Akademisk boost til mindre virksomhed

22-02-2007
2 min.

Cand.negot. Hanne Ørnstedt har i sit job som salgs- og marketingkoordinator i IT-firmaet Con E Com A/S megen nytte af sin viden og analytiske indsigt i sit job, og hun håber, det er en trend, at akademikere får job i mindre virksomheder.

Som cand.negot. med speciale i afsætning har Hanne Ørnstedt hele tiden vidst, at hun ville komme til at arbejde i en privat virksomhed. På cand.negot.-uddannelsen på Syddansk Universitet er indsigt i dels sproglige, dels erhvervsøkonomiske forhold bundet sammen med kulturteori, og kandidaterne bruger typisk denne videncocktail som konsulent, HR-manager eller - som Hanne Ørnstedt - marketingsmedarbejder.

I Con E Com A/S anvender den 35-årige odenseaner ganske vist ikke sine kundskaber om forskelle på det globale plan, men kulturforståelse kan bruges mange steder, fremhæver hun. "En gruppe medarbejdere her kan for eksempel have en anden kultur, end den jeg har som akademiker," siger hun. Og her kan hendes indsyn betyde meget for samarbejdet. "Det ligger ikke så bevidst for mig, men kommer frem en gang imellem, hvor jeg lige tænker, at de har en anden baggrund og nogle andre antagelser af, hvad der er rigtigt og forkert," forklarer hun.

Mens Hanne Ørnstedts uddannelse nærmest automatisk har ført hende til det private arbejdsmarked, er det til gengæld ret atypisk, at hun arbejder i et firma med under en snes ansatte. "Jeg kender dog også andre, der har fået job i en mindre virksomhed," siger hun og tilføjer, at hun håber, det er en trend, da akademikere efter hendes mening har meget at bidrage med her.

For eksempel har hun erfaret i Con E Com, at hun som cand.negot. er rigtig godt klædt på, når det gælder om ret hurtigt at få et overblik over de forskellige områder, der skal være styr på i et firma, og sammenhængen mellem dem. Eller når det gælder om at analysere et marked. "Vi tænker lidt længere end bare den næste ordre ved at se på de store linjer og planlægge ud fra det," mener hun.



Hun nyder også godt af sine kompetencer, når hun skal lave marketingsmateriale. "Hvis der er noget, akademikere er gode til, er det at indsamle information, få rystet posen og kogt det ned til det væsentlige," siger hun, idet hun med 'det væsentlige' ikke mindst tænker på, hvad der er relevant i forhold til målgruppens beslutningsproces.

Selvom hun ikke tænker så meget over det til daglig, er Hanne Ørnstedt bevidst om sin akademiske profil. Hun opfatter imidlertid ikke specielt sig selv som djøfer og husker det som ret tilfældigt, at hun netop meldte sig ind i DJØF Privat, men hun synes godt om tilbuddene.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.