Iværksætterpolitik baseret på stereotyper

12-04-2007
2 min.

Læserbrev fra Margrete Bak, indehaver af Solo JobDesign og medforfatter af "Mikrovirksomheder med Vokseværk".

Hvorfor vælger Rune Gregers Meyer i DJØF Bladet nr. 5 at gentage det stereotype krav til alle virksomheder om vækst - helt uden at diskutere hvad vækst kan være? Ved at henvise til Iværksætterindekset baserer han sig på et helt traditionelt vækstbegreb, der handler om omsætning og antal ansatte. Kort sagt industrisamfundets vækstbegreb.

Han må da vide, at 'traditionel vækst for enhver pris' er et særdeles dårligt råd at give nye virksomheder i dag. Fra min gang i et trecifret antal nye eller små virksomheder ved jeg, at 'den kloge måde at vokse på' afhænger helt af markedet, ydelsen, internationaliseringsgraden etc. Om det er klogest at udvikle sig med ansatte eller i netværkssamarbejde, med fokus på indtjening eller omsætning - ja, det afhænger af et grundigt kendskab til markedet og til ejeren.

Hvorfor vælger begavede mennesker i den erhvervspolitiske debat i øvrigt at nøjes med at gentage kravet om vækst - oven i købet ved at nedgøre de virksomheder, der vælger andre måder at udvikle sig på. Det er ikke 'godt nok', fortæller Rune Gregers Meyer os.

Tænker I - hvis vi ikke råber traditionel vækst meget højt hver dag, så glemmer virksomhederne nok at vokse?

Eller - hvis vi nuancerer vores budskab bare en lille smule - så kan virksomhederne sikkert slet ikke finde ud af at vokse?

Begge dele ville være udtryk for en grov undervurdering af nutidens virksomhedsejere, som jeg skal hilse og sige faktisk er vågne, dedikerede og meget interesserede i at udvikle virksomhederne og samarbejdet.

Effekten af denne type budskaber med traditionel vækst som eneste målestok er

  • afskrækningseffekt for en del især unge mennesker, der ellers ville være interesserede i at starte egen beskæftigelse eller egen virksomhed
  • nedvurdering af samtlige danske virksomheder, der ikke har valgt eller er lykkedes med en traditionel vækstkurve. Det er simpelthen ikke godt nok, som Rune Gregers Meyer fortæller os
  • risiko for at understøtte de groteske eksempler på 'vækst for enhver pris' som vi møder i konkursbehandlinger, afsløring af ublu forretningsmetoder, medarbejderflugt fra elendige arbejdsvilkår etc.

Jeg tror derimod ikke, disse entydige krav om vækst har nogen synderlig effekt for de virksomheder, der arbejder med traditionel vækst. Det ville de da gøre under alle omstændigheder.



Kort sagt - forældede og forsimplede budskaber bidrager til, at den erhvervspolitiske debat stivner og viser tydelige vanskeligheder ved at håndtere de nye muligheder, som vidensamfundet åbner for os alle. 

Jeg er derfor meget glad for, at DJØF Privat/selvstændige har åbnet for en møderække om Selvstændig, Iværksætter, Vækstiværksætter, som slet ikke kan undgå at nuancere emnet.

Margrete Bak
Indehaver af Solo JobDesign og medforfatter af 'Mikrovirksomheder med Vokseværk'

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.