IT til forebyggelse af sygdomme

08-02-2007
2 min.

IT-sundhedsvirksomheden Avaleo har som mission at give sundhedsfagligt personale mere tid til patienter og borgere. Midlet er en netbaseret IT-løsning. Den type mission er kommunalreformramte politikere ret interesserede i.

Bornholms Kommune har været med til at udvikle den. En række andre kommuner har anskaffet den, og endnu flere er på vej til at købe en IT-løsning fra IT-sundhedsvirksomheden Avaleo. IT-løsningen understøtter nemlig kommunernes fokus på sundhed og forebyggelse frem for på sygdom og helbredelse.

"Virksomheden er lagt an på at koordinere patientens vej gennem systemet. Altså ikke at understøtte de tolv minutter, man er hos den praktiserende læge, men snarere de tolv måneder om året, hvor man ikke er hos lægen," lyder det fra Mikael Vissing, partner og medstifter af Avaleo.

Sundhedscentre med og uden mursten

Avaleo, der i dag har otte ansatte i Ørestaden og fire programmører i Skt. Petersborg, blev startet i foråret 2006 af lægeuddannede Jamie Branner og statskundskabsuddannede Mikael Vissing.

De to havde mødt hinanden på IT-virksomheden Netdoktor og havde der diskuteret behovet for at understøtte forebyggende arbejde i sundhedssektoren. De løse tanker blev konkrete med opstarten af IT-sundhedsvirksomheden Avaleo og udviklingen af kerneproduktet CaseFlow - et IT-værktøj, der skaber overblik over og dokumenterer den kommunale indsats på sundhedsområdet ved at give oversigt over kalendere og ventelister, samt mulighed for at lave statistik på indsats og resultater.

Målgruppen er sundhedscentre uden mursten, det vil sige centre, hvor der ikke er en fysisk ramme for aktiviteterne, men hvor der foregår et samarbejde mellem flere instanser.

Særligt når det gælder borgere med kroniske sygdomme, er det vigtigt at kunne følge deres vej gennem systemet, fortæller Mikael Vissing.



"Kommunerne har brug for nogle værktøjer, der gør det muligt effektivt at planlægge langvarige forløb og mange aktiviteter for den enkelte borger. De har også brug for at kunne dokumentere deres indsats. Det er ikke mange i stand til, selvom meget tid går med papirarbejde. Vores mission er at gøre det mere virkningsfuldt at planlægge borgerens forløb og skifte vægten i fagpersonernes arbejde fra administration til det direkte møde med borgerne. At give tid til de varme hænder."

På sigt forventer Mikael Vissing, at værktøjet også kan bruges i andre sektorer end den sundhedsfaglige og nævner den sociale sektor, som "notorisk har været underprioriteret," når det gjaldt IT-investeringer.

"Den anden del af vores mission er at levere IT på en anden måde, nemlig via internettet. På den måde kan vi levere billigere og mere effektivt til områder, der hidtil har været underforsynet."

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.