Nyt job - Franz Nikolai Schöbel

10-01-2008
2 min.

Spejderchefen

Franz Nikolai Schöbel, cand.scient.pol. og HD i organisation og ledelse, 37 år og tidligere ansat som fuldmægtig i Københavns Kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen. Nu administrations- og udviklingschef i FDF - Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund.

Hvordan fik du jobbet?

Det var opslået på nettet. Først kom jeg til en samtale, så en test, siden til en anden samtale. Derefter blev jeg præsenteret for medarbejderne og hovedbestyrelsen. Det er første gang, de har rekrutteret en chef uden for egne rækker, så jeg er lidt speciel, fordi jeg ikke har været FDFer.

Hvorfor søgte du jobbet?

Noget af det, der tændte mig, var at få afprøvet ledelse, organisationsudvikling, HR, kommunikation og medarbejderudvikling, som jeg har fået værktøjerne til via min HD. Men jeg blev også meget imponeret af de mange gode ting, som FDF kan tilbyde børn og unge.

Hvad er din største udfordring i dit nye job?

At fortsætte det gode arbejde på forbundskontoret og få vendt et medlemsfald til en fremgang. Blandt andet ved at videreudvikle vores kerneydelse, samtidig med at vi er tro mod værdigrundlaget, da FDF er en ungdomsorganisation med rødder i folkekirken.

FDF er en kristen organisation. Er du troende?

Det blev jeg også spurgt om til samtalen, for jeg skal jo kunne stå inde for værdigrundlaget - men ja, det er jeg, så det er en ekstra dimension i forhold til andre DJØF-arbejdspladser.

Skal du have uniform på, når du er på arbejde?

I hvert fald når jeg er ude på repræsentation.

Hvordan har du det med det?

Det er ikke noget problem. Det er jo ikke en uniform, der er forbundet med noget negativt, tværtimod. Samtidig er det vel ikke meget anderledes end i ministerierne, hvor uniformen bare er habit og skjorte.

Hvordan adskiller FDF sig fra dine tidligere arbejdspladser?

Her har alle et fælles engagement i FDF - det er lidt af en livsstil.

Hvordan vil du gribe personaleledelse an?

Jeg går til opgaven med respekt og ydmyghed, men jeg føler mig også rustet i kraft af den uddannelse og det netværk, jeg har. Jeg vil sørge for at være klar i min kommunikation, tydeliggøre ansvarsfordelingen og give feedback på løste opgaver, og så vil jeg tage ansvar for, at mine medarbejdere udvikler sig hele tiden.

Hvad er planerne for din fremtidige karriere?

Til samtalen blev jeg spurgt, om jeg har tænkt mig at bruge jobbet som et karrierespringbræt, men jeg kan godt forestille mig, at dette job bliver et langvarigt bekendtskab. Men ting sker jo så hurtigt i vores globaliserede verden, så det er selvfølgeligt svært at sige, hvad der sker på den lange bane. Dét, der er afgørende for mig, er, om jeg til stadighed vil have mulighed for at udvikle mig i stillingen.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.