgiver Kåre Wanscher musikere, designere og andre kunstnere, der skal leve af deres kreativitet. Og et godt råd fra den erfarne trommeslager er, at det kreative produkt får de bedste muligheder for udbredelse, hvis folk tager hånd om det som en virksomhed.

"I et band er konstellationen af en komponist, en producer og en advokat guld værd," lyder Kåre Wanschers egen erfaring. De seneste år har han haft titel af både trommeslager og direktør i virksomheden MLTR.

"Det betyder, at jeg tager de fleste beslutninger. Vi har vores eget pladeselskab, laver vores egen musik, sælger selv licenser til udlandet. Vi er selvstændige erhvervsdrivende, og jeg er direktør i en virksomhed, der producerer musik."

Erfaringerne fra musikbranchen kommer ham til gode, når han taler med kunstnere eller læser kontrakter og kan genkalde de mange konkrete spørgsmål, som han selv tidligere har vendt i øvelokalet, flyveren eller bandbussen. Samtidig har det givet en vis omstillingsparathed at turnere steder, hvor der pludselig ikke er el, hvor tolken i et tv-show kun kan kinesisk, eller den uoverdækkede scene drukner i troperegn, fordi 'it never rains on Bali'.

Fra skarpt opdelte roller til en broget branche

Udviklingen i MLTR er et godt billede på, hvordan musikbranchen har ændret sig, siden Kåre Wanscher i starthalvfemserne steg på flyet med sin tunge kuffert. Dengang var rollerne tydeligt delt op mellem kunstner, pladeselskab, studie og manager. I dag laver folk selv deres musik, sælger det fra deres eget forlag og udgiver musikken på nettet.

Produktion og distribution er langt mere broget end før og kræver en ny måde at tænke på, hvis man skal kunne tjene penge på sin musik, vurderer Kåre Wanscher, der ikke deler de danske pladeselskabers klagesange over digitaliseringen.

"I Danmark er branchen blevet taget med bukserne nede af den digitale udvikling, men i Asien er man allerede ti år foran på det område. Måske fordi man igennem længere tid har haft enorme problemer med piratkopiering. Men i dag har flere selskaber samlet manager-, producent- og forlagsrollen og indgår samarbejde med kunstneren i en årrække."

Til spørgsmålet, om kunstneren ikke risikerer at blive stavnsbundet, svarer Kåre Wanscher: "Jo, men samtidig giver det god synergi, når det er den samme, der er ansvarlig for det hele. I Danmark tvivler skeptikerne på, om pladeselskaberne har kompetence til at påtage sig alle opgaverne. Og jeg tror, det varer nogle år, før de har det, og måske er det slet ikke pladeselskaberne, der ender som de afgørende spillere, men andre og nye former for virksomheder. Udviklingen skaber nye muligheder, nye stillingsbetegnelser, nye produkter og opgaver.

Piratmodstander

Hans erfaringer med pladeselskaber i Kina og andre asiatiske lande er, at det er muligt at vende udviklingen. Selv piratsalget er begyndt at falde - i Kina fra 95 procent piratkopier for hver 100 solgte album til 85 procent.

"Stadig højt, men dog faldende," smiler Kåre Wanscher. Kampen mod piratkopiering er et område, der ligger ham meget på sinde. I advokatfirmaet MAQS Law Firm tæller hans kunder især store internationale virksomheder, der vil sikre sig mod kopiering eller parallelimport af produkter i Danmark. Og her er det hans opgave at sørge for, at krænkerne bliver retsforfulgt og dømt.

"Det giver god mening, at jeg i dag lever af at sikre folks rettigheder. Jeg har selv i mange år levet af, at folk ville betale for det, jeg lavede," siger musikeren, der samme morgen har stået og læst højt af ophavsretsloven for sine ældste børn.

"I dag har børnene MP3'ere på deres mobil. Det er kun et klik, før en sang er ude i hele skolegården. Jeg synes, det er vigtigt, at børnene får at vide, at det er ulovligt. Og at deres forældre i hvert fald ikke bryder loven," siger advokaten, der mener, at Danmark burde gå foran som et godt eksempel med strenge love på det område.

Fortsat dobbeltløbet karriere

Kåre Wanscher læner sig tilbage. Han har talt i langt over den time, interviewet var sat til at vare. Og egentlig har han slet ikke tid til så lang en frokostpause. Med to karrierer, et ekstrajob, en talrig familie og en ambition om senest at forlade kontoret hver dag klokken 17 må han være effektiv på jobbet. Og det lykkes, fastholder han. Stress er faktisk ikke noget, der plager ham

"En travl dag på et advokatkontor er jo ren ferie, når man har fem børn derhjemme," griner Kåre Wanscher, der regner med at køre dobbeltløbet karriere mindst ti år endnu.


Michael Learns To Rock består i dag af Kåre Wanscher, Jascha Richter og Mikkel Lentz. Bassist Søren Madsen var med fra starten i 1988, men gik ud i 1999. Bandet fik sit navn, da Jascha Richter i 1988 meldte sangen 'The Actor' til en rockkonkurrence og på bagsiden af kuverten skrev Michael Learns To Rock - en henvisning til en undervisningsbog i engelsk. MLTR er det bedst sælgende band i Kina, Malaysia og Indonesien nogensinde. I en periode i 90'erne, for at kunne være i fred på deres hotel, tjekkede bandmedlemmerne ind under navne som Kim Larsen, Willi Jønsson, Franz Beckerlee og Søren Berlev.

Privat er Kåre Wanscher samlevende med tv-producer Katrine Kjær, med hvem han har fem børn mellem halvandet og 13 år.

Kåre Wanscher er advokatfuldmægtig i MAQS Law Firm, eksportkonsulent i Danmarks Eksportråd og direktør i virksomheden Michael Learns To Rock, der næste år kan fejre 20-års jubilæum.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet