Emballage og racerbiler

10-01-2008
2 min.

Virksomheden Stok Emballage handler med emballage og sponsorerer to racerkørere. Engang fandt de ud af, at gode handelsegenskaber ikke er det samme som sans for produktion.

"Man skal erkende, at er man det ene, så er man ikke det andet. Det er noget, mange glemmer, men det er jeg sgu blevet klog på. Altså enten så har man handelstalentet og købmandstalentet, og skal så holde sig langt væk fra produktion eller vice versa. Jeg har også ofte mødt folk, der var gode til produktion, men ikke kunne sælge en meter," fortæller Peter Stok, der for 20 år siden overtog virksomheden fra sin far. Med Peter Stok ved roret er de på 20 år vokset fra en omsætning på 25 millioner kroner til over 220 millioner. Medarbejderstaben er i samme periode steget fra 25 til 65 ansatte. På nær et lille forsøg med selv at producere en del af varerne koncentrerer virksomheden sig benhårdt om at handle.

"Vi handler med transportemballage. Det er det, som virksomheder bruger, når de pakker og forsender. Når vi besøger en virksomhed, så fokuserer vi på deres pakke- og forsendelsesfunktion. Der, hvor tingene bliver sendt ud af døren," fortæller Peter Stok.

Racerløb styrker relationerne                     

Stok Emballage sponsorerer to af Danmarks bedst kendte racerkørere - Jason Watt og Jan Magnussen. Ifølge Peter Stok handler det ikke om at kapre nye kunder, men om at konsolidere forholdet til de gamle. At det lige blev motorløb var lidt af en tilfældighed.

"Den driftsdirektør, vi har nu, er meget interesseret i motorløb. Der er ikke nogen logisk sammenhæng mellem emballagen og bilerne, men vi har stor glæde af det. Vi bruger det som et socialt arrangement for kunder og medarbejdere."



Et par gange om året inviterer virksomheden udvalgte kunder og faste medarbejdere til at møde de to racerkørere. Sidste gang var i oktober.

"Dagen startede med instrukser, især omkring sikkerheden. Herefter blev de iklædt udstyr og fik mulighed for på egen hånd at prøve kræfter med en Formel Ford. Der kørte en instruktør forrest, som viste de ideelle kørelinjer. Efter frokost fik alle mulighed for at prøve en tur i en DTC-racer som passager. At opleve når det går rigtigt stærkt," fortæller Peter Stok og fortsætter: "Det styrker relationerne at mødes med sine kunder i helt andre omgivelser end sædvanligt. En mulighed for at tale om andet end forretning. Alt i alt var det en begivenhedsrig dag for kunder og medarbejdere. Det var en dag, hvor mænd og kvinder blev til store børn, og sjældent er der blevet grinet så meget."

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.