Byggebranchens datingbureau

24-01-2008
2 min.

Byggeriets Innovation matcher mulige samarbejdspartnere på tværs af faggrupper i byggebranchen. En enkelt gang brugte de speeddating.

Speeddaten kom i stand, fordi en arkitekttegnestue ledte efter samarbejdspartnere til et udviklingsprojekt. Ti virksomheder blev derfor inviteret til at deltage i et uforpligtende samtaleforløb. Det foregik gennem parallelle samtaler på lidt under en halv time med repræsentanter for tegnestuen. En repræsentant til hver 'date'. Undervejs fik de inviterede virksomheder også mulighed for at tale med hinanden om forløbet.

"Hvis man skal mødes enkeltvis eller i mindre grupper af virksomheder, som vi normalt gør, så tager det utrolig lang tid at nå hele vejen rundt og få alle med. Her er speeddating meget mere effektiv," fortæller cand.polit. Christian Niepoort, projektleder i Byggeriets Innovation.

Byggeriets Innovation er stiftet og finansieret af Fonden Realdania med det formål at hjælpe virksomheder inden for byggeriet med at udvikle kommercielt bæredygtige produkter og løsninger.

"Det handler om at koble den gode ide sammen med kapital, ejerskab, producenter og afsætningskanaler. At finde de rigtige samarbejdspartnere på tværs af faggrænser. Speeddating er en af metoderne til at skabe nye samarbejdskonstellationer," siger Christian Niepoort.

Behov for nytænkning

Byggeriets Innovation hjælper byggebranchen på vej med produktudvikling på et mere langsigtet plan. Ikke bare til en enkelt kunde og et projekt ad gangen.



"Den slags er man slet ikke vant til at arbejde med i byggeriet. De virksomheder, der kommer til os, er nogen, der gerne vil lave et skift. Det er bare svært for dem. De savner inspiration og kompetencer i forhold til nye måder at tænke kundeinddragelse og produktion på," fortæller cand.scient.soc. og ph.d. Mikkel A. Thomassen, der er chef for Byggeriets Innovation.

De har for eksempel hjulpet et altanfirma og deres underleverandører til at få et samarbejde med nogle udviklingsfirmaer, der normalt arbejder inden for industrien. Resultatet blev en IT-løsning, hvor kunden i en visuel 3D-model skræddersyr sin altan efter egne behov og ønsker. Når kunden har designet sin altan, er produktionsgrundlaget samtidig på plads for leverandørerne af de forskellige dele af altanen.

"Vi vil gerne flytte folk i byggebranchen fra at optimere deres eget snævre fagområde til at udvikle løsninger på tværs. Fra at tænke i enkeltprojekter til at tænke produkt i bredere forstand," afslutter Mikkel A. Thomassen.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.